1 668 läst ·
3 svar
2k läst
3 svar
Friskluftintag för spis
Är det någon som har bra bilder på hur man gör installationen inne i huset för friskluftsintaget som jag ska gjuta in i grunden?
Jag har koll på att jag ska gjuta in ett spirorör i golvet o ha öppningen utanför sockeln vriden så att inte regn och smådjur kommer in i det utifrån MEN:
Hur gör man det snyggt inne vid spisen. Jag har ju ännu inte valt vilken spis vi ska ha o därför vet jag ju inte heller exakt var spisen kommer att hamna.
Sätter man bara en skruvventil i golvet framför spisen eller hur har ni gjort?
Jag vill ju ha lite reglering på friskluftsintaget annars kommer det ju att blåsa in kallluft hela tiden och det är ju inte meningen.
Som sagt. Några tips?
Anders.
Jag har koll på att jag ska gjuta in ett spirorör i golvet o ha öppningen utanför sockeln vriden så att inte regn och smådjur kommer in i det utifrån MEN:
Hur gör man det snyggt inne vid spisen. Jag har ju ännu inte valt vilken spis vi ska ha o därför vet jag ju inte heller exakt var spisen kommer att hamna.
Sätter man bara en skruvventil i golvet framför spisen eller hur har ni gjort?
Jag vill ju ha lite reglering på friskluftsintaget annars kommer det ju att blåsa in kallluft hela tiden och det är ju inte meningen.
Som sagt. Några tips?
Anders.
Har du tänkt en spis av typ kamin ex. contura,handöl,morsö..osv så skall isåfall luftintaget anslutas direkt mot kaminen.Det brukar i stort sett alltid sitta rakt under skorstensanslutningen på kaminen. Dessa anslutningar är för att göra kaminen fri från det undertryck som dagens täta hus har och som kan göra kaminen svåreldad och inte som många tror att ersätta den luft som går åt till förbränningen i kaminen.Förbränningsluften som åtgår vid normal eldning i en kamin är ca 8-10 kbm luft/tim. Om man sätter det i propotion till de 30-40 kbm som du suger ut i badrummet eller de 300 kbm som går ut genom köksfläkten så är förluterna ut i skorstenen ganska marginella.Det är först när man har en öppen spis, vilket närmar sig 500 kbm luft/tim, som det skulle vara av vikt med ett ordentligt luftinsläpp för värmeekonomins skull, och då skulle det sitta aldeles i framkant på eldhärden och naturligtvis vara stängbart. Ett friskluftsintag som enbart mynnar ut i golvnivå kommer att förorsaka obehagligt kalla golv.Då är det bättre att ta in luften högt upp likt de uteluftsdon som alltid sitter i alla nyare frånluftsventilerade hus. Har man ett naturligt otätt hus är det bara att undvika fler otätheter .
Ja jag menar contura/handöl/ gammal hederlig vedspis eller liknande.
Det var intressant. Jag ska alltså satsa på att spiroröret ska komma rakt under där skortsenen ska vara för att minimera risken för att den hamnar snett tycker du?
Du har ju rätt i att det inte går åt så mycket luft i en spis som i en öppen spis.
Huset är inte byggt ännu men kommer ju förstås bli väldigt mycket tätare än det 1900talshus jag nu bor i. Där är det inte något problem att få in frisk luft i alla springor.
Jag kommer ju även ha FTX-system som jag antar kan få problem om man har en spis utan friskluftsintag.
Det var intressant. Jag ska alltså satsa på att spiroröret ska komma rakt under där skortsenen ska vara för att minimera risken för att den hamnar snett tycker du?
Du har ju rätt i att det inte går åt så mycket luft i en spis som i en öppen spis.
Huset är inte byggt ännu men kommer ju förstås bli väldigt mycket tätare än det 1900talshus jag nu bor i. Där är det inte något problem att få in frisk luft i alla springor.
Jag kommer ju även ha FTX-system som jag antar kan få problem om man har en spis utan friskluftsintag.
Ett FTX -system innebär att du även blåser in ersättningsluft till upp emot 95 % av frånluftsmängden och du får egentligen bara 5% undertryck.Om detta vore hela sanningen så vore det inga större problem en vissa ftx-aggregat minskar tilluften ju kallare det blir ute och andra stänger helt av densamma vissa tider för att avfrosta den isbildning som kan uppstå i värmeväxlaren och då fås ett j...la undertryck. Då är det bra att ha anslutit uteluft till kaminen och dagens kaminer klarar av att ta in kall luft och ändå uppnå en bra förbränning. En omöjlighet för 10 år sedan. Läs gärna vidare på www.brattnebruk.se
Klicka här för att svara