Hur löser man enklast problemet med vvc när man har maxitherms pexkulvert?
Cirkulationen på varmvattnet kommer att vara upp emot 100 grader när man har nyeldat.
Kulverten är ca 20 meter lång. Jag är rädd för livslängden på kulverten och stora förluster.
Tacksam för snabba svar.

Blandningsventil

Hur löser man det på cirkulation? Måste man ha dubbla blandningsventiler, en för tappvattnet och en för cirkulationen eller?

Nej det räcker med en

Snälla kan du göra en skiss? Min rörmockare säger att det är omöjligt. Tack på förhand

Matss skrev:
Blandningsventil
Hinner ventilen med att blanda om det cirkulerar?:)

Tror du måste ha minst dubbla blandningsventiler samt kunna återcirkulera vattnet i slingan/beredaren för att "återvvärma" detsamma.

Du har en som styr tempen i kulverten till 60 grader.
Sen sätts en till efter detta som matas från kallvattnet, detta för att om man tappar mycket vatten kommer ju inget kallt tillbaka från kulverten.

Denna andra är som "säkerhet" mest och då du har "nyeldat".

Skulle satt en liten VV-beredare inne i kåken jag :) Det går väldans lite el för att hålla vattnet varmt. 30 liter räcker.

Jag ska ha en 35 liters vv-beredare i huset men har man satsat på ved vill man ju inte att beredaren ska gå i onödan. Den måste ju värma allt varmvatten förutom när man duschar om man inte har vvc.

_ap_
vänd med vvc just före elberedaren, montera även en timmer så den bara går på utsatta tider
Läs även på www.esbe.se

• skiss.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Så här kan du göra.

På KV in monteras sedvanligt ventilkoppel och efter pumpen lämpligen en backventil.

• komp DSC01574.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Namdil skrev:
Jag ska ha en 35 liters vv-beredare i huset men har man satsat på ved vill man ju inte att beredaren ska gå i onödan. Den måste ju värma allt varmvatten förutom när man duschar om man inte har vvc.
Helt rätt tänkt, och när man är lat och inte eldat kommer beredaren att värma det 40-gradiga vattnet helt i onödan...

Matss:Backventil smart! :)

Det jag menar med beredare är att man skippar vvc och låter beredaren "ta" det kallvattnet som kommer i kulverten.

Jo jag förstår det men allt vatten som inte håller beredarens temp kommer att elvärmas. Sommartid kan man med stor tank låta det komma ljummet vatten flera dar, då blir det mycket el.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.