5 936 läst ·
18 svar
6k läst
18 svar
Vedmängd
Sida 1 av 2
Medlem
· västra götaland
· 64 inlägg
Skall till och bygga ett vedskjul. Är då frågande i hur stort detta bör vara.
Jag köper hem ved i 3-meterslängder (kallas detta fastkubik?), kapar, klyver och staplar.
Fråga 1: Hur mycket blir 25 meter fastkubik i staplat mått?
Fråga 2: Finns det ett omräkningstal för detta?
Jag köper hem ved i 3-meterslängder (kallas detta fastkubik?), kapar, klyver och staplar.
Fråga 1: Hur mycket blir 25 meter fastkubik i staplat mått?
Fråga 2: Finns det ett omräkningstal för detta?
Jag skulle säga att det kallas för löskubik när det handla om brännved eller massaved då man mäter hela traven på en gång. Fast kubik heter det när man handlar timmer då man mäter diametern på varje stock för sig.
Omräkningstalet har jag ingen aning om men det blir ju helt klart mer luft i traven när det är kapat och klyvt.
Bygg en fullstor friggebod så klarar du dej nog.
Omräkningstalet har jag ingen aning om men det blir ju helt klart mer luft i traven när det är kapat och klyvt.
Bygg en fullstor friggebod så klarar du dej nog.
Fast kubik eller ej har inget med varken trädslag eller om det är timmer/massa/ved att göra.
Fast kubik är virket mätt på tex en lastbil man tar höjden X bredden X längden sedan räknar man bort all luft/snö/ mm som finns i traven.
Fast kubik är virket mätt på tex en lastbil man tar höjden X bredden X längden sedan räknar man bort all luft/snö/ mm som finns i traven.
Medlem
· västra götaland
· 64 inlägg
Detta skulle innebära att 25 kubik i 3-meters längder tar upp 35 kubik travat och staplat.
Redigerat:
bygg en vedbod så den rymmer 2 års förbrukning fex höjd 2m och golv 3,5 x 10 m om du har årsförbrukning på 35 staplat ....då blir du nöjd. Vi ska bygga till våran vedbod som rymmer bara 1 års portion. Om du är tveksam till mitt råd så bygg mindre men med möjlighet att utöka om du ångrar dej 
gaia
gaia
om man staplar upp veden direkt efter klyvning i vedbod - får man inte lätt mögel i veden då?
Är det inte bättre att det får ligga framme och soltorka och att man skyfflar in det översta lagret lite i taget under sommaren?
Själv har jag nyligen staplat upp 15m3 sur i pannrummet som är i anslutning till torpargrund. Där inne pendlar temperaturen mellan 0 och 25 grader beroende på hur nyligen jag eldat. Och jag upplever att det bildas mögel i veden.
Är det inte bättre att det får ligga framme och soltorka och att man skyfflar in det översta lagret lite i taget under sommaren?
Själv har jag nyligen staplat upp 15m3 sur i pannrummet som är i anslutning till torpargrund. Där inne pendlar temperaturen mellan 0 och 25 grader beroende på hur nyligen jag eldat. Och jag upplever att det bildas mögel i veden.
Produkter som diskuteras: "avfuktare"
Avfuktare
Nedan presenteras vårt sortiment av avfuktare. Avfuktare är viktiga verktyg för att upprätthålla en hälsosam och behaglig inomhusmiljö, särskilt i utrymmen som källare, tvättstugor eller badrum, där fuktighetsnivåerna kan vara höga.
Läs mer
JPe>> Njae, tyvärr är det rätt nyhuggen ved - från i höstas. Min ved tog slut och jag fick smått akut köpa ett lager i början av januari. Jag frågade förstås att det var torr ved vilket säljaren sa att det var.
När jag sen tyckte veden inte verkade torr så frågade jag när den var kapad och kluven och då kröp det fram att det var nu i höstas. Jag förstod förstås att den inte alls var torr då, men köpet var redan gjort och hälften var hämtat...
Tack vare att jag använder en vedförugn fungerar det skapligt ändå att elda med.
Och det som är staplat överst har torkat ganska bra på några veckor, men som sagt - det som ligger en bit ner bildas det mögel på.
När jag sen tyckte veden inte verkade torr så frågade jag när den var kapad och kluven och då kröp det fram att det var nu i höstas. Jag förstod förstås att den inte alls var torr då, men köpet var redan gjort och hälften var hämtat...
Tack vare att jag använder en vedförugn fungerar det skapligt ändå att elda med.
Och det som är staplat överst har torkat ganska bra på några veckor, men som sagt - det som ligger en bit ner bildas det mögel på.
Jag tänker nog som du duvan att veden skall nog helst ligga på hög med pall under eller travat utomhus i "enkla rader" så att det kommer mycket lyft runtomkring. Det gäller nog i vart fall under ett halvårs tid sedan kan man trava in den i förrådet. Jag har provat nu att kapa veden i 1m bitar och sedan klyva i fyra. Då är den lätt travad för att sedan dela på den och trava in den i förrådet. Nackdelen med det är att det blir fler moment men jag tror att veden blir torrare. Sen får man ett större mängd klyven ved också. Dels det i förrådet och sedan det som ligger på "förtork".