Crille68
Crille68: Hej! Har kollat lite på Blocket där det mesta finns, men inte hittat någon kring Göteborg. :( Det finns endel till uthyrning men det är lite långt bort...Norrland typ. :o Stavningen är rätt vad jag kan förtså. De kallas även för vedmaskiner mm. Priserna är kring 1000 kr per dygn och eftersom det är rejäla doningar så kopplar man dem direkt på bilen och kör i max 30 när polisen
1 svar · 3,4k läst
Cinolin
Cinolin: Bionordic Viking B30... http://www.energibiten.net/pellets-solvarme/pelletsbrannare.html Har erfarenhet av B16 som är en något mindre modell och den funkar utmärkt.
3 svar · 2,7k läst
rogge_vvs
rogge_vvs: http://www.skorstensfejare.se/pub24.asp http://www.ornskoldsvik.se/serviceochtjanster/trygghetochsakerhet/hemmet/atgardervidbrand/eldstaderochrokkanaler/isoleringavskorsten.4.1169fb2fff4f12f8a800026504.html Bra länkar Cortentubrör 3 mm eller syrafasta rör används mest. Isolera två lager med överlapp (isoleringen brandtåligt på bygghandel) och sedan trär du en passande ventilationstrumma
5 svar · 26,5k läst
A
alen: Tack för råden! Jag skall kolla med sotaren också.
3 svar · 14,0k läst
A
abbe1001: Det kan vara beredaren. Det kan också vara en påtappningskran som läcker. Har du nu möjlighet att köpa en tappvattenautomat så gör det, du kommer få ett mycket effektivare varmvatternsystem än en beredare!
1 svar · 4,7k läst
B
bonnen: Jag gick på Heda för att den kändes väldigt enkel att montera, den är bara gjorde i ett material (ingen risk för sprickor pga olika temputvidningar).
4 svar · 7,5k läst
pellefant
pellefant: en nackdel med den kopplingen kanske är att om man på sommaren kör med elpatron i tanken istället för att elda i pannan och kör kallvatten genom pannan så kanske man får kondens i pannan och den rostar upp, iofs så kan man ju sätta en bypass förbi pannan...
8 svar · 2,6k läst
H
hasse k: Jag har nu inte kopplat på den här pannan än men den skall värma upp ca 75 kv. Alltså ungefär hälften av din yta. Jag måste nog tyvärr hålla med föregående talare angående storleken på pannan, om du inte har möjlighet att komplettera med någon annan värme, solfångare eller braskamin t.e.x.
4 svar · 6,3k läst
A
andersmc: Har du möjlighet att ta dig till Rinkaby? De hjälper dig med vad du behöver. Tänk också på deras generösa returvillkor. Du har öppet köp i 180 dar (har jag för mig). Så man kan lugnt köpa på sif för mycket och sedan skicka tillbaka det som blir över.
3 svar · 2,9k läst
B
bjs: [citat] de blir en lång film i så fall :)
28 svar · 40,0k läst
·
L
LEH: Så här säger min kommun, Söderköpings kommun: "Vid nyinstallation samt byte av panna avsedd för vedeldning får endast miljögodkänd panna med ackumulatortank(ar) installeras."
4 svar · 3,1k läst
D
Daddy-R: Snacka om drag! Tigerholm har en bra sida om dragluckor
6 svar · 4,9k läst
pellefant
pellefant: [citat] jag förstår inte riktigt hur du tänker nu... hur skiljer du ut syret ur luften?
29 svar · 9,0k läst
H
Hemek: Matningsanordningen är av modellen Mönsteråsstokern Mini som byggdes av samma firma son byggde Skogma stokern. Den består av en 2m lång V-formad förrådsbotten med påsvetsade förrådsväggar från en oljetank. I botten på förrådet löper sedan en 70mm skruv som sedan fortsätter i ett U-format skruvrör 2,5m till en sluss med 55cm fallhöjd, flisen matas sedan in till brännaren av en
14 svar · 5,6k läst
P
PST: En bra idé är att ha en mindre elberedare kopplad i serie med acktankens beredare, och låta den vara på jämt.... Orkar man inte elda när det är sommarvarmt ute har man iallafall varmvatten tillgängligt, och orkar man elda så slår dess termostat av när varmvatten flödar från acken.
11 svar · 2,8k läst
P
PST: Energibehovet är idag kanske något lägre mot vad jag förväntar mig om vi flyttar permanent dit..... Men elpatronen drog 200kWh/Dygn vid -20 grader ute. Huset då bara 5 grader inne (Lite frostkyddsel) och trots ständigt eldande i köksspis mm kom vi nog inte under 150kWh/Dygn när det var så kallt för att hålla +20 inne. (Två hus anslutna). Idealet vore förstås att kunna tokelda den
6 svar · 3,1k läst
·
L
lillebror: Jag har köpt en teknikk/ slavtank från borö, 500 liter med beredare och shuntgruppe til radiator. Det er inte den bästa man kan ha och med kulvert och radiator och gulvvarme så har tanken inte så mange tilkoblings muligheter... Frågan er: kan jag koble uttag til gulvvärmen i toppen av tanken, tilsammen med en avluftare ? Tanken har 3/4 tilkobling i toppen som jag tror er tänkt til
0 svar · 3,3k läst
E
EmMi: Plattan är förstärkt, så en murad skorsten fungerar. Men jag antar att den blir väldigt tung, tänker då främst på den öppna spisen som inte har några sidoväggar, alltså, den måste ju in någon järnbalk som håller upp hela skorstenen ovanför... vem räknar på sådant då? Dimensionen på järnbalken osv...hur den ska svetsas ihop...eller är det smartare att bygga den med skivor
3 svar · 3,0k läst
·
2
2an: Vad jag vet är det ingen som får ut 126 kWh ur 100 l ved, Man bör inte räkna mer än 1 kWh/l.. Har haft igång en tråd om detta men blev inte så stor respons men det verkar ligga ungefär runt 1 kWh/l ved man får ut i "verkligheten".... Vid ett årsbehov av 25000 kWh/år (ca 3m3 olja) ligger huset max behov på ca 9-10 kW el om man så vill 215-240 kWh/dygn vilket gör att det stämmer
7 svar · 2,4k läst
2
2an: Missade ett tecken(-) då det ska va 50-60 cm snö djup.. :)
9 svar · 14,2k läst
P
P.R: Det där funkade inte alls i Firefox =( Nåväl i IE7 lirar det. Vart en hel del flatgarv :-)
2 svar · 3,1k läst
M
Mårten_82: Tankarna är placerade bredvid varandra varav till tekniktanken kommer att stå på en klack som är upphöjd 30cm. Det kommer att se ut som standardprincipen är förutom att tekniktanken är upphöjd.
6 svar · 2,2k läst
M
Mohha: tack för ditt inlägg PST... skippar seriekoppling... Kom på en annan fråga... Vilken/vilka cirkulationspumpar bör man välja? är det någon skillnad?
59 svar · 11,7k läst
B
bonnen: Det finns vattenmantlade kassetter att köpa. Annars så får du väl bygga på en vattentank på den och ordna med cirkulation till varmvattenberedaren
1 svar · 2,6k läst
2
2an: Med pellets räcker skorsten till utan problem men med ved kan det krävas rökgasfläkt men det går ju testa utan o installera den om det inte skulle funka, Jag har 100 mm pipa o jag har ca 17 pa drag utan fläkt o en modern fläktstyrd panna rekomenderar tillverkarna 15 pa till.. Men du ska nog inte köpa en panna på mer än 35-40 kW typ Calmar v33, Effekta Woddy, Solo innova 30, Ctc v35, Du
4 svar · 2,1k läst
Majgårdarna
Majgårdarna: Jag hugger på vintern.Klyver till påsk.Veden får ligga ute till midsommar då jag radar in i den ved boden som är lufftig. Aldrig nått problem med fuktig ved. Nått att tänka på i ved boden är att man måste ha luft mellan raderna. Har sett folk som packar in den och då torkar den naturligtvis inte.
6 svar · 9,8k läst
M
Matss: Se till att du har en säkerhetsventil i källaren.
3 svar · 2,4k läst
D
Davidsson: [citat] Jag har använt ved som är 5 - 10 cm långt och upp till 40 cm tjockt. Inte jag och heller ved vet hur stor är pannan. Det måste ju finnas lite luft mellan ved. 100x25 cm är inte optimal, men 100x40 är, eller hur? Det är aldrig optimalt att bränna ved, som inte är torrt. Fukthalten i torrt ved är under 20 %. 25 % är fuktigt .
8 svar · 7,4k läst
T
tomson: Hej Hur har det gått med din stolpe? Jag står inför samma sak själv här och funderar på hur jag ska göra. 1. Bygga ett lager med tegel utanpå skorsten för att komma i samma nivå som lim-stolpen (putsa in den isåfall?). 2. Eller sätta kamin mot skorsten som den är och klä limstolpen med plåt/puts. Mvh
3 svar · 10,8k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.