pipewelder
pipewelder: [citat] 31 tusen + m för 40kW vill jag minnas att det var. Reservdelar finns säkert att få tag i så det är jag inte orolig för. Det där med reverserande skruv behövs väl inte om du har schysst kvalitét på flis ;-) Minns faktiskt inte om Gotfiren har det..har aldrig haft nå problem med sånt hittills. Österrike....där finns ett flertal tillverkare som gör eldningsssystem för flis
7 svar · 6,5k läst
M
mandorf: Tackar för tipsen. Nu har jag beställt en TK1B från eKontroll AB. Visste att Nibe var stora, och nu har jag lärt mig att de köpt upp företagen som gjort både pannan och fliseldningen som jag har, vilken härlig röra det skapar. =) Kanske återkommer när jag fått hem prylarna och lyckats koppla in det. //Mattias
7 svar · 2,1k läst
R
roli: [citat] Det kan ta allt från någon timme till flera veckor.......:(:mad: Allt beror på hur aktiv vår admin är........och ibland är han inte speciellt aktiv....... Bristen är påtalad ett antal gånger, via mejl och inlägg på forumet, men inget händer.
7 svar · 1,5k läst
H
Hosmicke: Inte gjort nått åt det hela utan häromdagen blev det beställt en ny komplett ECL Comfort 100M (inkl alla givare + shuntmotorn) och fick den idag. Ser den är utgången numera (enl Danfoss sida) men Rinkaby Rör sålde de ju ännu för 2600:- och är ju samma pris som att försöka skrämma liv i det man har med en ny styrlåda/reglercentral.. Ska väl gå fort skifta dem, är ju samma
14 svar · 10,5k läst
K
kricken_: Jo jag har en laddomat 21. Men tanken som jag skall installera är inte lika stor som dom jag redan har. Den är rätt mycket lägre hur blir det då med skiktiningen om jag parallell kopllar även den?
3 svar · 1,1k läst
G
gundeboy: Att riva ner en kakelugn...jag hoppas du skojar med oss? Skulle aldrig riva den, e så mysig och ståtlig. Jag berättade bara vad hantverkarna som skulle täta ena kanalen i skorstenen
4 svar · 11,6k läst
J
Joukko: Jag undrar om man kan montera en fläkt på denna gamla panna? Det ryker så förfärligt när jag ska lägga i mer ved. Jocke
0 svar · 4,7k läst
·
P
PST: Verkar vara en "vanlig" underförbränningspanna, modell större, med rökgasfläkt, möjligen men lite extra finesser som lambdastyrning ( Styr primär & sekundär förbränningsluft mha syrehalten i rökgaserna för optimal förbränning) samt något snack om att sotning av tuber etc inte behövs (så ofta)..
1 svar · 1,7k läst
P
PST: [citat] Japp i allra högsta grad. Avbarkat virke torkar under tak..
23 svar · 5,8k läst
Malin-Nyköping
Malin-Nyköping: Tack för dina svar Vi hade ändå tänkt flytta ner kanalen så den går in rakt bakåt från den nya kaminen, ska sätta insattsrör i skorstenen så vi ska ändå öppna upp ett hål i murstocken i vadagsrummet. Upptill är de stenarna utåt som är lite slitna, passar på att fixa det också innan vi sätter dit insattsröret så vet vi att allt är bra sedan. Tack igen för dina svar
2 svar · 4,2k läst
D
doderhult: vill inte riva allt utan bara ta bort keddyn blir som en vanlig öppen spis efter
2 svar · 1,7k läst
H
HenrikoMaria: Tack så mycket för svaret.
2 svar · 5,3k läst
P
Patrik79: Hej ja hade exakt samma problem som dig när ja eldade i förugn,. har som sagt va bara 100 mm innsattspipa,. efter installation av fläkt så funkade det kannonbra,. har installerat ny fläktstyrd miljöpanna nu o upplevde samma sak tills ja började köra skorstensfläkten enbart vid uppstart så funkar det kannon bra,.. vid ev vedpåfyllning kör ja den fläkten,. ja brukar annvända lite
10 svar · 8,5k läst
E
exerg: 5-6 kw räcker gott. En risk med att använda den befintliga skorstenspipan är att det bildas kondens pga att rökgaserna från pelletskaminen endast är 100 - 130 grader.Kan avhjälpas genom en insatsslang i kanalen.Det finns även kaminer med en mindre(eller större) vattenvärmare som man kan ansluta till varmvattenberedare(eller acktank) och på så sätt få varmvatten till mindre än halva
1 svar · 1,0k läst
2
2an: [citat] Enligt din uträkning går det ca 12 staplade m3 o det motsvara ca 12000 kWh
15 svar · 50,4k läst
H
holmertz: Titta var givaren till pannans termostat är instoppad. Brukar finnas 2 hål in i pannan där man kan mäta temperaturen. Bäst att bryta elströmmen först! Nog tycker jag att stektermometerns mätsond borde gå att få in bredvid panntermostatens givare.
8 svar · 3,8k läst
J
JK2: Sotaren ska ju besikta fast han kanske inte kollar sånt. Ingen kulvert är ju kopplad än så det är ju bara att använda den bättre kopplingen. Antar då att det är bättre att trycka vattnet genom kulvert och till element.
13 svar · 1,6k läst
M
Mr_Hope: En liten uppdatering ! Har efterforskat lite själv ! Varupp på taket igen.. och minnet hade tydligen svikit mej angående antal kanaler ! Såhär ser skortenen ut ! http://user.nusnet.se/martin/upload/hus/skorsten.jpg Ett stort som det ryker ur när man eldar i pannan. 2st mellan stora som inte har en aning om vart dom går 3st mindre varav det till höger är tills köksfläkten. Finns alltså
3 svar · 5,7k läst
T
Tegelfallet: Jag behöver en termometer till tanken som har 5-6 m kapillärledning. Qvintus AB och Svenska Industriinstrument tillverkar sådana till priset 3000 kr, är det någon som vet en billigare lösning? Jag vill ha en visare som är trevlig att titta på, ingen display. Tacksam för tips
0 svar · 1,3k läst
D
David i Skåne: Jag tycker Lohberger verkar kanon. www.lohberger.se Titta på deras ZEH-modeller. Finns en liten på 55 cm bredd!
3 svar · 1,9k läst
B
bryggtomten: Lät klart intressant med kökspanna. Nu gäller det bara att få ungarna i säng så man kan dammsuga nätet på olika modeller och info i lugn och ro:D Om inte nån har ett självklart tips vill säga....
4 svar · 2,0k läst
B
bjs: [citat] När de är syrefällda som du säger, så är de garanterat torra nog att elda med efter enbart några veckor, så de kan du ta till ved. Klyv och lägg luftigt under tak (dok ej direkt på veden).
1 svar · 1,5k läst
C
CurreOrrell: Hej! Har en Kenjon vedförugn som är för 35cm ved. Har just nu en vedpanna på 25kW och 1m3 acc.tank, men har fått tag på en 50kW vedpanna och har en 3m3 farmartank som jag tänkt bygga om t acc.tank. Finns det någon som har erfarenhet eller vet om det går att "bredda" förugnen så den får samma dimensioner som den större av Kenjons förugnar? (För 50 cm ved?) Jobbar på metallverkstad,
0 svar · 2,0k läst
2
2an: Nya calmar v33 för 29900:- men man får hämta själv http://www.blocket.se/vi/17953736.htm?ca=2_s
8 svar · 2,4k läst
irjalca
irjalca: Det är i allmänhet inga problem med att själv importera kaminer från övriga Europa. CE-märket t.ex garanterar att produkten är testad och godkänd enligt gällande regler. Jag bor i Finland och känner flera personer som själva tagit med hit eldstäder från sina resor i Sverige, Danmark, Tyskland. Att göra så här medför dock vissa risker. Ifall det uppstår problem före/under/efter
3 svar · 3,1k läst
2
2an: Är det en 4-rörs kulvert du har/ska ha?? Du måste ju ha en 4-rörs om du ska få vv, på 6 meter kulvert blir det inte stora förluster utan då ska du nog sdkippa kulvertstyrning o ha tanken/arna i garaget med ev vvc på timer o värmen shuntad från garaget.. Med tanke på husets förbrukning ligger förbrukningen kring 9 kW vid dut vilket gör att 4 m3 tank räcker i 25 timmar från att
10 svar · 2,6k läst
G
Greger2: Tack Matss. Vad tror du om blåsröret, kan jag ha det som på skissen eller måste jag sätta det närmare pannan? Vad tror du om min varmvattenslinga, den går från toppen ner till botten av tanken och sitter ca 2dm ut från tankväggarna. Tjänar jag nåt på att dela upp den i 2 slingor? Jag har även tänkt seriekoppla den med en elektrisk varmvattenberedare för få det lite bekvämare på
4 svar · 2,1k läst
·
A
Ander_s: Köpt en Bofill skorsten till vår panna. Ska vara godkänd enl T450, G50 dvs kunna placeras 50mm från brännbart. Hos alla tillverkare där jag läst om gäller detta deras helisolerade modeller med 60mm isolering. Denna Bofill har endast 30mm isolering?!? Detta verkar alltså vara en s.k halvisolerad. Ska dra den större delen utomhus, löser nog 100mm från brännbart också MEN är det
0 svar · 1,6k läst
B
bjs: är man två och inte "tyar" "lyfta" 200kg så är de väl lite klent, 200kg är inte så mycke på två pers, oftast kan man fösa på de, så att man kan kapa/klyva de, annars är förslaget att kapa de med motorsågen först, snabbast och garanterat mins risk för att köra sönder maskinen med traktorn eller traktorn med vedprocessorn. I vilket fall så blir de dyrt. Nyare maskiner har
7 svar · 1,9k läst
B
bjs: Hittade den här på nätet.. http://www.skorstensfejare.se/upload/documents/flashfilm/index.html Håller inte med han att man "MÅSTE" grovsåga veden först, enl. mig helt onödigt bara klyva upp allt på en gång i stället för att fjanta med att jobba med den flera gånger, dock måsten den torka väl!
0 svar · 1,4k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.