3 364 läst ·
14 svar
3k läst
14 svar
Borö tank tida 300,hög retur temperatur.
Jag har en sådan med 100l beredare alltså bara 200l kvar till radiator systemet,laddas via laddomat från Wamsler k146 kökspanna på 15kW,endast fem radiatorer, tvårörssystem i en slinga,sex kW elpatron i botten laddas till närmare 100 grader utan problem på några timmar även med värme uttag.Huset är litet och allt funkar bra,inga problem hålla 24 grader vid lika många minus ute,har dock märkt att fram och retur temp knappt skiljer sig åt trots rejält kallt ute,den höga retur temperaturen pajar väl skiktningen?andra nackdelar?vad kan jag göra?koppla en fläktkonvektor sist i slingan?Borö shunten lär vad jag förstått lämna returen högt i tanken,en fördel för mig i detta fall?
Är framtemp 80 så är retur 78,är den 60 så är ret 58,alltså endast ngn grads diff oberoende av framtemp som är maxad till 80 på cbjn men så varmt går det bara fram om man ställt ned till 10 grader i huset och sedan sätter automatiken på 20 för att värma huset,vanligen ligger den på 50-60grader,cirkpumpen står i lägsta effekt redan, en wilo med tre lägen lägsta effekt 30W,skulle tryckstyrd pump göra skillnad?
tveksamt att det skulle göra skillnad, ni kör väl med termostaterna fullt öppet och låter cbj:n reglera tempen, då kommer motståndet vara samma hela tiden.
Är annat om man kör med termostarer som öppnar och stänger då kommer
motståndet att öka/minska då kan en tryckstyrd göra skillnad.
Men det låter som ruskigt hög framledning, är systemet underdimensionerat?
Man brukar prata om en diff på 4grader mella fram och retur,
ju större element man har ju högre diff kan man köra med.
Ju större diff man har ju mindre effekt avger radiatorn vilket i vissa fall kan
betyder ännu varmar framledning.
Är annat om man kör med termostarer som öppnar och stänger då kommer
motståndet att öka/minska då kan en tryckstyrd göra skillnad.
Men det låter som ruskigt hög framledning, är systemet underdimensionerat?
Man brukar prata om en diff på 4grader mella fram och retur,
ju större element man har ju högre diff kan man köra med.
Ju större diff man har ju mindre effekt avger radiatorn vilket i vissa fall kan
betyder ännu varmar framledning.
Det är nog dimensionerat för framtemp 60grader,jag har själv ökat till 80 på cbjn för att få snabbt varmt från 10 grader inne när vi kommer på fredag kväll,när huset väl är varmt inga problem att hålla temp inne trots rejält kallt ute,naturligtvis får man elda två gånger per dag men det är inte konstigt ,tanken liten och effekten på pannan ganska låg,man eldar på morgonen samt till middag när maten ska lagas,finns något att vinna på fläkt konvektor sist i kretsen?
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
tveksamt effekt behovet kommer fortfarande vara det samma.
Tänkte du för att sänka returen lite extra ska man ju komma ihåg att shunten måste öppna mer för att kompensera det kallare vattnet.
Är det dessutom lite effekt på panna tar det bara längre tid att ladda tanken om den
är kallare i botten.
Tänkte du för att sänka returen lite extra ska man ju komma ihåg att shunten måste öppna mer för att kompensera det kallare vattnet.
Är det dessutom lite effekt på panna tar det bara längre tid att ladda tanken om den
är kallare i botten.
Tack för tipsen,jag fortsätter nog som vanligt allt funkar ju trots allt bra är nöjd med kökspanna och funderar på att köpa hus för permanent boende och skulle helst ha en kökspanna Wamslers 148 eller Lohbergers största med solslingor i tanken för varmvatten på sommaren el-patron och ev lv vp om man någon gång vill slippa elda vintertid.
Kan bara säga att borös lösning på shunt (den som sitter på toppen av tanken) är skit för skiktningen, iallafall i min borötank. Jag antar att det beror på att returvattnet värms upp på väg ner genom tanken. Jag hade aldrig mer än 10gr diff mellan topp och botten på mina 3x500liter när jag körde med den shunten. Byggde om det i sommras (så returröret går utvändigt ner till botten) och vips så har jag 30gr i botten och 100gr i toppen ett tag efter avslutad eldning. Tror dock inte det är så stor idé att bygga om en 300liters tank med förrådsberedare, iallafall inte med de returer trådskaparen har.gaia skrev:
Nä, det kan den omöjligt vara. Men den blir himla lättinstallerad (om man bortser från ombyggnaden), och hur många bryr sig i skiktningen egentligen?!? Det finns ju rätt gott om okunskap i den här branchen. Jag kan iallafall lova att det är som natt och dag att skippa standardshunten och sätta in en utvändig.roke skrev:
Bra skiktning är viktig om man vill utnyttja lagringskapaciteten Dvs kunna ladda mycket i tanken och sedan använda energin under en lång tid.
Har man dålig skiktning är det detsamma som om man har en mindre tank, dvs man måste elda små brasor ofta ... Rent energimässigt är det i normalfallet egentligen detsamma...dvs man förlorar egentligen ingen energi på dålig skiktning....(iallafall inte om termostater/schuntar etc håller ner innetempen via radiatorerna)
Blandar man däremot in solfångare och ev värmepumpar i systemet är det en annan sak iofs...
Har man en eldstad som man kan reglera effekten i (pellets, olja etc) är skiktningen av mindre betydelse, Konstruktören kanske låg kvar i det tänkandet
Har man dålig skiktning är det detsamma som om man har en mindre tank, dvs man måste elda små brasor ofta ... Rent energimässigt är det i normalfallet egentligen detsamma...dvs man förlorar egentligen ingen energi på dålig skiktning....(iallafall inte om termostater/schuntar etc håller ner innetempen via radiatorerna)
Blandar man däremot in solfångare och ev värmepumpar i systemet är det en annan sak iofs...
Har man en eldstad som man kan reglera effekten i (pellets, olja etc) är skiktningen av mindre betydelse, Konstruktören kanske låg kvar i det tänkandet
Jag kanske inte har den dåliga shunten trots allt,min har fyra anslutningar ej den med ett tjockt dubbelpipigt rör som finns avbildad på deras hemsida,tida 300 lär ha två dykrör för temp jag har bara termometer uppe skall gräva lite under isoleringen nedtill och kolla om jag hittar ett till dykrör och sätta en termometer i för att få svart på vitt hur skikiningen är.
Såg att din tank hade finare lösning! Var glad för det!sagan1 skrev:Jag kanske inte har den dåliga shunten trots allt,min har fyra anslutningar ej den med ett tjockt dubbelpipigt rör som finns avbildad på deras hemsida,tida 300 lär ha två dykrör för temp jag har bara termometer uppe skall gräva lite under isoleringen nedtill och kolla om jag hittar ett till dykrör och sätta en termometer i för att få svart på vitt hur skikiningen är.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden