Hej har precis i dagarna köpt ett hus med på pappret bra värme system. Anläggningen innehåller en Thermia polaric 35 vedpanna med laddomat 21, automatisk schuntventil och dubbla acc tankar på 750 liter vardera.

Nu till problemet... Får knappt någon värme i tankarna? när jag eldar på för fullt så blir det varmt i huset och pannan stiger upp till 80 grader, men efter typ 2-3 timmars eldande så står tempen på tankarna runt 30 grader? har varit uppe i max 38 grader inte mer? vad kan det vara?

Testade att exprementera lite och sänkte ner graderna till schunten till noll (stod på 22 grader innan) och då kunde jag duscha iaf, men då kom det ingen värme till elementen.

Måste ju vara något galet, om man måste planera om man vill duscha och frysa, eller vara skitig och ha det varmt och gott...

Hoppas det finns någon där ute som haft liknande problem. tack på förhand Mathias.
 
fungerar din cirk.pump på ladomaten?? stänger pannan av sig för att den blir för varm. vad har du för rökgas temp?
 
Kolla pumpen på laddomaten. Sen finns det några ventiler i laddomaten som kanske har hängt sig. Det sitter en termostat i laddomaten som kanske är defekt ska öppna vid ca 78 grC.

Gå in på Termoventiler AB hemsida och kolla om de har manualer för Laddomaten.

Kolla även avstängningskranar på tankar, panna, Laddomaten har en avstängningsventil vid varje röranslutning.
 
problem löst. var en termostat på pannan som stod 2 grader fel.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.