5 947 läst ·
9 svar
6k läst
9 svar
ESBE nya laddgrupp Serie 100 vs laddomat 21
Medlem
· Östergötland
· 51 inlägg
Hej,
Tänkte höra om någon har synpunkter/ erfarenheter att dela med sig av ESBES nya laddgrupp serie LTC100:
http://infoweb.esbe.se/files/52356/Datablad_LTC100_SE_99500290_utg.B_LR.pdf
Jag står nämligen i valet och kvalet av vilken laddningsgrupp jag ska köpa till min kommande Solo Innova 50.
Gamla välbeprövade Laddomat 21 eller ESBES nya laddgrupp?
Det som omedelbart tilltalade var isolerhöljet vilket såg seriöst ut.
Det stod också att den var utrustad med avstängningsventiler, är det sak samma som laddomat 21's unionventiler?(har väl en tendens att läcka?)
Termosteter fanns i intervall 45º-80º, jag antar att 80graders alternativ man ska ha med en Solo innova 50 kopplad till 6300 liter tank?
Pris på VVS on net är 3590 kr för ESBE LADDGRUPP SERIE LTC100 RSK 6862150
att jämföra med 3400 för Laddomat 21 på rinkaby rör.
Tacksam för synpunkter,
Hälsn, Gördetsjälvaren
Tänkte höra om någon har synpunkter/ erfarenheter att dela med sig av ESBES nya laddgrupp serie LTC100:
http://infoweb.esbe.se/files/52356/Datablad_LTC100_SE_99500290_utg.B_LR.pdf
Jag står nämligen i valet och kvalet av vilken laddningsgrupp jag ska köpa till min kommande Solo Innova 50.
Gamla välbeprövade Laddomat 21 eller ESBES nya laddgrupp?
Det som omedelbart tilltalade var isolerhöljet vilket såg seriöst ut.
Det stod också att den var utrustad med avstängningsventiler, är det sak samma som laddomat 21's unionventiler?(har väl en tendens att läcka?)
Termosteter fanns i intervall 45º-80º, jag antar att 80graders alternativ man ska ha med en Solo innova 50 kopplad till 6300 liter tank?
Pris på VVS on net är 3590 kr för ESBE LADDGRUPP SERIE LTC100 RSK 6862150
att jämföra med 3400 för Laddomat 21 på rinkaby rör.
Tacksam för synpunkter,
Hälsn, Gördetsjälvaren
Hej och välkommen till forumet!
Ja, det ser helt klart ut som en intressant produkt.
Jag står som du i valet och kvalet...även om det inte är "panik" för min del så funderar man av och till och det finns flera olika laddpaket att välja på.
Det tilltalar verkligen med en väl isolerad laddgrupp.
Ja, det ser helt klart ut som en intressant produkt.
Jag står som du i valet och kvalet...även om det inte är "panik" för min del så funderar man av och till och det finns flera olika laddpaket att välja på.
Det tilltalar verkligen med en väl isolerad laddgrupp.
För inte så många år sen gällde inte garantin på Baxis pannor om dom inte kopplades med Termovars laddpaket.
http://www.acaso.se/svensk/produktblad/TERMOVAR ladd-paket (SE) 0505.pdf
Har alltid använt dom vid ny installationer och är mycket nöjd med dom.
Små och snygga är dom oxå!
http://www.acaso.se/svensk/produktblad/TERMOVAR ladd-paket (SE) 0505.pdf
Har alltid använt dom vid ny installationer och är mycket nöjd med dom.
Små och snygga är dom oxå!
Ja, de ser helt klart också väldigt fina ut. 
Det gäller att få bästa laddgrupp för rätt pengar.
Är det stor kvalitetsskillnad mellan olika märken? Olika konstruktioner och grundterorier - någon som vet? Vem har mest reklamationer och problem?
Man har ju läst lite om laddomat och de verkar vara väldigt vanliga = bäst?
Det gäller att få bästa laddgrupp för rätt pengar.
Är det stor kvalitetsskillnad mellan olika märken? Olika konstruktioner och grundterorier - någon som vet? Vem har mest reklamationer och problem?
Man har ju läst lite om laddomat och de verkar vara väldigt vanliga = bäst?
Skulle laddomat21 vara bäst skulle dom nog inte komma med en ny modell 
I stort är nog alla hyfsat likvärdiga, tycker att termovar har en bättre förmåga att reglare tempen den liggar stabilare än dom laddomat21 jag sett.
I stort är nog alla hyfsat likvärdiga, tycker att termovar har en bättre förmåga att reglare tempen den liggar stabilare än dom laddomat21 jag sett.
Medlem
· Östergötland
· 51 inlägg
Tackar och bockar!
Det verkar som Termovar har samma fina isoleringshölje. Finns det månne till Laddomat 21 också?
Jag ringde och talade med baxi för ett bra tag sedan och då var det inga problem att använda Laddomat 21 istället för Termovar till Innovan. Termovar lär vara billigare än Laddomaten. Det brukar oftast vara så att man får det man betalar för, men inte alltid....
Finns det några skillnader dem imellan?
Som sagt Termovar är billigare, Att laddomaten läcker i unionventilerna om man använder dem har jag läst, men jag antar att det är likadant på alla laddgrupper, om det inte går att beställa med riktiga kulventiler istället förstås.
Det verkar som Termovar har samma fina isoleringshölje. Finns det månne till Laddomat 21 också?
Jag ringde och talade med baxi för ett bra tag sedan och då var det inga problem att använda Laddomat 21 istället för Termovar till Innovan. Termovar lär vara billigare än Laddomaten. Det brukar oftast vara så att man får det man betalar för, men inte alltid....
Finns det några skillnader dem imellan?
Som sagt Termovar är billigare, Att laddomaten läcker i unionventilerna om man använder dem har jag läst, men jag antar att det är likadant på alla laddgrupper, om det inte går att beställa med riktiga kulventiler istället förstås.
Nu verkar ju union ventilerna vara borta.
Sen så har dom ju höjt kapaciteten rätt ordentligt var det inte 80kW som var max på den gamla laddomaten (trots att den hade bekymmer med klenare pannor än så)?
Sen så har dom ju höjt kapaciteten rätt ordentligt var det inte 80kW som var max på den gamla laddomaten (trots att den hade bekymmer med klenare pannor än så)?
Visserligen, men acaso toppar ju listan på dålig support. Termoventiler däremot blir du knappt av med._ap_ skrev:
Klicka här för att svara