Vilken panna, att elda ved i, skulle ni rekomendera om man skulle köpa en begagnad (tidig 90-tal och framåt)? Det säljs såna för vrakpriser på annons och fundera om det inte skulle vara nåt att tänka på när man byter sin gamla panna från -78. Om den är miljögodkänd spelar ingen roll då jag bor på landet. Enda är att den ska kunna köras mot ack.tank på 800-1500 l. Helst gjutjärn rooster, men om det är keramik ska det helst vara nån som är billig och enkel att byta.

Om den är miljögodkänd spelar visst roll. From 1 Juli -07 måste alla pannor vara miljögodkända vid installation. Inte så kul om sotarn säger att du inte får elda i din "nya" panna.

Nja, det är ju sant. Missat den lagändringen. Tack för tipset! Men hur vet man om en panna är miljögodkänd då (en gammal alltså)?

Majgårdarna
Palte skrev:
Om den är miljögodkänd spelar visst roll. From 1 Juli -07 måste alla pannor vara miljögodkända vid installation..
Bra har du någon länk.Källa?

Har ingen länk. Källan är Värmebaronen.

Nu har jag sökt lite på http://www.boverket.se/templates/Page.aspx?id=2334&epslanguage=SV
står det

"Vad är ändrat?
Några av de väsentliga ändringarna i sak presenteras här.

Hygien, hälsa och miljö (avsnitt 6)

Den undre gränsen för reducering av luftflöden i bostäder har ändrats.
Solljuskravet har förtydligats.
Maxvärdet för golvtemperatur har sänkts.
Nytt krav i fuktavsnittet på att ett högsta tillåtna fukttillstånd inte får överskridas.
Fuktsäkerhetsprojektering som verifieringsmetod har förts in.
Kraven på uteluftsventilerade krypgrunder har blivit tydligare.
Nya krav för att minska risken för vattenskador.
Tätortsbegreppet för fastbränsleeldning har tagits bort. Samma krav gäller inom och utanför tätorten.
Ett nytt avsnitt om skydd mot skadedjur har tillkommit."

http://www.sp.se/sv/index/information/wood_combustion_consumer_info/laws_marks/Sidor/default.aspx

Står det lite om
Förbränningsanläggningar - lagstiftning, märkning

Majgårdarna
Jag hade hört samma sak.Ordet tätort var bort taget.

Ja det var väl på tiden dom där pannorna försvinner :)

Jag skickade ett mail till boverket för att få klargörande i frågan om det skulle vara förbjudet att installera en panna som inte var miljögodkänd numera. Svaret är att BBR-reglerna BARA gäller vid NYUPPFÖRANDE! Således kan Vidarus mfl forsätta säljas till gamla hus utan att någon lag griper in. Däremot kan ju andra lagar gå att tillämpa om de (genom handhavande) ryker så illa att de är en olägenhet för närboende.

Nedan är mailet i sin helhet:
=========================================
Hej !

Du hade en fråga gällande vedpannor och huruvida man behöver ha en miljögodkänd sådan eller ej. Nu finns det egentligen inget som heter ”miljögodkänd” vedpanna, men vad man oftast menar med det är att vedpannan uppfyller Boverkets utsläppskrav, som står att läsa i Boverkets byggregler BBR, BFS 1993:57 med ändringar till och med 2006:22. I avsnitt 6:74 "Förbränningsgaser" finner du de föreskrifter du söker. I tabell 6:741 finns utsläppskraven dels för anordningar med manuell bränsletillförsel (oftast ved) och dels för anordningar med automatisk bränsletillförsel (oftast pellets).

Dessa föreskrifter finner du på denna länk;

http://www.boverket.se/upload/publi...er/bbr12/Avsnitt_6_Hygien_halsa_och_miljo.pdf

Det skedde nyligen en ändring i detta avsnitt. Tidigare gällde de detaljerade utsläppskraven enbart inom tätort, men numera gäller de överallt. Boverkets byggregler, BBR, gäller bl.a. när en byggnad uppförs.

Nu verkade det som att det i ditt fall var fråga om att byta ut en befintlig vedpanna mot en ny? Är det fråga om ett byte av vedpanna i ett befintligt hus, så gäller att man ska hålla huset i stånd, så att man uppfyller de krav som ställdes då huset uppfördes. Har du en befintlig vedpanna och byter ut den bör du byta den mot en som är lika bra (eller helst bättre).

Sedan så gäller det ju att man eldar på ett klokt sätt, så varken man själv eller närboende får problem. Här kan ju annan lagstiftning ingripa, och man kan i värsta fall åläggas eldningsförbud.

Vänliga hälsningar/

Martin Storm

Tack för svaret! Får ta mig en funderare på vad jag ska installera.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.