Jag har nog väldigt bra drag i min skorsten, för även om jag råkar elda med för fuktig ved så måste jag använda dragbegränsaren för att inte hamna över 300 grader.
VB:s rekomendation på min panna är att gastempen ska ligga mellan 250-300 grader.

Så min fundering är om jag skulle vinna något på att skaffa turbulatorer, gentemot att använda mig av dragbegränsaren?

Vilka fördelar/nackdelar har dessa?

//Micke

Om du har en dragbegränsare monterad redan så ställ bara in den på rekomenderat drag från pann tillverkaren så kommer du att få en så effektiv panna som möjligt.

Sedan så är turbulatorer också bra ökar värmeupptagnings förmågan i tubena iom röken är som varmast i mitten har du då en turbulator så "tvingas" denna värme ut i större utsträckning min tub röret.

det hette visst rökgasspjäll så jag nu, men det borde ju vara samma sak.

Det hade varit intressant att testa turbulatorer, jag får kanske ta å kolla med VB vad det kostar.

Eller så gör man lätt egna!:)

- Kricken - intressant! jag trodde det var samma sak.... fast vad gör då rökgasspjäll för skillnad mot dragbegränsare...?

- knekten - hur gör man egna? Jag har läst nånstans om kedjor, vad det du som gjorde dem?

Rökgasspjället används för att strypa draget minska arean på rökgången.
Dock så kan du inte hålla ett jämnt drag i skorstenen med ett rökgasspjäll.
Dragbegränsaren håller ett konstant drag i skorstenen iom att den är kalibrerad med vikter så att den öppnar vid ett visst drag och släpper in pannrums luft i rökgången därmed så hålls draget i pannan konstant.

Draget i en skorsten varierar med rökgastemperaturen,temperaturen ute, om det blåser mm.
Dock är alla pannor konstruerade för att fungera optimalt vid ett visst drag så det är en vinst för verkningsgraden att ha ett optimalt drag i skorstenen.

H
Rökgasspjället bara stryper rökens väg. Turbulatorer ser till att mer av rökens värme förs över till pannan. I tuberna ska man stoppa något som förlänger rökens väg och tvingar röken mot tubens väggar. En veckad plåtremsa till varje tub kan man göra själv. De fabriksgjorda brukar vara plåtspiraler som kanske är svårare att tillverka men mer effektiva.

tackar för förklaringarna, de gav mycket klarhet.

Det är verkligen sant att spjället inte ger jämnt drag, det är ett evigt springande om man ska ha optimal temp! Det lät verkligen intressant med dragbegränsare, ser ju ut som att jag skulle kunna montera själv dessutom.
Eller göra sig några egna Turbulatorer... hmm spännande!

MickeH74 skrev:
tackar för förklaringarna, de gav mycket klarhet.

Eller göra sig några egna Turbulatorer... hmm spännande!
Man kan ta en tunn plåt om man har o sätta den i skruvstycket o vrida den med en polygrip eller liknande så får man till spiralliknande turbolatorer.:)

En motdragslucka är egentligen en konstantdragsregulator, det är bra att ha. Har man ett överskott på drag så kan man utnyttja detta om det är möjligt (i uppstarten) med turbulatorer.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
Du kan ju slänga iväg ett PM till olle45 här på forumet han är nästan löjligt kunnig gällande dragbegänsare.

Iaf som min installation är gjord så var det inte svårt att installera dragbegränsaren själv men det är ju lite olika från system till system.

Har du en vedolux kan det nog vara knepigt att göra turbulatorer för tubena som går ner mot eldstaden, tuberna får inte bli för trånga.

Det är en Combimax, men ser nog ut som vedoluxen i tuberna. och som sagt, de svänger brant ner, så frågan är hur man får ner de där, för att inte tala om att få upp dem när man sotar....

H
Med plåtremsor som är ett par centimeter smalare än tuberna går det att fixa. En decimeter mellan vecken och längst upp ett bredare handtag så att det blir ett stopp. Hur mycket veck och hur bred den ska vara får man prova ut.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.