1 098 läst ·
5 svar
1k läst
5 svar
stora tankar
Vad gäller Legionella handlar det ju inte om hur stora tankar du har utan den lägsta temperatur du kan bereda varmvatten till.
Tankarna i sig innehåller ju vatten för värmesystemet. Varmvattnet får man genom beredare eller slingor i acktanken. Man kan även använda en tappvarmvattenautomat.
Så länge du har värme kvar så du kan få ut 45-50 gradigt vatten så är risken minimal att drabbas. Slingor och TVA innehåller dessutom väldigt lite vatten så dessa blir snabbt igenomspolade när man öppnar kranen.
Har du en tank på 3000 liter behöver du bara ha en minimal volym av denna om håller 50 grader för att det ska vara tillräckligt.
Tankarna i sig innehåller ju vatten för värmesystemet. Varmvattnet får man genom beredare eller slingor i acktanken. Man kan även använda en tappvarmvattenautomat.
Så länge du har värme kvar så du kan få ut 45-50 gradigt vatten så är risken minimal att drabbas. Slingor och TVA innehåller dessutom väldigt lite vatten så dessa blir snabbt igenomspolade när man öppnar kranen.
Har du en tank på 3000 liter behöver du bara ha en minimal volym av denna om håller 50 grader för att det ska vara tillräckligt.
Koppla alltid en elektrisk varmvattenberedare (ställd på minst 60 grader)i serie efterr acktank-beredaren (vare sig det är slingor, förrådsberedare eller tappvattenautomat). Förutom att detta gör att du alltid har varmvatten tillgängligt när du inte "eldar" minskar risken avsevärt för legionellaproblem....
Jo, så är det.stew skrev:
Samt att det måste vara stillastående vatten för att det ska bli en tillväxt av legionella.
Det räcker att hetta upp varannan vecka för att döda en ev tillväxt också.
Risken finns egentligen bara i stora flerfamiljshus och allmäna inrättningar. Där det är stora vattenvolymer med ljummet vatten som står stilla i långa perioder. Rör med återvändsgränder där bakterier kan växa till i lung och ro.
Men i en slinga med kontinuerlig genomspolning är risken minimal.
Mats
http://www.vvsforetagen.se/download/3674/Legionella 06.pdf
Det finns risker i enfamiljshus oxå. Fast risken är väl inte så stor.
Det finns risker i enfamiljshus oxå. Fast risken är väl inte så stor.
Klicka här för att svara