Matss har som alltid rätt! Ju större tank - destå bättre. Men varför inte "påplatssvetsa" en tank enl. lågtrycksprincipen. Borde bli billigare och bättre, för vad de än säger: storleken har betydelse!!!!!!Matss skrev:Du har ju glömt kungen av pannorSolo Inova!
Gassellen finns numera med lambdastyrning...
Sen kan man fråga sig hur systemet i övrigt blir med en installatör som rekommenderar en 50-talspanna?? Går den överhuvudtaget ihop med din skorsten?
Sen undrar jag hur du kommit fram till ackvolymen, varför inte ta så mycket som rymms?
Orlan har inte påtalats hittills i denna tråd, det är en panna som enbart värmer vatten och inget annat, utan lull lull och annat bjäfs!!
Viadrusen funkar bra , Enda nackdelen ja kommer på är väl att man får springa och drättla på ved hela tiden,
Kan va påfrestande för en yrkesarbetande småbarnsförälder
Skulle ja köpa en ny panna idag skulle ja välja en med mycket stort vedutrymme
Viadrus valde jag bort
Trots fördelarna:
+ Gjutjärn håller länge
+ Billig
Pga nackdelen:
- Ökad vedförbrukning med 15%. I mitt fall 3 kbm extra varje år. På 10-15 år är Viadrusen lika dyr som plåtpannan men jag har hanterat 30-45 kbm mer ved under denna tid. Ved kostar pengar och tid.
Handla hos Rinkaby Rör, du har leveransen på några dagar. Är du inte hemma om dagarna hämtar du ut själv hos DHL. Har själv köpt där vid fyra tillfällen och det funkar klockrent.
Trots fördelarna:
+ Gjutjärn håller länge
+ Billig
Pga nackdelen:
- Ökad vedförbrukning med 15%. I mitt fall 3 kbm extra varje år. På 10-15 år är Viadrusen lika dyr som plåtpannan men jag har hanterat 30-45 kbm mer ved under denna tid. Ved kostar pengar och tid.
Handla hos Rinkaby Rör, du har leveransen på några dagar. Är du inte hemma om dagarna hämtar du ut själv hos DHL. Har själv köpt där vid fyra tillfällen och det funkar klockrent.
I 30 år kan du köpa den merförbrukningen(3m³) av ved som Viadrusen ger gentemot en 50 000 kronorspanna för 300 kronor kubiken. Och då är inte byten av keramik inräknade.
Jag eldar all möjlig ved och har inte råd med spräckt keramik eller trasiga fläktar. Sen är jag borta långa perioder och då skall pannan fungera för sambon. Tom hon säger att denna pannan är enkel. Brinner med den suraste och torraste ved utan större omställningar.
Ett aber med de större modellerna är att det är svårt att få veden köpt då alla som säljer har en längd om max 60 cm känns det som
Jag eldar all möjlig ved och har inte råd med spräckt keramik eller trasiga fläktar. Sen är jag borta långa perioder och då skall pannan fungera för sambon. Tom hon säger att denna pannan är enkel. Brinner med den suraste och torraste ved utan större omställningar.
Ett aber med de större modellerna är att det är svårt att få veden köpt då alla som säljer har en längd om max 60 cm känns det som
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden