Jag tycker att ni resonerar baklänges när ni säger att ”om det händer något så ska anläggningen vara fackmannamässigt utförd”.

Händer det något som orsakar personskada pga. för högt tryck eller för hög temperatur så har det med all önskvärd tydlighet redan visat sig att anläggningen inte är rätt byggd.

Vad kan hända om anläggningen är rätt byggd?

RoKe skrev:
Vad kan hända om anläggningen är rätt byggd?
Det som man brukar kalla en olycka, dvs handhavandefel eller att någon del inte fungerar som tänkt. Men du har en poäng i att så resonerar försäkringsbolagen ibland8-)

apersson850 skrev:
Jag har inte haft tid att läsa alla de texter som det länkats till här, men det jag har fått mig berättat, från säljare av pannanläggningar och från rörinstallatörer, har varit så här:

Med öppet expansionssystem ska man ha två oberoende säkerhetsanordningar, som ser till att skadligt tryck respektive skadlig temperatur (dessa kan ju hänga ihop, men behöver inte göra det) inte uppstår.
I praktiken innebär det en tillräcklig säkerhetsventil, nära pannan, med fritt utblås, som kan blåsa ut vatten ur pannan även vid en kraftig tryckhöjning. Dessutom att drifttermostaten är seriekopplad med ett överhettningsskydd, som alltså är ytterligare en termostat, fast med manuell återställning.
Detta är alltså den vanliga principen för att åstadkomma denna säkerhetsnivå.

Har man då slutet expansionskärl ska man ha ytterligare ett system, för att begränsa temperaturen (och därmed trycket). Detta kan då vara en SYR-ventil. Jag förmodar (vet inte) att man inte anser att ytterligare ett överhettningsskydd inte duger, då det bara blir dubbel information till en enkel "kanal", alltså i mitt fall att rökgasfläkten stannar, och därmed inte driver på brasan längre.

Jag misstänker att detta är praktiska lösningar som har framkommit för att klara de principiella krav som man kan komma fram till, om man läser en del/alla de länkar som givits ovan. Jag är dock inte varken sotare eller rörläggare. Däremot elkonstruktör och maskinbyggare, så jag är inte helt ovan vid föreskrifter, dess tolkande och implementerandet av lösningar för deras uppfyllande.

För övrigt har jag sett 98°C på min panntermometer, ackompanjerat av ett lätt "bubbelljud" från pannan, utan att SYR-ventilen löste ut. Men givarna sitter inte i samma hörn.
I går kväll hade jag 98 grader i panna men min syrventil öppnade inte heller, men fläkten på pannan stannade vid 98 grader. Så jag vet ifan om jag verkligen har någon nytta av min syrventil eller om den över huvudtaget fungerar.

Jo, när jag har eldat ilsknare (upplärningsperiod för ny anläggning) eller med drifttermostaten ställd för högt (av samma anledning), då har visst SYR-ventilen behagat skvätta ner golvet med hett vatten. Så min kan i alla fall fungera. Men givaren till SYR-ventilen sitter vid den sida av pannan där vattnet kommer in från Laddomat 21, medan drifttermostaten känner sin temperatur närmare utgående vatten från pannan, så det är mycket troligt att jag har olika varmt på de två ställena.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.