Hur funkar en tryckreglerad pump?
Jo genom att mäta varvtal och ström till motorn kan man om man vet pumpens karakteristik beräkna var man ligger på pumpkurvan och sänka varvet (= energiförbrukningen) vid vissa driftsfall. Se bifogat diagram. Vid låga flöden antas att pumpen jobbar mot stängda termostater och varvtalet sänks. Det är troligt att även vid de högsta flödena reduceras effekten för att spara energi.
Men att det blir någon garranterad energibesparing är inte givet, se mitt inlägg i värmeforumet.