S
saabdea: Höjde panntermostaten och sedan funkade det perfekt!:D Tack för hjälpen! Det jag menade med 30 grader, var från tank in i laddomaten.
18 svar · 6,0k läst
J
Jack Of All Trades: Jag ska köpa en woody effecta panna med lambda styrning. Har ni tips på vvs firmor med bra priser på effecta? Bästa pris jag har sett online är bynor.se som säljer den för 39500 ink moms och frakt. Jag kan hämta pannan direkt från fabriken i kba eftersom jag bor i grannkommunen så frakt behöver egentilgen inte ingå i priset om ni har företag som listar priser exkl. frakt. Tacksam
0 svar · 3,8k läst
M
Matss: Nej, det går utmärkt med blå rör.
1 svar · 1,1k läst
slipperman
slipperman: Pallarna jag använder är B-pall som jag köpt på en bygghandel i närheten. Så nu vet vi det.
14 svar · 3,9k läst
giantvalley
giantvalley: Tack för alla svar, nu har jag någorlunda klart för mig hur jag ska göra. :) Då är det bara att beställa grejjor och sätta igång...
17 svar · 9,7k läst
pellefant
pellefant: onödigt med syr(dyr)-ventil om man har laddomat+övertrycksventil+fläktstopp
7 svar · 3,9k läst
S
sccarber: Jag skall fästa en masterboard 3 cm ut från vägg som strålningsskydd bakom en kamin. Hur gör man dessa distanser? Sotaren sa att man brukar sätta rörbitar och skruv, håller det? Måste skivan isåfall vila mot golvet? Tanken var att kakla hela skivan med måtten 90x230, så vikten blir väl ganska stor? Jag TROR det är spånskiva och gips i väggen där den skall fästas. Är det ett
0 svar · 2,4k läst
B
bara_hence: aaah tackar tackar
2 svar · 1,5k läst
M
Matss: Normalt är det bara isolerat och nedtryckt. Man kan få ta i en hel del för att dra upp det...
1 svar · 1,2k läst
A
ajohansson: Templar. Jag har precis gjort samma resa som du. Jag kommer att kasta ut min kombipanna från 70 och sätta in ny vedanläggning med allt vad det innebär. Jag tog in offerter från fyra VVS installatörer på likadana anläggningar. (för att få en uppfattning om prisbilden). Samma grejer som du anger ovan ( 3x750, exp, osv....) , men jag valde Baxi solo innova 30. Offerterna låg mellan 100´-
9 svar · 3,0k läst
V
vedeldaren: [citat] Jo men jag behövde detta till ett helt annat projekt med betydligt större mängder. Tror inte att det går att lösa hos Baxi och dom talar inte om var dom köper in sin packning heller.
5 svar · 1,9k läst
M
magic_gbg: Han kan ju inte säja något om du har en typgodkänd annordning för ditt tak. Skulle tro att tex höjd övermarken, vinkel på taket gör att du måste ha olika sorters skydd. Plåtslagare brukar anannars vara bra på att veta vad du behöver. Kan kanske vara svårt att få tag på någon nu i semestertider.
8 svar · 2,1k läst
D
DrGoofy: Vore lite tacksam för tips och råd för ett kombinerat system. Förugn, två acktankar á 750 l, VP luft/vatten samt elberedare för att toppa VV. Tanken är att inte vara tvungen att elda med ved utan det sker mer otvunget för att sänka energikostnaderna. Den kallaste årstiden är tankarna separerade och "vedtanken" används för att toppa radioatorkretsen. Tank mot VP har VV-beredare. Vid
0 svar · 923 läst
D
davvethepirate: Vad jag menar är att jag lägger Tex combipex slang i bjälklaget och vägg från kulvert till panna, en sträcka på cirka 12-13 m. hur stor är risken att det blir en felkälla på ett rör som är helt hela vägen? och hur ofta pular man med dessa? det gör man ju vid pannan när de är ute i det fria samt vid kulverten.
2 svar · 1,3k läst
K
Kjell_G: [citat] Tack för tips, tänkte inte så långt. 120 kg skulle kanske gå om man är några stycken o bär, såvida den inte kommer i delar? Kjell G
5 svar · 1,8k läst
I
ingemar_o: hejsan jag undrar om nån vet nåt om denna braskamin ? är dom hyfsade eller är det inget å ha ? den kostar 2900 :-
0 svar · 999 läst
pellefant
pellefant: kanske ett samtal till trebema kan hjälpa dej att reda ut det, dom brukar vara hjälpsamma....
6 svar · 2,9k läst
Crille68
Crille68: Hej igen! :D Jag håller med dig till fullo om att att även ett öppet expansionskärl har sina brister så som läckagerisken. Den är inte att förakta... :o Faktaunderlag har jag inget, hör med ÄFAB eller liknande "instanser". De kanske vet...eller varför inte "konsumentombudsmannen"? Det enda jag vet är att det blir mindre variationer i trycket med ett öppet kärl än ett tryckkärl. Om
8 svar · 5,2k läst
M
mfredar: Jag har ju ingen erfarenhet av att skruva ihop värmeanläggningar så jag ville ha en chans att testa mig fram till lite olika rördragningar. Satte mig med Google Sketchup några timmar och här är resultatet: [bild] (Med sketchup kan man förståss zooma och rotera i alla möjliga vinklar.) Känns rätt bra att kunna rita upp det på det här sättet och jag tycker man får en bra översikt
13 svar · 3,4k läst
M
marcus75: kolla windhager http://www.windhager.com/FireWIN.96.8.html verkar rejäl o bra. enl. deras säljare ligger den på ca 50 kkr. de ska ha ett par, tre stycken återförsäljare i sverige. /marcus
2 svar · 3,4k läst
Åskar
Åskar: Vilken längd och diameter har rökgastuberna i innovan? Visst är diametern ca 50 mm? mvh
0 svar · 1,5k läst
T
torparnorpan: tack för det! Blir bara i öppenspisen(kassetten) som sagt så det behöver inte vara bästa veden som finns. Bara det inte kan påverka skorsten och spis på något negativt sätt. Vi gör inte av med så mycket ved som jag nu köpt så det gör inget att det går lite extra...vi klarar oss ändå :-) Har lite björk över sedan ifjol med så...det går nog bra :-) Tack för svaren!!
4 svar · 18,6k läst
P
Palte: Min termovar pump hade fastnat förra gången jag eldade. Inte alltid bra med nästan 2 veckors intervall på eldningen....
17 svar · 5,0k läst
apersson850
apersson850: Av att bara ta ut varmvatten blir det inte mycket skiktning. Lite blir det hos mig, då jag har två slingor, med förvärmning längre ner och slutvärmning i toppen. Fast den skiktning det blir värmer solslingan bort, så det är i prinicip ingenting sommartid.
5 svar · 1,9k läst
knekten
knekten: Okej.Jag stänger min shunt också. Tror ja sätter cirkpumparna på en timer så dom får motioneras en timme om dan:)
5 svar · 1,7k läst
apersson850
apersson850: En sån där har jag också haft. Shunten skulle tryckas in för att öppna. Jag byggde en egen shuntmotor, där en roterande rörelse skapade trycket med en gänga.
4 svar · 2,1k läst
Crille68
Crille68: Hej! :) Nu vet jag inte vad en janfire flex har för specifikationer men är den av så är den väl av... Du skriver att "elspiralen ha gått"... Hur vet du det om den fortfarande leder? :confused: Har den rätt resistans? Högre än vad den ska vara kanske? Kan det inte vara något annat som felar? :rolleyes: Lite lite info för att kunna hjälpa mer... :o
1 svar · 1,5k läst
R
roli: Jag har elpatron i min acktank som är på 1800 liter. För snart 4 år sedan så byggde jag om mitt uppvärmningssystem och installerade bl.a. solfångare. Under ca 2-3 månaders tid (under sommaren) så stod elpatronen för VV via en egen elmätare. Patronen värmer de översta 300-400 literna i tanken och tanken har dubbla slingor för VV, placerade högt och lågt. Medelförbrukningen på el
8 svar · 7,5k läst
D
Daytrader: Under 2007: 2 ungar, 2 vuxna, 1 hund (en jäkel på att förbuka ström) + 2 rum inredda som kontor till firman (2 datorer ofta på, 3 skrivare, router, modem, stereo). 285kvm, timmerhus, 20-30 cm isolering (mineralull + sågspån) Elförbrukningen blev 10800kW 2007-05-30 - 2008-05-30 gick åt 44m3 staplad ved (mycket asp, ca: 50%)
59 svar · 16,0k läst
·
W
w_larsson: Har precis köpt en liten gård som har värmts upp med en Combiheat 2010-60, har dom senaste 5-6 åren eldats med pelletsbrännare av bekvämlighetsskäl. Jag tänker elda med ved istället av ekonomiska skäl ! Problemet är att primärfläkten sitter fast, sekundärfläkten fungerar inte, det hänger en vattendroppe från en röranslutning på framsidan som droppat på fläkten under,
0 svar · 1,5k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.