1 932 läst ·
4 svar
2k läst
4 svar
Förugn? Något att ha?
Varför inte byta ut pannan istället?stew skrev:
Förstår inte riktigt vitsen med förugn. En nyare panna har ju gastekniken inbyggd. Förvisso kostar det någon krona till. Men man ska ha plats på sakerna också.
Mats
Köpte själv en förugn (35cm ved, Kenjon) som jag använder till min gamla vedpanna från -90. OM man har råd köper man en nyare panna med keramik och högre verkningsgrad. Jag kör med förugn för att jag INTE har råd =)...just nu iaf...
Har för tillfället 1m3 acc.tank, men har precis byggt en på 3m3 som ska in istället. Samtidigt tänkte jag ta förugnen på jobbet och bredda den så jag får i 50cm ved.
Min vedpanna är på 25kW och på tok för liten för att värma de 450 m2 jag bor i.
Däremot är hanteringen av veden ganka lätt, jag klyver sällan det som är under 20cm i diam (blir iofs svårare att stapla), men att kapa 35cm ved är jobbigt så köp en för 50 cm om du kan.
Sedan lär man sig allt eftersom hur ugnen fungerar, när man ska lägga på och inte osv. osv. Finns ju ingen ögonbrynsförsäkring än vad jag vet =)
Svarar gärna på fler frågor om du har...
Har för tillfället 1m3 acc.tank, men har precis byggt en på 3m3 som ska in istället. Samtidigt tänkte jag ta förugnen på jobbet och bredda den så jag får i 50cm ved.
Min vedpanna är på 25kW och på tok för liten för att värma de 450 m2 jag bor i.
Däremot är hanteringen av veden ganka lätt, jag klyver sällan det som är under 20cm i diam (blir iofs svårare att stapla), men att kapa 35cm ved är jobbigt så köp en för 50 cm om du kan.
Sedan lär man sig allt eftersom hur ugnen fungerar, när man ska lägga på och inte osv. osv. Finns ju ingen ögonbrynsförsäkring än vad jag vet =)
Svarar gärna på fler frågor om du har...
För mer info. http://forum.byggahus.se/biobraensle/79901-foerugn-bra-eller-daligt-alternativ.html
Staffan
Staffan
Klicka här för att svara