5 565 läst ·
24 svar
6k läst
24 svar
Kan man ha för stor tank?
tja jag har väl tänkt att använda VVB i kombipannan som förvärmare till den som blir i acktanken. VVC skall se till att det alltid är vv i den lilla beredaren i huset, man kanske kan se till att VVC styrs via termostat som ser till att det finns 60 gradigt vv i beredaren ? finns det ett bättre sätt så tips gärna!!
mvh
jonas
mvh
jonas
nu har offerterna till tankarna trillat in
en st tank konstruerad som en oljetank för trycklöst system går på 20 000:- plus moms
en st tank konventionell tank kostar 30 000:- plus moms.
detta är då utan frakt och utan VVB, Trodde faktiskt att det skulle skilja mer mellan tankarna. Som det ser ut så finns det inte någon anledning att inte köpa den "vanliga" tanken.
projekteringen fortsätter.
mvh
Jonas
en st tank konstruerad som en oljetank för trycklöst system går på 20 000:- plus moms
en st tank konventionell tank kostar 30 000:- plus moms.
detta är då utan frakt och utan VVB, Trodde faktiskt att det skulle skilja mer mellan tankarna. Som det ser ut så finns det inte någon anledning att inte köpa den "vanliga" tanken.
projekteringen fortsätter.
mvh
Jonas
Helt klart kan man ha för stor tank. Vill man ha ett effektivt system skall man ha en rätt dimensionerad tank för att undvika onödiga förluster. Även om man använder sig av skiktning har man ändå förluster från hela tanken. Det är sällan utomhustemperaturen är högre än lägsta tanktemperatur. Finns även gränser för när extra isoleringen inte lönar sig. Ex 60 cm iställer för 50 cm dämpning ger marginella vinster.
Nu har jag inte räknat på detta men ju större tank du har desto lägre temperatur kan du ladda och få ut samma antal kW. Tankarna skiljer sig ju inte från t ex en radiator, ju varmare vatten desto mer effekt. Och på tankarna vill man ju ha låg effekt eller hur.
Vore intressant att veta hur mycket det skiljer med låt säga 30cm vanlig isolering och två temperaturer 75° resp 95° (20° i rummet). Hur stor är förlusten? När har tempen sjunkit till 60° utan förbrukning? Hur många liter extra behövs om dimensioneringen är gjord för 95°/2000lit för att få samma antal kW vid 75°?
Själv är jag för osäker på hur man ska räkna för att det ska bli rätt men om nån känner att det här inte är några problem så......
Vore intressant att veta hur mycket det skiljer med låt säga 30cm vanlig isolering och två temperaturer 75° resp 95° (20° i rummet). Hur stor är förlusten? När har tempen sjunkit till 60° utan förbrukning? Hur många liter extra behövs om dimensioneringen är gjord för 95°/2000lit för att få samma antal kW vid 75°?
Själv är jag för osäker på hur man ska räkna för att det ska bli rätt men om nån känner att det här inte är några problem så......
2000/1000*1,16*(95-30) = 150,8kw kan du lagra i 2000L (1,16 är en konstant för kw/1000L och grad)
För att lagra 150 kw med 30-75gr så behövs det 2900L istället.
Vet inte hur mkt bättre det är men min tank svalnar mkt fortare ifrån 95-80 gr än ifrån 80-65gr.
För att lagra 150 kw med 30-75gr så behövs det 2900L istället.
Vet inte hur mkt bättre det är men min tank svalnar mkt fortare ifrån 95-80 gr än ifrån 80-65gr.
Hur blir det med förlusterna från dom 2 olika alternativen då om man säger att båda har t.ex 30 cm mineralull??Palte skrev:
Om du har 20gr i pannrummet är ju tempdiffen 55 eller 75gr. Vet inte om det stämmer med förlusterna men det är ju 36% större tempdiff. Undrar om tanken läcker 36% mera värme?
Kanske stämmer det vid samma volym på tanken men här har ju den större tanken större yta som kyls av.
Kanske stämmer det vid samma volym på tanken men här har ju den större tanken större yta som kyls av.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden