Majgårdarna
Majgårdarna: Testet har ju några år på nacken. Ring Baxi eller någon annan tillverkare och bolla lite frågor. Tex http://www.solentek.se . Klaus Lorentz som gjort testet av tappvatten automater jobbar där. Man bör som jag förstått ha någon form av elektriskt ventil på returen för att förhindra självcirkulation
13 svar · 2,1k läst
Stew
Stew: Idag, dagen efter jag eldade visade den övre termometern 65 grader och den nedre 25. En viss skillnad. Eldar på här ett tag, så får vi se vad som händer :) Mvh stefan
6 svar · 1,2k läst
P
Pepparkaka: Tack för svaret! Inga större kostnader alltså.
2 svar · 5,5k läst
Majgårdarna
Majgårdarna: Dalatanken 750L är 2000 mm hög isolerad Diameter är 930 mm isolerad http://www.stocksbro.se/dokument/Stock_Dalatanken_0701_web1.pdf VB borde ju kunna svara på vilken isoleringstjocklek dom använder. Det skilijer ju rätt mycke i stillestånds förluster mellan olika tankar. http://www.radron.se/Documents/Tester%20med%20annat%20betygssystem/tabeller/030516_5_ackumulatortank_tab.pdf Stocksbro
8 svar · 3,1k läst
Jesca_j
Jesca_j: Ja, böjarna är dyrare än raka rör. Har för mig att det var runt 1500:- för en böj med returböj.
3 svar · 1,2k läst
H
Havsbaden: [bild] Har börjat leka lite med blocken...Vi har bestämt oss för höjd 1400 och bredd 1200 som på bilden...
6 svar · 5,8k läst
·
Snurre
Snurre: Jag har en silokon till salu om det skulle fungera för dig. Den rymmer 1,8 kubik. Har även påbyggnadsdel om du skulle ha takhöjd. Hör av dig om det skulle vara intressant!
4 svar · 2,0k läst
M
Matss: Det man vill uppnå är att luft inte samlas i något rör och stör laddning/urladdning. Som du ritat nu kan luften (ånga) samlas i övre delen av tankarna och stör ej. Röret från pannan till tankarna kan anslutas i toppen av pannan men bör luta uppåt mot tankarna, i alla fall aldrig åt andra hållet så att luftfickor kan bildas. Innan röret ansluter mot shunten kan du göra en
7 svar · 2,4k läst
·
L
LEH: Jag har en Künzel HV-25, en keramisk underförbränningspanna med tryckfläkt från 1992. Den här har en skylt med "Strömsnäspannan" klistrad över namnet så det verkar som att de sålde dessa pannor ett tag. Men för att svara på dina viktigare frågor, Har en tekniktank i pannrummet på 750 liter med dubbla varmvattenslingor och dubbla solslingor. I garaget står tidigare nämnda slavtank
6 svar · 2,4k läst
M
mikaelbe: De flesta kaminer är nog lika bra. Det är väldig skillnad på dagens kaminer och de kaminer som fanns på 80- 90-talet. Dagens kaminer är mycket effektivare och de kan själva reglera draget beroende på värmen. Vi har en liten Hwam Vivaldi (danskt märke) som vi är mycket nöjda med. Det blir nästan för varmt, det är ju roligt att elda en hel kväll i allrummet men det är omöjligt.
1 svar · 2,2k läst
W
Wålle: Har fått pris på Effecta 220C på 27900:- fraktad till dörren. Skall beställa den under veckan.
13 svar · 12,5k läst
pellefant
pellefant: jag har satt 3 anslutningar för golvvärmen i garaget, retur i botten och tillopp i mitten(eventuellt i toppen vid eldrift, patron högt upp). en "vanlig cirkpump och en blandventil typ som länkades till tidigare med område 20°-40° (tror jag det var). i huset har jag ungefär samma lösning men inget topputtag för golvvärmen. bivalent shunt till radiatorerna, 1-rörs som ska bytas till
19 svar · 3,2k läst
Snurre
Snurre: Har haft rörmokaren på besök och han tyckte det var en vettig lösning som ovan påpekats att koppla så att översta delen av tanken värms. Han tyckte dock att en 750 l tank skulle bli en aning för liten om man skulle vilja utnyttja solfångare till fullo. Vi beslöt dock att det blir en 750 l som jag tror kommer att fungera bra. Tack för alla bra inputs och funderingar!
30 svar · 9,3k läst
Majgårdarna
Majgårdarna: Nu finns infon på Termoventilers hemsida om dom nya laddomaterna http://www.termoventiler.se/upload/dokument_PDF/Produktkatalog_2008.pdf Man kan tydligen få dom med en Grundfospump nu oxå. Är det någon som kör med Esebe laddpaket?
12 svar · 7,5k läst
P
Pellking: Det är ingen skillnad egentligen, båda avser ju att leda bort rökgaser som bildas vid förbränning av bränsle, och i det fall eldningsutrustningen inte har rökgasfläkt så hjälper de till att föra in syre till eldhärden genom det undertryck som bildas i rökröret/skorstenen. Rökrör. skulle man möjligen kunna ses som något oisolerat och att det därmed först behöver isoleras för
1 svar · 1,6k läst
B
Brannmark: Har idag två acc tankar, 750 och 1500 liter, samt ett tryck expansions kärl placerat på golvet brevid tankarna. Nu skulle jag vilja bygga ut systemet med ytterligare en tank, 1000 liter till. Och eftersom jag har begränsat med utrymme funderade jag om inte tryckkärlet går att ställa på vinden istället. Givetvis isolera in det ordentligt. För då får jag plats med en 1000 liters tank
0 svar · 1,0k läst
A
Andan: Tack för svaren. Nä det är inte alls fuktigt vad man kan se från övriga delar av huset. Tog upp golvet i tvättstugan och det var torrt som snus. Men man har ju hört skräckisar om golvbjälkar som ruttnat bort pga att de varit ingjutna i plattan och min oro var att man eventuellt skulle riskera något nu då man får betong hela vägen upp. Nä jag tror det lutar åt att lägga Leca som
3 svar · 1,6k läst
D
doppsko: [citat] Orsaken är att kittet kostar ca 7000kr om jag inte missminner. Dessutom går et inte att montera glasskivan på toppen i efterhand. Vidare så tyckte jag att temperaturen i allafall blev för hog med kittet på. Kände på en kamin på nån mässa och det var riktigt bränn varmt. Får se hur vi löser det.
39 svar · 28,6k läst
·
Snurre
Snurre: Kommer inte riktigt ihåg men jag tror det var runt 8 000:- för 6 m.
3 svar · 1,4k läst
A
Andan: Tack för alla svar och länktips till en som var lite lat :-).
7 svar · 3,2k läst
JanneT5
JanneT5: På tippen slängs dessa brädor i en separat hög, inte i träbingen. Annars får man bassning (vet numera) :-)
8 svar · 34,2k läst
P
Pellking: Det krävs antingen ett typgodkännande eller en Ce certifiering (som ju till skillnad från typgodkännande gäller inom hela EU) . En besiktningsman som inte intresserar sig för varken typgodkännande eller Ce certifiering är inte seriös , men visst kan det ju vara bekvämt för den som vill ha utrustning godkänd . Nu tror nog jag att det är så att besiktningsmannen väl känner till vad
3 svar · 7,2k läst
P
Pellking: Det finns egentligen inget bäst före datum på en skorsten . det beror helt och hållet på hur den nyttjats . Överdrivet höga rökgastemperaturer kan knäcka vilken skorsten som helst , men då följer man inte eldningsinstruktioner. Det är då oftast första delen som tar stryk . Oftast när en skorsten blir utdömd är det det vid utlopp , särskilt om det inte är rostfritt , detta på
7 svar · 6,6k läst
v-g
v-g: Sen kostar ju en vattenmantlad relativt mycket också. Man kan komma undan billigt på en rejäl panna + en kamin. Sen gäller det ju att skorstenen så tillåter. Låter isf klokast som Pellking säger att bara nyttja den vid toppar.
7 svar · 1,6k läst
P
Pellking: Egentligen får man inte det, men det varierar från kommun till kommun . Ett land men olika regler i verkligheten , det 'är som om vi skulle ha olika trafikregler i olika delar av landet , märkligt kan man bara säga . Boverket anger vilka regler som gäller för nyinstallation av en t.ex kamin , den skall under ett visst CO utsläpp samt under en viss OGC. Att kaminen klarar dessa
1 svar · 3,6k läst
LtdRichard
LtdRichard: Då kör vi hårt på alt. 2!
15 svar · 4,9k läst
Matarese
Matarese: Finns det en kondensator kopplad till fläkten? Det kan vara den som är trasig, då får hjälplindningen (om sådan finns) inte rätt fasförskjutning från huvudlindingen och motorn kan bli trögstardat pga detta.
3 svar · 2,2k läst
_ap_
_ap_: [citat] som sagt "räcker och kommer att räcka till en modern panna" ;)
6 svar · 3,9k läst
A
Ander_s: Redan på plats, fanns förborrat/gängat. Bara sticka in och skruva dit.
1 svar · 1,4k läst
M
magic_gbg: Man ka seriell koppla eller paralellkoppla tankarna. jag ritade upp en parallelkoppling. när det går ett rör nederst från den första til överst från den andra så seriellkopplar man tankarna. för och nackdelar vet jag inte så mycket om.
16 svar · 2,3k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.