Byggahus.se

Ang. skattereduktion

1. D
    Medlem Nivå 6
    Pratade nyss med chefen på skattekontoret nere i Vimmerby angående skattereduktionen för installation av bioeldat uppvärmningssytem.

Bakgrunden är att de vill ha dokumentation på hur stor "eldstadsutrymmet" är, och eftersom sådan dokumentation saknas i specarna till min kamin så har jag varit i kontakt med tillverkarna av kaminen och bett om sådana uppgifter. Efter att ha pratat med tillverkarna av kaminen så stod det klart att det var lite oklart vad som egentligen avses med "eldstadsutrymme", och det var därför jag pratade med chefen på skattekontoret.

Döm om min förvåning när han i stort sett idiotförklarar mig för att jag inte förstår vad han menar! Ok då, säger jag. Men kan du sänka dig till min låga intelligensnivå och bara kort och enkelt förklara för mig exakt vad som avses med termen "eldstadsutrymme", dvs. vad är det som ska mätas och dokumenteras? Hans svar: "Det vet väl inte jag!"

Han har alltså nyss idiotförklarat mig för att jag inte vet vad exakt som menas med "eldstadsutrymme", men själv har han inte en susning. Vem vet det då? frågar jag. Det har han inte heller någon aning om.

Jag blir så trött, så trött, så trött, så trött......Samtidigt blir jag förbannad! Ska man behöva bli bemött som en idiot för att man har några frågor!?

Kan någon här kort och enkelt förklara för mig vad som avses med detta utrymme? Ska områden bakom baffelplåten, där gaserna slutförbränns räknas med? Ska jag räkna utrymmet hela vägen till glasrutan, även om det alltså inte går att ha nån ved där?

2. slipperman
    Medlem Nivå 6
    Eftersom det inte förefaller finnas något definition på begreppet: Räkna med den volym som blir till din fördel för att maximera skattereduktionen.

3. O
    Medlem Nivå 4
    Kanske är vettigt att ange i något kommentarsfält någonstans på blanketten hur du har räknat också. Så slipper du (nog) tjafs om det skulle vara något fel.

4. O
    Medlem Nivå 2
    Hej,

Otrevligt bemötande du fick, hoppas att han läser in sig på ämnet.
    Är skattereduktionen specifik för vimmerby kommun eller kan den sökas i hela Sverige, vidare gäller den för vanliga villor är det bara för flerfamiljshus.

Hälsningar

5. D
    Medlem Nivå 6
    Hej! Slipperman & Fredrik: Jag gjorde en egen bedömning, baserad på en egen uträkning, men det godtogs inte. Därav denna situation.

Orvar: Jag bor i Ume och blev hänvisad till Vimmerby med min ansökan. Så jag antar att Vimmerbykontoret sköter hela Sveriges ansökningar. Skattereduktionen gäller för nybyggda villor.

6. Hemmakatten
    Medlem · Nivå 19
    Är detta nån ny skattereduktion eller en förlängning av den gamla?

Tidigare fanns en skattereduktion om maximalt 15.000 kr för installation av biobränsleeldat värme- och varmvattensystem i nybyggda småhus. Detta skulle vara utfört mellan den 1/1 2004 och 31/12 2006.

Har tittat på Skatteverkets hemsida men hittar ingenting om något nytt skatteavdrag. Kan du berätta mer, daniel_168.

7. slipperman
    Medlem Nivå 6
    Jamen, en klockren implementation av Moment22. Om jag vore du skulle jag ge denna bok i julklapp till skattechefen i Vimmerby eller åtminstone mejla honom och gratulera honom in i klubben av Moment22-byråkrater! Inte för att det hjälper dig i din situation, men på sikt kanske det kan bli spalt i lokaltidningen.

8. O
    Medlem Nivå 4
    Kan du inte få någon representant för tillverkaren att skriva nåt papper som styrker din uträkning, då? Synd att du råkat ut för en sån skatteidiot. De flesta brukar (enligt min erfarenhet) vara positiva och hjälpsamma.

9. D
    Medlem Nivå 6
    Till hemmakatten: Det är den gamla skattereduktionen jag sökt.

10. Hemmakatten
    Medlem · Nivå 19
    Den ansökan skulle vara inlämnad senast den 2 maj 2007. Så du har haft problem ända sen dess? Det var tråkigt, och ännu mer tråkigt att det dragit ut så länge på tiden. Det kan inte vara så att det är tankvolymen som skatteverket är ute efter? Vet att om man har vedeldat system så krävde skatteverket en acktankvolym som var väldigt stor.

Vi lämnade själva in ansökan den 2 maj och två-tre veckor senare fick vi besked om att avdraget var godkänt. Vi har en vattenmantlad pelletskamin ansluten till ackumulatortank. Det enda jag skickade in var en kopia av fakturan på pelletskaminen med tillbehör.