Hej. hur länge kan man lagra klyven ved?tänkte om man skulle köra upp en 4-5års förbrukningar,eller om veden blir förstörd efter ett tag.
 
jag provade att elda vet som legat torr sedan 1960-talet, jisses va d sprakade å gick åt snabbt :-)
 
Du kan få problem med övertändning beroende på vilken typ av panna du har. När man konstruerar en panna och dimensionerar luftflöden och annat så är man tvungen att räkna med en dimensionerande fuktighetshalt i veden. De flesta moderna pannor är dimensionerade för att man skall kunna hugga under senvintern, torka under vår och sommar och förvara under tak från midsommmar ungefär, det motsvarar 15-18 % funkthalt. Om du förvarar veden torr i 4-5 år så får du avsevärt lägre fukthalt (likaså om du förvarar den inomhus i någon månad innan du eldar den) och beroende på hur känslig pannan är för variationer så kan du få problem med t.ex. för kraftig förgasning i vedmagasinet så att vedgaserna inte brinner ut ordentligt. Generellt kan man kanske säga att ju mer avancerad panna du har desto lättare har den att hantera avvikelser i bränslekvalitet. Lambdastyrning t.ex. hjälper till att justera in luftflödet efter vedens beskaffenhet, inom vissa gränser.

Som fortpelle uttryckte det, "de sprakade och gick åt snabbt"
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.