2 128 läst ·
6 svar
2k läst
6 svar
Energimätare
Beställde en 3 månader innan mitt system skulle igång från solarfix eller nått sånt efter typ 3 månader ringde dom och frågade om jag fortfarande ville ha den men då var rördragningen redan klart..synd..
Men är fortfarande sugen, blir nog att koppla in en nästa sommar, men då mellan tank och kulvert..
Men är fortfarande sugen, blir nog att koppla in en nästa sommar, men då mellan tank och kulvert..
Har också funderat på en, eller flera, energimätare men inte köpt nån ännu. De modeller jag sneglat på är Kamstrups Multical för möjligheten att avläsa värden bus-kommunikation vidare till annat styrsystem. Kolla på www.kamstrup.com
Att ha 22 i 20cm spelar ingen roll.
Fick en mindre chock första gången jag såg en laddkrets till en Fröling vedpannna på 35kW, från stigarn ner till
den termiska ventilen är det 15 rör och resten 3/4 eller om det var 1".
Men det funkar kanon!!
Fick en mindre chock första gången jag såg en laddkrets till en Fröling vedpannna på 35kW, från stigarn ner till
den termiska ventilen är det 15 rör och resten 3/4 eller om det var 1".
Men det funkar kanon!!
Aha, men då kanske jag inte behöver byta ut min laddkrets till 1tum istället för 3/4tum som jag har nu. Kanske ska satsa på en bättre laddning än min hemsnickrade "laddomat" ;-)_ap_ skrev:
Istället för att köpa ett dyrt laddpaket så funderar jag på att köpa en danfoss trevägs motorventil som jag styr med en PLC. Känns säkrare än att lita på en mekanisk variant som slutar funka titt som tätt (kunskapen är baserad på bekantas anläggningar).
Anledningen till att man väljer 1 1/4" till laddkretsen är att pumpen utnytjas dåligt när vattnet alltid circulerar lite i laddkretsen och för självcirkulationen. Har du trevägsventilen fullt öppen kan du få ett stort flöde även med klena rör. Självcirkulation är dock svårare att få till.
Klicka här för att svara