800 läst ·
2 svar
800 läst
2 svar
Hur göra?
Hej allihopa!
Jag och min flickvän har en CTC Regent -91, komibpanna ved/el/olja som vi uteslutande kör med ved eftersom vi har gratis tillgång till detta.
Vi känner att värmesystemet behöver uppgraderas då vi får gå ner i källaren och elda 4-6 gånger per dag och att temperaturen i pannan går ner mycket snabbt.
Vi har cirka 130 kvm boyta som behöver värmas upp.
Det vi spånar på är om vi ska köpa ack.tankar till den befintliga pannan eller om vi ska rikta in oss på att köpa helt nytt system med ny panna och tankar?
Har någon härinne erfarenheter med att elda i en CTC Regent med ackumulatortankar?
Jag och min flickvän har en CTC Regent -91, komibpanna ved/el/olja som vi uteslutande kör med ved eftersom vi har gratis tillgång till detta.
Vi känner att värmesystemet behöver uppgraderas då vi får gå ner i källaren och elda 4-6 gånger per dag och att temperaturen i pannan går ner mycket snabbt.
Vi har cirka 130 kvm boyta som behöver värmas upp.
Det vi spånar på är om vi ska köpa ack.tankar till den befintliga pannan eller om vi ska rikta in oss på att köpa helt nytt system med ny panna och tankar?
Har någon härinne erfarenheter med att elda i en CTC Regent med ackumulatortankar?
Ta a det senare alternativet. Inte ens värt besväret att ens tillfälligt utöka vatttenvolymen med nuvarande panna.Det enda som det skulle följa med sig är att du måste ner 12 gånger/dag istället. En ny kerampanna klarar som regel att ladda hela dygnsbehovet med 110 liter ved, alltså det räcker med 1 (ett) besök/dag och du slipper rökgastemperaturer på 500 grader i skorstenen.
Gamla kombipannor är sällan bra, brukar vara överförbränningseldstäder med kass verkningsgrad (Känner ej till den pannan iofs)...
Men det låter som om du skulle fundera på att byta en modern keramisk underförbränningspanna med sugande fläkt...på 30kW samt acktank på 2,5kbm minimum....
Men det låter som om du skulle fundera på att byta en modern keramisk underförbränningspanna med sugande fläkt...på 30kW samt acktank på 2,5kbm minimum....
Klicka här för att svara