Byggahus.se

Erfarenheter av Baxi Eurofire

1. O
    Medlem Nivå 2
    Hej,

Efter att läst ett massa inlägg på både detta forum och pellets.info känner jag att det var dax att skriva ett inlägg. Mitt problem om jag utrycker mig så är att jag inte kan bestämma mig för vilken pelletsbrännare jag skall köpa. Jag har en CTC 1100 och kommer att köpa antingen en Baxi Eurofire eller en Viking bio. Först tyckte jag att Baxin verkade vara av bättre kvalite och fungera bra men sedan läste jag ett par inlägg där baxin skapat gengasexplosioner i pannan. Baxin blåser rent innan den ställer sig i standbyläge. Vid ett strömavbrott startar den automatiskt om då brännaren inte hunnit blåsa rent startar den ändå, vilket tydligen kan ge upphov till en explosion. Har någon av er erfarenheter av detta. För mig känns inte detta alls särskilt kul, om jag skulle iväg på semester eller liknande skulle jag bara tänka på att pannan kan smälla. Vad anser ni om Viking Bio har den lika bra verkningsgrad som Baxin om man ser till en CTC 1100. Ytterligare en fråga, jag har funderingar på att sätta in ackumulatortankar en 750 l alternativt två 500l och förbereda för solvärme. Fungerar brännarna bättre mot en ackumulatortank?, jag antar att de sparar dem eftersom det blir längre körperioder. Tacksam för svar.

2. Fabian-Bom
    Medlem Nivå 6
    Därom tvistar de lärde. Genrellt sett och det vet du säkert redan så ökar förlusterna med eldning mot acktank, förlusterna blir mindre ju bättre isoleringen av rör och tankar är utförd samt sättet tanken laddas/laddas ur på. Man kan minska förlusterna genom att använda en panna med liten vattenvolym för laddningen, eventuellt använda sig av återvinningskoppling om pannvolymen är stor. På plussidan får du längre gångtider, miljövänligare drift och lägre elkostnad/servicekostnader på tändelementet. Dessutom får du möjlighet att docka andra värmekällor.

Som du skriver kan det vara vettigt att använda en brännare som känner av övertryck i pannan om du är orolig för puffar, oftast inget problem om inte draget är för dåligt eller otillräcklig förbränning
    Tänk på att CTC1100 inte är den bästa pannan för pelletseldning utan en del mindre justeringar, effektiv är den dock.

3. H
    Bannad Nivå 7
    Om du bara har dessa två brännare att välja mellan så tror jag säkert att Eurofire har bättre hållbarhet. Jag skulle inte reflektera på Värmebaronen VikingBio som alternativ. Väljer du i stället för dessa Roslagsbrännaren eller Bionordic Viking B16 GL som också är mycket problemfria brännare, så kan du för en merkostnad av ca 1500:- få automatisk tryckluftsuraskning.
    Att smällar i brännaren skulle bero på Eurofires konstruktion är överdrivet. Smällar kan uppstå om brännaren inte sköts eller är rätt inställd och det gäller alla brännare. Ingenting alltså som gör att man ska välja bort Eurofire av den anledningen. Enda nackdelen jag kan anföra mot Eurofire är att den inte har någon glugg att inspektera elden igenom.
    Smällar i brännaren beror ofta på att glödande pellets legat kvar i brännaren på grund av ett misslyckat tändförsök och lämnat brännbara gaser. När sedan brännaren återtänder så tänds gaserna och det blir en smäll.
    Misslyckad tändning beror i sin tur ofta på att brännarens roster satts igen av aska. Automatisk tryckluftsuraskning är ett bra sätt att hålla brännarens roster rent.
    Värmebaronen VikingBio fungerar bra i och för sig men behöver mycket reservdelar i form av nya brännarrör och roster och sånt blir inte billigt i längden.

4. Andreas_Hansson
    Medlem Nivå 12
    Kolla även på Ulma brännaren

5. H
    Bannad Nivå 7
    Nja jag vet inte jag. Varför ska man köpa brännare som är på experimentstadiet när det finns ett flertal brännartyper som gör samma jobb och som funnits på marknaden i flera år? Det är efter 2-3 år man vet om grejorna håller eller inte.

6. Andreas_Hansson
    Medlem Nivå 12
    fast den är väl inte på experimentstadiet..

7. C
    Medlem Nivå 1
    Vi har en på jobbet som går nästan hela tiden (över 900m2), jag tror att den heter Nymo men jag är inte säker.
    Men den verkar vara av bra kvalite.