hallå,
Har lyckats (tillslut..) att hitta en som kan göra mitt pannbyte dock får ja köpa hem grejjerna själv...
Nu till frågan:
Har tittat på:
Gaselle quick up - gillar den vet inte riktigt varför...
Atmos ?
Calmar ?
Woody ?
Defenda's Viadrus eller Dakon. Den här tycker installatören att ja ska välja, "grymt bra med gjutjärn" tror han..
Nå'n annan ha bör kolla in lite noggrannare?
Har en "trång" skorsten som alla utom Gaselle säljaren är lite skeptisk till... 120cm i diameter och ca 6m lång.
Vart ska ja handla
Vill ha en eller två acktank på tot ca 3kbm Huset är på 200+100kvm.
Hjälp mig!
vill komma till beslut nu snabbt!
Har lyckats (tillslut..) att hitta en som kan göra mitt pannbyte dock får ja köpa hem grejjerna själv...
Nu till frågan:
Har tittat på:
Gaselle quick up - gillar den vet inte riktigt varför...
Atmos ?
Calmar ?
Woody ?
Defenda's Viadrus eller Dakon. Den här tycker installatören att ja ska välja, "grymt bra med gjutjärn" tror han..
Nå'n annan ha bör kolla in lite noggrannare?
Har en "trång" skorsten som alla utom Gaselle säljaren är lite skeptisk till... 120cm i diameter och ca 6m lång.
Vart ska ja handla
Vill ha en eller två acktank på tot ca 3kbm Huset är på 200+100kvm.
Hjälp mig!
Viadrus skulle jag inte tagit i alla fall.
Ej miljögodkänd= klagar någon granne kan dom ge dig eldnings förbud.
Sen är väl inte verkningsgraden den bästa heller...
Är nog ingen större skillnad på dom andra pannorna.
Gaselle är nog ett bra köp.Liten vattenvolym i pannan vilket gör att den kommer fort upp i drift.Dock är jag inte så förtjust i luckans stängning.Verkar lite bökig..
Calmar och woodyn är det ju många som är nöjda med
Och lika med atmosen.
Är nog en smaksak vad man väljer
Ej miljögodkänd= klagar någon granne kan dom ge dig eldnings förbud.
Sen är väl inte verkningsgraden den bästa heller...
Är nog ingen större skillnad på dom andra pannorna.
Gaselle är nog ett bra köp.Liten vattenvolym i pannan vilket gör att den kommer fort upp i drift.Dock är jag inte så förtjust i luckans stängning.Verkar lite bökig..
Calmar och woodyn är det ju många som är nöjda med
Och lika med atmosen.
Är nog en smaksak vad man väljer
Du har ju glömt kungen av pannor
Solo Inova!
Gassellen finns numera med lambdastyrning...
Sen kan man fråga sig hur systemet i övrigt blir med en installatör som rekommenderar en 50-talspanna?? Går den överhuvudtaget ihop med din skorsten?
Sen undrar jag hur du kommit fram till ackvolymen, varför inte ta så mycket som rymms?
Gassellen finns numera med lambdastyrning...
Sen kan man fråga sig hur systemet i övrigt blir med en installatör som rekommenderar en 50-talspanna?? Går den överhuvudtaget ihop med din skorsten?
Sen undrar jag hur du kommit fram till ackvolymen, varför inte ta så mycket som rymms?
Nu har ja snackat med baxi om Solo Inova'n
Låter bra! Ska kolla lite priser och vart ja kan köpa bara...
Dom rekommenderade iaf en 50kw och 2 x 1500liter eller 1800liters tankar.
Helt klart en förtroendeingivande säljare iaf!
Dom rekommenderade iaf en 50kw och 2 x 1500liter eller 1800liters tankar.
Helt klart en förtroendeingivande säljare iaf!
Jo jag tog inte med den då det brukar gnällas när jag rekommenderar den.Matss skrev:
Den kanske har blivit lite dyr oxå
Men jag är helt klart nöjd med min
Blå och fin
Det tråkiga är att dom rekomendar för små tankar bara och gärna flera termosar istället för EN riktig tank. 3m3 är för litet tom med Svanenmetoden som ger MINSTA storlek...chrseg skrev:
Såg denna annons på Calmar v33 för 29900:- men man får hämta den själv http://www.blocket.se/vi/17953736.htm?ca=2_schrseg skrev:hallå,
Har lyckats (tillslut..) att hitta en som kan göra mitt pannbyte dock får ja köpa hem grejjerna själv...
Har en "trång" skorsten som alla utom Gaselle säljaren är lite skeptisk till... 120cm i diameter och ca 6m lång.
Vart ska ja handla
Vill ha en eller två acktank på tot ca 3kbm Huset är på 200+100kvm.
Hjälp mig!vill komma till beslut nu snabbt!
V33:an är inget problem att köra mot din skorsten..
Om du får in 1 tank på 3 m3 är det bättre än flera mindre..
Ring http://www.tanksvetsv1.dana1.se/ o hör vad dom vill ha för en 3 m3 tank med dubbla 15 meters vv slingor..
Kolla även med www.extuna.se som gör fina tankar
Redigerat:
Jag kör Calmar v33 ... 2*750 ack och jag är nöjd med den. Dock har jag för lite ack volym för mitt hus. Men fick inte plats med mera. Jag har 120mm slang i pipan som är ca 7 meter lång. Det funkar men hade vart bättre med lite grövre pipa. Men det går ju att avhjälpa med en rökgas fläkt uppe på toppen av pipan.
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
nu till ackumulatortanksfunderingar...
Hur långt från panna kan de stå? ställer ja den 4-5meter från pannan så blir de plats för en avlång på 4kbm. Ska man satsa på en så'n då? Men då måste man dra alla rör i taket eller längs golvet för dörren (hög tröskel = de får plats rör där utan att man snubblar..) in till tvättstugan skall passeras på nå't sett...
Funkar de?
Hur långt från panna kan de stå? ställer ja den 4-5meter från pannan så blir de plats för en avlång på 4kbm. Ska man satsa på en så'n då? Men då måste man dra alla rör i taket eller längs golvet för dörren (hög tröskel = de får plats rör där utan att man snubblar..) in till tvättstugan skall passeras på nå't sett...
Funkar de?
