18 011 läst ·
25 svar
18k läst
25 svar
Synlig vit rök eller vattenånga ur skorsten?
en enkel tips från en skorstensfejare för att kolla kondensrisken:
En kylig dag då ångan i röken syns över skorstenen och den är synlig först ca 1 dcm över skorstenskanten så är det OK. Då kan man med all säkerhet och utan att klättra upp på taket men en termometer säga att ångan inte kondenserar på skorstensvägar
. Kanske kan man ställa sin panna efter detta?
gaia
En kylig dag då ångan i röken syns över skorstenen och den är synlig först ca 1 dcm över skorstenskanten så är det OK. Då kan man med all säkerhet och utan att klättra upp på taket men en termometer säga att ångan inte kondenserar på skorstensvägar
gaia
Frågan är varför vissa med moderna pannor (låg rökgastemperatur) inte får kondensrök och jag får det? Finns det några andra parametrar än rökgastemperatur, luftinblandning i rökgasen och fuktinnehåll i veden (om vi räknar bort utetemperatur och luftfuktighet som jag inte kan styra)?
Luftinblandning i rökgaserna via en dragregulator tror jag inte draget i min skorsten orkar med och jag vill helst undvika rökgasfläkt.
Luftinblandning i rökgaserna via en dragregulator tror jag inte draget i min skorsten orkar med och jag vill helst undvika rökgasfläkt.
Jag har vit rök direkt ovanför skorstenstoppen ungefär fram till 2 h in i eldningen. Därefter försvinner den synliga röken. Kalla (kalla!) dagar syns den ändå, men högre upp. Det måste väl vara OK? Visst utsätter jag skorstenen för en massa fukt, men den får ju minst 1,5 h på sig att torka upp. Eller?
Kan det vara så att massor med ånga kondenserar i skorstenen i början av eldningen, och att skorstenen sakta värms upp -- och när skorstenen blir varm avges det kondenserade vattnet igen som ånga igen? Efter 2 h är vattnet i skorstenen slut, och röken slutar att synas. Eller vad säger ni?
Kan det vara så att massor med ånga kondenserar i skorstenen i början av eldningen, och att skorstenen sakta värms upp -- och när skorstenen blir varm avges det kondenserade vattnet igen som ånga igen? Efter 2 h är vattnet i skorstenen slut, och röken slutar att synas. Eller vad säger ni?
130° va lågt men om allt funkar fint o du har ca 80° 1 meter från toppen/utan kondens så är det ju bara bra...jacobic skrev:
En motdragslucka borde du ändå skaffa då du får ett jämt drag o det tar bara bort draget som är över inställt värde, Med motdragslucka så blandas röken med torr luft från pannrumet o sänker daggpunkten på röken..
Har du för dåligt drag öppnar aldrig luckan o då går det även trögt att ladda tanken o då kan du måsta skaffa rökgasfläkt, Jag har för dåligt drag o har föregångaren till din panna (alpha keram) o utan rökgasfläkt ligger rökgastempen på ca 150-160° samt att det tar över dubbelt så lång tid att ladda tanken...
Ska din panna oxå ha 25 pa drag??
Mitt i tråden refereras till den gamla ramsan: Vid all förbränning bildas koldioxid och vatten.
Detta har inget med vedens fukthalt att göra. Självklart är det så att ju högre effekt man eldar med desto mer vatten bildas per tidsenhet, pannan med 25 kW ger en synlig kondens medan braskaminen på några få kW gör det inte. Inget att oroa sig för.
Detta har inget med vedens fukthalt att göra. Självklart är det så att ju högre effekt man eldar med desto mer vatten bildas per tidsenhet, pannan med 25 kW ger en synlig kondens medan braskaminen på några få kW gör det inte. Inget att oroa sig för.
Ja, så skulle jag också tolka det. Helt OK efter min mening. Veden måste ju först torka innan den kan brinna och det blir mycket vatten i början och sen lugnar det sej. Skorsten är torr när eldningen är slutorustfredrik skrev:Jag har vit rök direkt ovanför skorstenstoppen ungefär fram till 2 h in i eldningen. Därefter försvinner den synliga röken. Kalla (kalla!) dagar syns den ändå, men högre upp. Det måste väl vara OK? Visst utsätter jag skorstenen för en massa fukt, men den får ju minst 1,5 h på sig att torka upp. Eller?
gaia
här inträder ett annat fenomen har jag upptäckt, som vanligt blir det lite vit vattenångerök över skorstenen när det är ganska nyss tänt, när verkligen förbränningen börjar bli optimal o lågan börjar gå mot blått, så försvinner röken helt, men sen... när man tittar i inspektionsglaset, o det är en riktigt fin blålågeförbränning i pannan, i mitt tyckte optimal, så ryker det åter igen ur skorstenen om man tittar mot träden bakom, nu är det snarare lite blå-aktig värmedaller-rök över, inga stora mängder, men det syns i alla fall, frågan är ju vad som framkallar detta, för det kan väl inte gärna vara färgen i lågan som smiter ;-) Veden är lagrad under tak i 3 år, o är riktigt torr.
Skulle gissa att din primärluft är för hög i förhållande till sekundärluften. Min lambda-panna drar ner primären till minimum och sekundären till max från det att man får ordentlig fyr på brasan tills att det bara återstår en panna full med glödande kol då den succesivt drar över mer på primären.
ylven skrev:
Hur lång tid tar det att bränna upp ett ilägg i din effekta lamda Ylven?
Om den drar ner så mycket på primären. Tappar den inte effekt då?
Jag har inte tagit tiden exakt, men jag har också känslan av att det tar längre tid en för många andra pannor. Skulle tippa på att det tar ca 4 timmar. Kanske lite mer. Tänder oftast på kvällen och går och lägger mig långt innan det brunnit klart ;-)
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden