Jag var länge helt övertygad att en viadrus var det rätta för mig. Billig i inköp, klarade 90cm ved, robust och underhållsfri utan krusiduller. Lite lägre verkningsgrad gjorde mig inget då jag har gratis tillgång till ved och en beräknad årsförbrukning på endast 17 000 kWh. Men så fick jag reda på att den inte alls kunde ladda på många kWh på ett vedinlägg som jag trodde.

Så jag började titta på andra pannor(vilket jag inte gjort då jag hittade viadrus på en gång och såg den som klockren) och har upptäckt att det finns en uppsjö men hittar ingen som verkar klara det jag vill.

Mina krav på pannan:

# Skall ladda minst 120kWh på ett vedinlägg,
# För ovanstående skall jag bara behöva gå in i pannrummet 1 gång på max 5 minuter, dvs fylla på ved, tända och gå ut.
# Vara billig i underhåll och hålla länge. Jag har 40 år kvar till pension och tills dess vill jag att den ska hålla.

Önskvärt:
# Klara minst 70cm ved.

Finns en ny viadrus ute nu som uppfyller alla dina önskemål.
http://www.viadrus.cz/web/structure/80.html?do[loadData]=1&itemKey=en_13
Den är dock så ny att importören i sverige inte hade fått pris listan på den än men det kommer väl.

Dock är det nästan omöjligt att sia om hur länge keramiken/fläkt håller och sedan blir det nog svårt vilken panna du än väljer att uppfylla kravet på att endast tända och gå därifrån oftast måste man göra en start brasa sedan fylla fullt.

Redigerat:
Annars finns det ett lätt sätt att jämnföra olika pannor själv.
Du kan räkna varje liter ved utrymme som 1kWh det kostar 58kWh att värma 1m3 vatten 50°C.
Så en panna med tex 120liter vedutrymme värmer 120/58=2,06m3/50°C.

Så om du räknar på detta vis så är det ju bara att kolla efter en panna med nog stort ved utrymme för att värma ditt hus/tank.

Jag trodde 144 liter skulle räcka som viadrus V10 har men tydligen så får man inte alls in så mycket ved i den då den bara kan matas halvfull för att inte "lågorna ska slå ut ut skorstenen".

Ja det där med att tända en liten brasa för att sedan fylla på som verkar gälla för gengaspannor är ju inte så roligt. Alltså en panna med överförbränning går inte mata så mycket ved i och en gengas med underförbränning måste föreldas. Eller måste dom verkligen det? Räcker det inte att i botten lägga ett lager stickor och småbitar och sedan fylla resten med riktig ved - tända i botten och stänga luckan?

Verkar som en panna med underförbränning men utan gengas skulle vara svaret.

Välj nån bra panna med sugande fläkt som släpper primärluften lågt och inte är känslig för övertändning. Ställ rökgastempen så att du får lite kol kvar efter förra brasan, lägg i lite stickor, riv en tidning och lägg ovanpå, starta fläkten och tänd, fyll med ved efter några minuter, gå upp och sätt dig framför TV:n...

Nämn en sådan panna.

Du har fått länk till en redan.
Som jag skrev så är det en ny viadrus panna.
Med sugande fläkt och keramik verkningsgrad på 90% och ved utrymme på mellan ca 100-250liter.
Primär luften släpps ut bara ca 10cm från munstycket så övertändning borde vara svårt att få till.

Redigerat:
putte82 skrev:
Jag trodde 144 liter skulle räcka som viadrus V10 har men tydligen så får man inte alls in så mycket ved i den då den bara kan matas halvfull för att inte "lågorna ska slå ut ut skorstenen".

Ja det där med att tända en liten brasa för att sedan fylla på som verkar gälla för gengaspannor är ju inte så roligt. Alltså en panna med överförbränning går inte mata så mycket ved i och en gengas med underförbränning måste föreldas. Eller måste dom verkligen det? Räcker det inte att i botten lägga ett lager stickor och småbitar och sedan fylla resten med riktig ved - tända i botten och stänga luckan?

Det är nog bara att inse fakta skall du ha en panna som håller i 40år och har hög verkninggrad stort ved utrymme och som knappt behöver några reservdelar då lär du nog få leta.

Viadrus v10 som du skrev om ovan håller med största sannolikhet länge och den innehåller inte några slitdelar i likhet med de flesta överförbrännings pannor i gjutjärn.

Dock för att få en vettig verkningsgrad på en sådan panna så SKALL man inte lägga den full och man MÅSTE tända från toppen på ved lasset annars så blir det en helt fantastiskt dålig verkningsgrad på dessa pannor.

Skall du ha en panna med stort ved utrymme som kräver mindre arbete vid eldning och har högre verkningsgrad så finns det en uppsjö av olika märken med både sugande och tryckande fläkt som har höga verkningsgrader.

Gemensamt för dessa pannor är att dom innehåller rörliga delar och keramik därav så är det bara att räkna med att förr eller senare måste man reparera.
Sedan så har nog inte dessa pannor samma livslängd som en gammal överförbränningspanna i gjutjärn möjligtvis dakon då om man inte räknar med fläkt/keramik i den pannan.

Så det är bara att välja vilket som är viktigast.

Är verkningsgrad och lite arbete vid eldning viktigast då skall du ha en panna med sugande eller tryckande fläkt och keramik.

Är livslängd och få reparationer det viktigaste då skall du ha en viadrus eller motsvarade överförbränningspanna av annat märke.

Det är iaf min syn på saken.
Mvh kricken

Redigerat:
putte82 skrev:

Man måste tyvärr läsa på hur dom olika förbränningstyperna fungerar! Om man vill uppnå full bekvämlighet. Och räkna ut hur mycket sitt hus förbrukar vid kallaste vinterdag.Sen kan man välja lämplig acktanksstorlek o lämplig vedpanna.:)Det går inte att bara stirra sig blind på pannan!

Redigerat:
Vilken panna runt 35kW har minst keramik i sig?

Jocke

Viadrus med överförbränning ligger nog bra till iom att den inte har någon keramik alls.

Men jag misstänker att du menar av moderna pannor med fläkt och där skulle jag tro att dakon pannan ligger bra till den har väldigt lite keramik iaf har då jag inte sett någon med mindre.

kricken_ skrev:
Viadrus med överförbränning ligger nog bra till iom att den inte har någon keramik alls.

Men jag misstänker att du menar av moderna pannor med fläkt och där skulle jag tro att dakon pannan ligger bra till den har väldigt lite keramik iaf har då jag inte sett någon med mindre.

Jag har kollat lite på Dakon men tycker den kostar lite väl mycket.

Jocke

_ap_
Gaselle, vet inte med 35kW men en kompis har en 70kW och den har lite
keramik och dessutom gjutjärns roster..

Håller gjutjärns rostret bra?
Farsan har en gammal albin med gjutjärns roster (eller hade roster) dom brann upp på bara 2år men det kan ju vara skillnad på kvaliteten i gjutjärnet också.

Iofs verkar det vara vanligt att keramik munstyckena byts på 2-3år också så det kanske inte blir någon skillnad.

_ap_
vet inte, men jag trodde gjutjärn var det enda som höll! ;)
I min gamla Arimax var rostret av gjutjärn och det har då hållit otroligt bra.
Han har bara eldat i vinter så vi får väl se, men dom han var och kollade hos har aldrig bytt.
Däremot var ved volymen på 35kW kanske i minsta laget kring 100L tror jag det var.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.