Hejsan,

Jag har tänkt bygga en ”frigga” för att ha som ett pannrum, men är inte säker på hur jag ska gå till väga, är inte änns säker på vilken panna eller hur många kw som jag behöver, vårat hus är ett ganska dåligt isolerat timmertorp på ca 60m² fast på nya delen är det bättre isolerat med ingjuten vattenvärme, i gamla delen och på loftet tänkte jag sätta in element, nu gör vi av med ungefär 13000 kw och 5M³ ved.

Jag skulle väldigt gärna ha era tips och idéer, har läst en hel del i detta forum och lärt mig en massor, men känner att jag behöver eran expertis här :)
Som jag har tänkt i friggan är kanske en effecta lambda hur lång och vilken modell av skorsten bör man ha?
En passande stor acc tank, 2, 3 kanske 4m³?
Plats för att kunna torka en del ved i burar, 2 st vore väl ganska bra?

/Gusan

Portar så du kan köra rätt in med pallgafflar är ett måste ;)

Tankarna "dolda" så du dels kan fylla runt dem med massa isolering och dels slipper alla rör som damm&sotfångare.

Några saker jag funderat på när jag planerar nytt pannrum.

Avlopp, bra belysning (IP65 lysrör), ev. förberett att kunna köra systemet med elverk vid strömavbrott, lättstädat dvs ytor ska vara lätt att sopa och tvätta av, tänka efter hur man placerar dörrar i förhållande till panna och ev. vedlager dvs vilket flöde man ska ska ha i rummet, bra ventilation, planera så pannan är lätt åtkomlig att sota och lätt att lossa ev. fläktar, tillsammans med elkille planera elinstallatoner i tidigt stadium.
Planerar själv att köpa en Woody lamda. En "tekniktank" med solslinga på 750l och en tank på 1500l.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.