Självklart ska du satsa på en riktig tank! Med en rejäl tändbrasa + ett ilägg värmer du den tanken med Inovan.

Du får dra ett rör i taket och ett längs golvet.

har nu fyllt mitt system 5000 liter vatten det tog sin tid bara 15 mm rör till påfyllningen
anläggningen innova 50kw 2*2500 liter.väntar hem en fasadstege så att sotarn kan besikta
hoppas kunna tända nästa vecka.

Staffans2000
Matss skrev:
Du har ju glömt kungen av pannor :) Solo Inova!

Gassellen finns numera med lambdastyrning...

Sen kan man fråga sig hur systemet i övrigt blir med en installatör som rekommenderar en 50-talspanna?? Går den överhuvudtaget ihop med din skorsten?

Sen undrar jag hur du kommit fram till ackvolymen, varför inte ta så mycket som rymms?
Matss har som alltid rätt! Ju större tank - destå bättre. Men varför inte "påplatssvetsa" en tank enl. lågtrycksprincipen. Borde bli billigare och bättre, för vad de än säger: storleken har betydelse!!!!!!

Orlan har inte påtalats hittills i denna tråd, det är en panna som enbart värmer vatten och inget annat, utan lull lull och annat bjäfs!!

Viadrusen funkar bra , Enda nackdelen ja kommer på är väl att man får springa och drättla på ved hela tiden,:) Kan va påfrestande för en yrkesarbetande småbarnsförälder:pSkulle ja köpa en ny panna idag skulle ja välja en med mycket stort vedutrymme:)

Viadrus valde jag bort

Trots fördelarna:
+ Gjutjärn håller länge
+ Billig

Pga nackdelen:
- Ökad vedförbrukning med 15%. I mitt fall 3 kbm extra varje år. På 10-15 år är Viadrusen lika dyr som plåtpannan men jag har hanterat 30-45 kbm mer ved under denna tid. Ved kostar pengar och tid.

Handla hos Rinkaby Rör, du har leveransen på några dagar. Är du inte hemma om dagarna hämtar du ut själv hos DHL. Har själv köpt där vid fyra tillfällen och det funkar klockrent.

I 30 år kan du köpa den merförbrukningen(3m³) av ved som Viadrusen ger gentemot en 50 000 kronorspanna för 300 kronor kubiken. Och då är inte byten av keramik inräknade.

Jag eldar all möjlig ved och har inte råd med spräckt keramik eller trasiga fläktar. Sen är jag borta långa perioder och då skall pannan fungera för sambon. Tom hon säger att denna pannan är enkel. Brinner med den suraste och torraste ved utan större omställningar.

Ett aber med de större modellerna är att det är svårt att få veden köpt då alla som säljer har en längd om max 60 cm känns det som :rolleyes:

valet är gjort!!

Det blev en Gaselle QuickUp 70kw + 2x 2kbm acktank.

Återstår nu bara att få hem grejjerna samt att få dem på plats :)

Tack för alla intressanta åsikter och funderingar om val av vedpanna!!

chrseg skrev:
valet är gjort!!

Bra val!

Jag är supernöjd med min QuickUp 70
Har kört den i 4 vintrar nu.

Mats

chrseg skrev:
valet är gjort!!

Vad blev kostnaden för panna/tankar och var köpte du tankarna ifrån?

Ja köpte allt från vedsol.com det slutade på precis 99800:- ink frakt.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.