davvethepirate skrev:
Hejsan.

Jag har en för kort skorsten men har numera en fläkt på toppen med ett jävla sug. Och jag tror inte att det blir så bra när man har två fläktar eller vad tror ni? Därför undrar jag vilken självdragspanna som ni anser vara bäst helt enkelt.

/jonas
Är det säkert att du behöver fläkten i toppen om du byter till en panna med fläkt..

Oftast kräver en självdragspanna ca 25 pa medans i fläkt pannorna rekomenderas 15 pa, Annars är det inget som hindrar att du har 2 fläktar..

vet inte hur stor acc volym du tänkt ha men jag har 2000liter och eldar med en värmebaronens vedolux 40ub.. och värmer upp från 40-50grader till 80-90 grader på en tändbrasa + ett fullt inlägg med blandved! men har man många tusen liter acc volym kan det ju vara bra med större eldstadsvolym... sen kan man ju sota vedoluxen i princip vid varje eldningstillfälle! Hur ofta sotas övriga fläcktstyrda pannor!? 1ggr månaden, 1ggr per kvartal 1ggr per eldningssesång!? vad ligger då verkningsgraden efter några dagars eldande utan sotning? Förmodligen sämre än en kontinerligt sotad vedolux.. detta är iallfall vad jag tror!

Majgårdarna
Tobbefonsterfixare skrev:
vet inte hur stor acc volym du tänkt ha men jag har 2000liter och eldar med en värmebaronens vedolux 40ub.. och värmer upp från 40-50grader till 80-90 grader på en tändbrasa + ett fullt inlägg med blandved! men har man många tusen liter acc volym kan det ju vara bra med större eldstadsvolym... sen kan man ju sota vedoluxen i princip vid varje eldningstillfälle! Hur ofta sotas övriga fläcktstyrda pannor!? 1ggr månaden, 1ggr per kvartal 1ggr per eldningssesång!? vad ligger då verkningsgraden efter några dagars eldande utan sotning? Förmodligen sämre än en kontinerligt sotad vedolux.. detta är iallfall vad jag tror!
Jag sotar min Innova en gång i veckan.Rökgas temperaturen hinner knappt öka någonting på den tiden.

Det går på 5 minuter att sota den. Öppna luckan.Ur med retarderna. kör upp o ner i varje tub med skruvdragaren med viska på. raka ur askan. Klart

Jag funderade oxå på en Veolux men värmebaronen anser att deras provnings protokoll är konfidentiella.
Baxis kan man se på deras hemsida..

värmebaronen anser att deras provnings protokoll är konfidentiella.

Vilka prov eftersökte du? jag fick kopierade prover från statensprövningsanstalt när jag frågade!

Majgårdarna
Det var dom jag frågade efter.Jag fick svaret att verkningsgraden var 91-92%för vedolux 37.
När jag frågade efter en kopia där man såg verkningsgraden sa dom att provnings protokollen är konfidentiella.
Märkligt..

Jag håller med här. Jag har just gått igenom processen med att köpa ny panna där värmebaronen varit ett hett alternativ. Men jag valde inte dem
bla för att de inte har några provningsprotokoll på nätet
eller är med i några tester som jag hittat
eller när jag ringde dem och frågade efter provnignsprotokoll och vilken verkningsgrad deras panna hade så svarade de lite svävande att "ja vi har väll runt 90% verkningsgrad, och provningsprotokollet har vi bara i utvecklings syfte".

Det är inte utan att det känns som om de vill dölja något. Men de står fortfarande som alternativ 2 för mig. Så jag tror ändå på deras pannor.
Martin

storahuset skrev:
Jag håller med här. Jag har just gått igenom processen med att köpa ny panna där värmebaronen varit ett hett alternativ. Men jag valde inte dem
bla för att de inte har några provningsprotokoll på nätet
eller är med i några tester som jag hittat
eller när jag ringde dem och frågade efter provnignsprotokoll och vilken verkningsgrad deras panna hade så svarade de lite svävande att "ja vi har väll runt 90% verkningsgrad, och provningsprotokollet har vi bara i utvecklings syfte".

Det är inte utan att det känns som om de vill dölja något. Men de står fortfarande som alternativ 2 för mig. Så jag tror ändå på deras pannor.
Martin
Enligt beräkningsprogrammet Värmebas 2.5 är Värmebaronens Vedolux verkningsgrad 75% och enligt "uppmätt resultat från SP".

Någon som eftermonterat en tryckfläkt på någon självdragspanna?

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.