2 032 läst ·
4 svar
2k läst
4 svar
elpatron-var, när, hur?
--------------------------------------------------------------------------------
Behöver hjälp att förstå det här med elpatron...
Bygger hus med vattenburen golvvärme som ska värmas med vattenmantlad kombikamin (ved, pellets, el) och även till tappvatten.
Frågan är ju om man sk ha en elpatron i acc.tanken (tänkte en på 500-750 l, då det är ett fritidshus och bara ska värma 60 kvm och lite duschvatten) eller en beredare kopplad efter tanken.
(trots att det ä fritidshus så kommer alltid värmen vara på)
Har läst endel trådar om att folk har beredare efter (som drar väldigt lite eftersom vattnet från tanken redan är varmt) för att bla undvika legionella och kunna låta tanken gå ner i temp emellanåt.
Har i framtiden tänkt koppla på solpanel oxå.
Alltså jag är helt färsk på området ochvill gärna ha lite förslag på hur jag löser värme/vattenfrågan
Behöver hjälp att förstå det här med elpatron...
Bygger hus med vattenburen golvvärme som ska värmas med vattenmantlad kombikamin (ved, pellets, el) och även till tappvatten.
Frågan är ju om man sk ha en elpatron i acc.tanken (tänkte en på 500-750 l, då det är ett fritidshus och bara ska värma 60 kvm och lite duschvatten) eller en beredare kopplad efter tanken.
(trots att det ä fritidshus så kommer alltid värmen vara på)
Har läst endel trådar om att folk har beredare efter (som drar väldigt lite eftersom vattnet från tanken redan är varmt) för att bla undvika legionella och kunna låta tanken gå ner i temp emellanåt.
Har i framtiden tänkt koppla på solpanel oxå.
Alltså jag är helt färsk på området ochvill gärna ha lite förslag på hur jag löser värme/vattenfrågan
Då skulle jag bygga en 750 tank med två stycken slingor i. En så högt upp som möjligt och en väldigt långt ner, men lite utdragen. För varmvattnet.
Ca 150-200 liter ner i tanken, från toppen. Sätter jag en Elpatron på 6 kW.
2 dm under den elpatronen sätter jag uttaget till Golvvärmen. Den har i sin tur en elpatron som sitter ytterligare några dm lägre. Returen från golvvärmen sitter så lågt som möjligt. Returvattnet förvärmer nu vattenslingan längst ner. Den nedre elpatronen kan man ställa så lågt som möjligt i temp, ca 35-40 grader.
övre patronen ställs på 70 grader.
Leginella blir det aldrig i en vattenslinga, det måste vara en kombination av stillastående vatten, låg temperatur och lite otur. Har man en beredare räcker det att vattnet blir uppvärmt över 70 grader varannan vecka.
När tanken laddas med panna/kamin, så körs vattnet in längst upp i tanken.
Att montera en extra beredare är bara slöseri med pengar och utrymme om du bygger tanken rätt från början.
Solslinga? Inte ekonomiskt försvarbart på ett så litet hus, men det är roligt och bra för samvetet. Montera i en slinga i botten på pannan. Räcker inte solen till så toppar elpatronen som sitter högst upp.
Mats
Ca 150-200 liter ner i tanken, från toppen. Sätter jag en Elpatron på 6 kW.
2 dm under den elpatronen sätter jag uttaget till Golvvärmen. Den har i sin tur en elpatron som sitter ytterligare några dm lägre. Returen från golvvärmen sitter så lågt som möjligt. Returvattnet förvärmer nu vattenslingan längst ner. Den nedre elpatronen kan man ställa så lågt som möjligt i temp, ca 35-40 grader.
övre patronen ställs på 70 grader.
Leginella blir det aldrig i en vattenslinga, det måste vara en kombination av stillastående vatten, låg temperatur och lite otur. Har man en beredare räcker det att vattnet blir uppvärmt över 70 grader varannan vecka.
När tanken laddas med panna/kamin, så körs vattnet in längst upp i tanken.
Att montera en extra beredare är bara slöseri med pengar och utrymme om du bygger tanken rätt från början.
Solslinga? Inte ekonomiskt försvarbart på ett så litet hus, men det är roligt och bra för samvetet. Montera i en slinga i botten på pannan. Räcker inte solen till så toppar elpatronen som sitter högst upp.
Mats
ok...nu är jag ju helt färsk på det här.
Så bygga själv känns lite svårt.
Kan man inte köpa en färdig tank med de egenskaperna som passar bäst för vårt tänkta system?
Så bygga själv känns lite svårt.
Kan man inte köpa en färdig tank med de egenskaperna som passar bäst för vårt tänkta system?
Ja visst, men var noga med beställningen så att du verkligen får det du beställer. En del leverantörer är så väldigt standard inriktade och har svårt att anpassa sig efter kundens önskemål.bryggtomten skrev:
I ett flertal fall har jag märkt att även experter är ganska dåligt insatta i vad dom egentligen håller på med. Speciellt värmebranchen.
Hoppas det går bra
Mats
Jag tycker Dalatanken verkar ha bra anslutningar på sin tank.
http://www.stocksbro.se/dokument/Stock_Dalatanken_0701_web1.pdf
http://www.stocksbro.se/dokument/Stock_Dalatanken_0701_web1.pdf
Klicka här för att svara