Ved, Pellets, Flis
glenn30: hej igen då har man klyvt ca 10 kubik med den nya klyven,den funkar bra,lite långsam är den men har man ingen brådska så,sen så går kolven inte ända fram till kniven (saknas ca 10 cm),det blir ett lite minus,men i det stora hela funkar den bra.
roke: [citat] Det stämmer säkert att gamla bimetalltermostater fungerar finfint. :) Jag menade egentligen bara att det är viktigt att el-elementen slår ifrån när man eldar i spisen.
PST: Gamla kombipannor är sällan bra, brukar vara överförbränningseldstäder med kass verkningsgrad (Känner ej till den pannan iofs)... Men det låter som om du skulle fundera på att byta en modern keramisk underförbränningspanna med sugande fläkt...på 30kW samt acktank på 2,5kbm minimum....
PST: Termoventilers hemsida: http://www.termoventiler.se/default.asp?webb_ID=170&webbsida_ID=157 Klicka på laddomat 4030....under "teknikförklaringar"
never2000: Tja vet inte riktigt vad man skall säga ser ju ganska bra ut och har egentligen inget att klaga på. Mvh Fredrik
tissla: Hej Jag kör cirkpumpen på 1 Har en CBJ inom hus givare Alla element helt öppna
exerg: ett enkelt sätt ät att låta radiatorreturen passera genom tanken, shunta värmen över till vp-n, förvärma varmvattnet i tanken och låta en blandningsventil avgöra om det behöver eftervärmas i vp-beredaren.
roke: [citat] Jag håller med. Det talas väldigt sällan om husets energiförbrukning och effektbehov. Det talas väldigt sällan om vilken returtemperatur husets värmesystem ger.
Burvik: Är den kopplad till pannanans termostat eller lös dubbeltermostat. När det är underhållsfyr så brukar man ha en rökgastermostat eller lågtermostat som känner om det brinner. Så att man inte matar pannan full med bränsle om det slocknar Har en multi brännare med underhålls fyr som jag eldar flis i. Men det var lite meck med termostaterna i början.du har nog ett relä i
Matss: 35-rör räcker, det finns folk som har en lång kulvert mellan panna och tank. Räknar du på effekten som en vanlig pump orkar pumpa vid tex 10 graders temperaturdiff så inser du att ett vanligt laddpaket stryper ganska bra. Termoventiler kan sätta ihop ett, struntar man i självcirkulationen behöver du bara en pump, en shunt och Termomatik K.
pethak: Har ett hus på för närvarande 180 kvm. Tror att det blir en tank, rektangular och oisolerad på 5kbm. Sedan är det "bara" att hitta en panna som är vettig.
bax: Här kan du hitta en hel del: http://www.lantbruksnet.se/lantbruksnet/kategori/utrustning.php?kid=9&aid=352
CHEMAS: Flytta ner röret. Snyggare. Inte så jobbigt. Tror inte du kommer ångra dej när det är klart.
apersson850: Jag har två våningar (ja, räknar jag källaren och vindsrummen också har jag fyra), så innegivare på den ena eller den andra våningen är ingen höjdare. På vintern har vi stängt mellan våningarna, och det är ju alltså vid den tid då jag eldar för att få värme. Hur man än gör blir det tokigt om det är olika belastning, antal personer eller annat tillskott på den ena våningen
Matss: Ett gott råd att ta en större tank än man kan föreställa sig :) Du kommer aldrig att säga: "Jag skulle valt en mindre tank" Öppen expansion är helt rätt. Andra pannor som klarar halvmeters ved är Solo Inova 50 och Gaselle 70 Normalt skulle jag sätta en pump/shunt och sätta styrdon (+termostat) på fördelarna till de rum som kan bli för varma
gafsan: Jag skulle nog kolla med en kunnig murare innan jag pratade med sotaren. I synnerhet om du bor i Säter. ... Vi får ha två kakelugnar på en kanal med ett tätt spjäll emellan dem. Nu är ju de rökgaserna svalare än de flesta kaminers, vad jag vet. Vad är det för värmekälla den ska dela kanal med?
Mats_C: Hur funkar inkoppling av elpatron? i kopplinschemat är ju matningen till elpatron 1*220v men alla elpatroner är väl 3-fas? Mats
_ap_: i huvudsak bättre regler förmåga och grundfos pump.
pethak: Går det inte att göra en krok av nåt liknande naj tråd och fiska fram den??
riktiga_pricken: betala han för att göra om det ifall han inte vill ta det som reklamation. bättre än att pula själv om man är osäker. eller vill han inte alls göra det? ang. tank anslutning så tror jag inte att det blir ngt. problem, det kommer att ladda alla tankar ganska jämt. eller gör det inte det. Jag har också anslutit exp.kärl på samma vis och den blir varm när man laddar, men kallnar
smidifix: Kanske passar bättre att lägga in det här!!?? Ska ansluta braskaminen i en befintlig rökkanal i taket, Kanalen svänger lite så jag blir tvungen å ansluta mitt rostfria rör med ett cortenrör som går förbi svängen så jag vet att viskan går ner i röret så den inte fastnar i svängen. Ska jag trycka upp så mycket slang jag kan i kanalen eller ska jag bara gå förbi svängen?? Har
never2000: Fick hem min Orlan 40kw på ca 2 veckor därifrån i början av detta år. Har även en polare som köpt en Atmos därifrån inga problem än sålänge. Frakt kostnaden var 450 Har du tillgång till firma kan du ju också köpa momsfritt därifrån och betala Momsen i Sverige
PappasHammare: Då vi ska gjuta en helt ny bottenplatta i huset så behöver jag flytta/plocka ner den putsade Cronspis som finns. Det är ungefär en sån här http://www.cronspisen.eu/se/kakelugnar/allmoge_521.asp?a521=intro&meny=a521 fast den är inte kaklad utan putsad. Hur kan man flytta/plocka ner den utan att förstöra förmycket?
nilssonmi: VI är på den tredje anläggningen och det 2:a fristående pannrummen (som jag tror måste byggas på en dryg meter...suck !). Det är som min svärfar sa när han första gången såg mitt verkstadsbygge på150m3 m 5m takhöjd " och det är redan för litet " ...gubbtjyv. Förra anläggningen bestod av svebo fils-stocker och en norrahammar gjutjärnspanna. Den var svår att sota, men den
never2000: Tackar Tackar Måste vänta enstund nu bara så ack tanken kommer ner i Temp igen. Mvh Fredrik