Tjenare

Har ju sett att det ganska ofta diskuteras detta med expansion med olika problem.

Så även denna gång.

Har ju nu nytt system total vatten volym ca 2200liter expansion 250 liter mottryck 1,5 bar.

Jag har nu eldat upp systemet 3 gånger och varje gång så har säkerhets ventilen läckt ut överflödigt vatten, det är ju bra så den fungerar :)
Men då jag kommit ut i pannrummet varje morgon så har jag hamnat och fylla på ganska mycket vatten för att ens få den minsta reaktion på tryckmätaren. :confused:

exp. kärlet är inkopplat i toppen av tanken vilket jag läst inte är bra för hållbarheten och anslutningen på exp. kärlet står rakt åt sidan
bild av installation

1.jpg

Mvh
Fredrik

1,5bar låter rätt mycket om du har det i förtryck i kärlet,kärlen brukar va förtryckta med det från fabik.Kolla din höjdskillnad kärl-övre radiator.:)

Det låter som om förtrycket är för högt, vad har du för förtryck samt höjd på vattenpelaren?
Jag glömde kolla förtrycket på mitt kärl när jag körde igång min anläggning och det spolade för fullt. Jag hade 6Bars förtryck:D, så det kom inte in en liter vatten i kärlet..

Snygg installation!

Normalt öppnar säkerhetsventilen vid 1,5 bar om du då har samma förtryck har du en ekvivalent volym på 0 liter att ta upp expansion, inte så mycket :)

never2000 skrev:
Men då jag kommit ut i pannrummet varje morgon så har jag hamnat och fylla på ganska mycket vatten för att ens få den minsta reaktion på tryckmätaren. :confused:
Fredrik
Du får inte förvänta dej att trycket ligger konstant på 1,5 . När du eldar så ska den gå till max 1,5. När anläggningen är kall ( på morgonen?) så ska den visa lägre värde och värdet ska vara lika som antal meter till högst liggande radiator dvs om radiator ligger 7m över pannan så ska trycket ligga på 0,7 när vatten är kall.
Fyller du kall anlägning upp till 1,5 så är det klart att den spottar ut för att hålla maxtryck på 1,5 när du eldar....

Tänk på att vatten utvidgar sin volym när det värms upp och krymper när det kallnar så får du lättare att förstå varför och hur trycket varierar ..... därför har man expansionskärl som ska hantera ökning från fex 0,7 till 1,5.
Pannan är inte byggd för att klara högre tryck än 1,5 och därför ska man ligga på 1,5 vid eldning ....
gaia

Tackar för era svar

Jo jag förstår nog varför man skall ha exp. kärl och det.

Troliga orsaken är nog förtrycket i exp kärlet det är på 1,5 bar.

Som det är nu så är exp- kärlet den högsta punkten :)

Så borde jag tömma luft ur expansionen då och till vilken nivå?

_ap_
Hoppas dom satt en ventil mellan tank och exp kärl, isåfall är det bara stänga den och öppna avluftaren tills allt tryck är borta.
Sen söker du rätt på "bil ventilen" och justerar trycket där till 0,5-0,7bar
beroende på hur högt ditt högsta element sitter.
1m = 0,1bar.

Tempen i ack tanken var nu 60c

Fanns ingen stängkran men tog ner mottrycket till 1 bar nu

så får man se hur det börjar fungera nudå

Mvh
Fredrik

Mottryck 1,5 bar säkerhetsventilen måste då vara på 2,5 bar

Ny brasa tänd nu så få se hur det reagerar nu med 0,8 bars mottryck vid 60c

Mvh
Fredrik

_ap_
never2000 skrev:
Tempen i ack tanken var nu 60c

Fanns ingen stängkran men tog ner mottrycket till 1 bar nu

så får man se hur det börjar fungera nudå

Mvh
Fredrik
Att bara släppa ut luft utan att "nolla" kärlet kan vara lite riskfyllt då man inte vet vad
det egentliga förtrycket blir.
Men det kan i allafall inte bli värre, släpp bara inte ut för mycke.

Nu funkar exp.kärlet eftersom det visade noll tryck i system skruvade jag lös expansions röret. Ställde trycket till 0,5 bar funkar riktigt bra nu efter försök 1 :)

Mvh
Fredrik

Vad tycker du om Akvaterm-tanken? Jag funderar på att köpa en sådan (2500 liter) att köra mot Baxi Solo Innova 30 kW.

Tja vet inte riktigt vad man skall säga ser ju ganska bra ut och har egentligen inget att klaga på.

Mvh
Fredrik

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.