Hej alla.
Har suttis och läst måga trådar om kulvert lösningar men hittar ingen som liknar min.
Ska berätta lite om gården, i A som är ett garage kommer det att stå
en Baxi Multi Heat och en 2000-2500L tank därifrån kommer kulverten att gå till
hus B där det finns en 3000L tank kopplad mot en Arimax 35, därifrån går vattnet till hus C och D, i hus C finns en 500L tank med kulvertslinga och i hus D shuntar man direkt mot radiatorerna.
Allting utom Multi heaten är i drift nu, problemet är hur man på ett kontrollerat
sätt tar ut värme från "lång kulverten" och laddar 3000L tanken med.
Är det kulvert slingor i tanken som gäller eller är extern växlare bättre?
Erfarenheter?
Har suttis och läst måga trådar om kulvert lösningar men hittar ingen som liknar min.
Ska berätta lite om gården, i A som är ett garage kommer det att stå
en Baxi Multi Heat och en 2000-2500L tank därifrån kommer kulverten att gå till
hus B där det finns en 3000L tank kopplad mot en Arimax 35, därifrån går vattnet till hus C och D, i hus C finns en 500L tank med kulvertslinga och i hus D shuntar man direkt mot radiatorerna.
Allting utom Multi heaten är i drift nu, problemet är hur man på ett kontrollerat
sätt tar ut värme från "lång kulverten" och laddar 3000L tanken med.
Är det kulvert slingor i tanken som gäller eller är extern växlare bättre?
Erfarenheter?
Inte en helt olikt systemet som en kompis gjorde för ganska exakt 1 år sedan.. 
Han har pelletspannan i garaget/gårdsverkstaden som sköter värmen där direkt via vattenburen aerotemper med innegivare, Sen går kulverten till huset som har en 750 liters tank med dubbla slingor o vidare till ladugården som har en 500 liter tank med 200 liters beredare..
En kompis som är elektriker byggde en kulvertstyrning som startar kulvertpumpen samt öppnar en motorstyrd ventil vid den tank som behöver laddas men det är gjort så att huset alltid ska prioriteras först..
På sidan 10 i länken finns ventilerna han har http://www.honeywell.se/energi/Honeywells ventilguide 2004_2.pdf
Dom öppnar med ström o stänger med hjälp av fjäder då strömmen bryts..
Han har en Aquawarm 2x22 mm kopparflexkulvert med 110 mm isolering o den är totalt 60 meter, 30 meter till huset o 30 meter till till tanken i ladugården..
En vanlig cirk.pump (wilo 25/6) används som kulvert pump..
Vad är det ni ska elda med för bränsle??
Vilken model av multi heat ska ni ha??
Intressant med lite anorlunda system..
Han har pelletspannan i garaget/gårdsverkstaden som sköter värmen där direkt via vattenburen aerotemper med innegivare, Sen går kulverten till huset som har en 750 liters tank med dubbla slingor o vidare till ladugården som har en 500 liter tank med 200 liters beredare..
En kompis som är elektriker byggde en kulvertstyrning som startar kulvertpumpen samt öppnar en motorstyrd ventil vid den tank som behöver laddas men det är gjort så att huset alltid ska prioriteras först..
På sidan 10 i länken finns ventilerna han har http://www.honeywell.se/energi/Honeywells ventilguide 2004_2.pdf
Dom öppnar med ström o stänger med hjälp av fjäder då strömmen bryts..
Han har en Aquawarm 2x22 mm kopparflexkulvert med 110 mm isolering o den är totalt 60 meter, 30 meter till huset o 30 meter till till tanken i ladugården..
En vanlig cirk.pump (wilo 25/6) används som kulvert pump..
Vad är det ni ska elda med för bränsle??
Vilken model av multi heat ska ni ha??
Intressant med lite anorlunda system..
Multi Heaten blir en 2,5 med omrörare, askurmatning och lambda.
Det är tänkt att elda flis samt pellets i nödfall..
Cirkulerar vattnet i kulverten alltid?
Sköter mangnetventilen bara vilken tank som ska laddas först eller stannar all cirkulation när båda tankarn är fulla??
Det är tänkt att elda flis samt pellets i nödfall..
Cirkulerar vattnet i kulverten alltid?
Sköter mangnetventilen bara vilken tank som ska laddas först eller stannar all cirkulation när båda tankarn är fulla??
Hos kompisen stoppas kulvertpumpen då ingen tank behöver laddas (hus/ladugård)
Det sitter en vanlig dykrörstermostat i toppen o botten på acktankarna, Den i toppen kallar på värme o den i botten stoppar.. Då tanken är full bryts strömmen till ventilen (som då stänger) o till kulvertpumpen..
Om tanken i ladugården laddas o huset kallar så stänger ventilen i ladugården o huset tank laddas först innan ladugårdens tank fortsätter laddas igen..
Så när ingen tank laddas står pumpen still samt att ventilen ser till att det inte kan bli självcirkulation mellan tankarna som troligen skett annars..
Tanken i ladugården står på vinden o tanken i huset i källaren så tanken i ladugården är 4 meter högre upp än tanken i huset, Den är även 3 meter högre upp än pannan..
Om ni kör utan tank i hus D o pumpar runt hela tiden till huset så behöver ni troligen ha en strypventil vid hus D så att det finns tillräckligt tryck så det går till hus C..
Ni behöver bara ha 2 st ventiler (en till varje tank i hus B o C) som styrs/öppnar via dykrörstermostater på vardera tanken då övre termostaten kallar samt bryter då botten termostaten känner att tanken är full då pumpen går hela tiden..
Det sitter en vanlig dykrörstermostat i toppen o botten på acktankarna, Den i toppen kallar på värme o den i botten stoppar.. Då tanken är full bryts strömmen till ventilen (som då stänger) o till kulvertpumpen..
Om tanken i ladugården laddas o huset kallar så stänger ventilen i ladugården o huset tank laddas först innan ladugårdens tank fortsätter laddas igen..
Så när ingen tank laddas står pumpen still samt att ventilen ser till att det inte kan bli självcirkulation mellan tankarna som troligen skett annars..
Tanken i ladugården står på vinden o tanken i huset i källaren så tanken i ladugården är 4 meter högre upp än tanken i huset, Den är även 3 meter högre upp än pannan..
Om ni kör utan tank i hus D o pumpar runt hela tiden till huset så behöver ni troligen ha en strypventil vid hus D så att det finns tillräckligt tryck så det går till hus C..
Ni behöver bara ha 2 st ventiler (en till varje tank i hus B o C) som styrs/öppnar via dykrörstermostater på vardera tanken då övre termostaten kallar samt bryter då botten termostaten känner att tanken är full då pumpen går hela tiden..
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Jag är inte så säker att det behövs magnetventiler, själcirkulationen blir ytterligt liten och är det något som kan krångla så är det magnetventiler.
Det var mycket tankar hit och dit men ingen i hus D. Att låta kulverten stå stilla spar en del energi men mellan B och D så kör man shuntat vatten pga att hus D saknar tank. Mellan övriga så får en styrning sköta om att satsvis pumpa över vatten. När en tank har sjunkit till X grader så startar pumpen och stannar vid Y grader med så stor differans som möjligt.
Prototypen
Det var mycket tankar hit och dit men ingen i hus D. Att låta kulverten stå stilla spar en del energi men mellan B och D så kör man shuntat vatten pga att hus D saknar tank. Mellan övriga så får en styrning sköta om att satsvis pumpa över vatten. När en tank har sjunkit till X grader så startar pumpen och stannar vid Y grader med så stor differans som möjligt.
Prototypen
Ett litet förtydligande, vattnet från flispanna i garage A kommer bara användas till
att ladda tanken i hus B..
Det har blivit lite struligt pga det är byggt om/till, från första början har vedpannan laddat tanken i hus B och sedan har man shuntat ut "rätt" temp till radiatorerna i hus D.
att ladda tanken i hus B..
Det har blivit lite struligt pga det är byggt om/till, från första början har vedpannan laddat tanken i hus B och sedan har man shuntat ut "rätt" temp till radiatorerna i hus D.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Jodå, men fortsätt så. låt flispannan jobba mot tanken i garaget, när husets tank blir kall så startar pumpen och laddar hustanken (B).
Sedan står det något om kulvertslinga i tanken. Det behövs väl ingen växling där om det inte är väldigt stora höjdskillnader. Låt allt vara i samma system men det kräver ett häftigt expansionskärl.
Prototypen
Sedan står det något om kulvertslinga i tanken. Det behövs väl ingen växling där om det inte är väldigt stora höjdskillnader. Låt allt vara i samma system men det kräver ett häftigt expansionskärl.
Prototypen
Det är inga magnetventiler hos kompisen o vi har då testat med att öppna motorventilerna manuellt i både huset o ladugården o det blev då självcirkulation där iaf, Även om det inte va mycket så är det onödigt att släppa ut värme från tanken till kulverten.. Har man väl värmt en tank så vill man ju ha kver värmen i den oxå..
Ventilerna kostade 770:-/st
Det kommer behövas en exp.kärls volym på 6-700 liter..
Ventilerna kostade 770:-/st
Det kommer behövas en exp.kärls volym på 6-700 liter..
Tänkte uppdatera tråden med lite bilder från mitt "projekt".
Kan samtidigt se att det var den 29/3 jag började fundera hur allt ska lösas och med facit i hand blir man nog klar omkring
det datumet nästa år.
Det blev inte riktigt som ursprungsplanen tycker själv det blev aningen bättre, vi kan börja med hus C där överladdningen av värmen nu sker i den befintliga solslingan, man "ventilar" bort solslingan på vintern och använder den som kulvert slinga för att på sommaren koppla på den igen. Det blev den lösningen mesta bara för att kolla hur det funkar och förstås för att den redan sitter i tanken planen är att göra tanken trycksatt och köra utan slinga, men det får bli till sommaren.
Kabeldragningen, mm ja vet.. skäms..
Kan samtidigt se att det var den 29/3 jag började fundera hur allt ska lösas och med facit i hand blir man nog klar omkring
det datumet nästa år.
Det blev inte riktigt som ursprungsplanen tycker själv det blev aningen bättre, vi kan börja med hus C där överladdningen av värmen nu sker i den befintliga solslingan, man "ventilar" bort solslingan på vintern och använder den som kulvert slinga för att på sommaren koppla på den igen. Det blev den lösningen mesta bara för att kolla hur det funkar och förstås för att den redan sitter i tanken planen är att göra tanken trycksatt och köra utan slinga, men det får bli till sommaren.
Kabeldragningen, mm ja vet.. skäms..
Ser nu oxå att jag skrivit, "allting utom multi heaten är i drift nu" ..
Lögn, tanken som fanns i ladugården hus B, var en fyrkantig tank med måtten 1,5*1,5*1,5m kanske inte den optimala
nu står där en ny rund 3000l tank med måtten 1200*3000 det har blivit huvud tanken den kan laddas med antingen ved via en Arimax 35 eller via Multi Heaten båda pannorna är kopplade till det från varsitt håll.
Där ifrån sker oxå shuntningen till kulverten som går till hus C och D, nu kör vi med 60* konstant i kulverten.
Där kulverten kommer upp i hus D sitter oxå en pump och shunt som tar ner fram ledningen till rimliga nivåer och då blir ju oxå retur tempen bra typ 30-35*
Pumpen i pannrumet drar automatiskt ner varvet om tanken i hus c inte dehöver laddas.
Lögn, tanken som fanns i ladugården hus B, var en fyrkantig tank med måtten 1,5*1,5*1,5m kanske inte den optimala
nu står där en ny rund 3000l tank med måtten 1200*3000 det har blivit huvud tanken den kan laddas med antingen ved via en Arimax 35 eller via Multi Heaten båda pannorna är kopplade till det från varsitt håll.
Där ifrån sker oxå shuntningen till kulverten som går till hus C och D, nu kör vi med 60* konstant i kulverten.
Där kulverten kommer upp i hus D sitter oxå en pump och shunt som tar ner fram ledningen till rimliga nivåer och då blir ju oxå retur tempen bra typ 30-35*
Pumpen i pannrumet drar automatiskt ner varvet om tanken i hus c inte dehöver laddas.
Slutligen lite bilder från Multi Heatens rum, där rören i taket, dom med av luftare nu ska gå till en kulvert som skickar värmen till garaget, istället för att man har pannan i garaget och skickar värmen till huset.
Klicka här för att svara








