3 715 läst ·
24 svar
4k läst
24 svar
Vilken panna för mig?
Dom priser jag har hittat så blir det runt 30tkr ovasett vilken panna du väljer om det skall vara sugande fläkt och runt 35kw.Joukko skrev:
Gaselle 35 32.625kr
ATMOS DC 35 SF 30 650kr
Dakon 32kw 30900kr
Baxi 30kw 40900kr
Ctc v35 29500kr
Nibe vedex 3300 27600kr
Calmar v33 34.750
Duger det med tryckande så klarar du dig lite billigare.
Maga ma31 22300kr
Orlan 40kw 25800kr
Iofs går kanske dessa priser att pruta lite på beroende på vart man köper pannan.
Har inga jämförande fakta men CTC V35 har mkt lite keramik och ett rejält stycke rostfritt stål som roster som lär hålla länge länge. Detta ligger nedsänkt i keramiken och tar smällen av förbränningen så ingen förbränning är i direkt kontakt med keramiken. Efter två års intensivt eldande (valde tyvärr för liten panna för mina behov...Joukko skrev:
Startbrasa är med en sådan även ett okänt begrepp. Stickor i botten, papper ovanpå, tänd och starta fläkten. När det är fjong i stickorna fyller man upp och går därifrån. Kanske ca 3 minuter från entry till exit i pannrummet. Man hinner inte röka en hel cigg iaf...
Viktigt är naturligtvis att räkna på HELA anläggningen! Effekt på panna, energibehovet, ackvolymer, totalekonomi men inte minst användarvänligheten! Ett ilägg mindre per dygn är mycket värt tex så där är TS rätt ute tycker jag. Tyvärr är V35 lite för liten för honom då den dels inte klarar mer än halvmetersved samt att med irriterande liten 105l eldvolym blir det svårt att få ut önskad energi/ilägg.
Har även själv mycket god tillgång på ved men det var helt klart värt några tusenlappar extra att satsa på en modern panna och göra "Jag ska bara ut och tända i pannan"-proceduren till något extremt trivialt. Nog så viktigt i längden oavsett storlek, effekt, förbränningsteknik och fabrikat.
Ja det är vad jag tycker iaf...
Viadrusen har ju vattenkyld roster i gjutgärn det är lyx det.kricken_ skrev:
Det beror hur stor diff du kan ha i tanken Joukko, Men säg 50° (40-90°) så rymmer du 175 kWh i 3 m3 vatten vilket gör att en 35 kW panna klarar att ladda det på 5 tim utan uttag från tanken... Då det är som kallast kanske huset förbrukar 10-12 kW så då får pannan värma 175 + 50/60 kWh = 225-235 kWh vilket kräver ungefär lika många liter ved så med Effektan laddar du det på knappt 2 ilägg medans Ctc drygt 2 ilägg..
Ctc´n bränner ett ilägg på 2,5-3 tim medans effektan behövr 3,5-4 tim innan det bara är glöd kvar, Men även om du går dit efter 5-6 tim tänder det nog utan att du behöver stoppa i mer tidning..
Men till en 3 m3 tank skulle jag välja Effekta lamdan..
Ctc´n bränner ett ilägg på 2,5-3 tim medans effektan behövr 3,5-4 tim innan det bara är glöd kvar, Men även om du går dit efter 5-6 tim tänder det nog utan att du behöver stoppa i mer tidning..
Stämmer till fullo med mina praktiska erfarenheter av CTC V35. Eldar som jag nämnt mot 2250l och skulle det bli 3 m3 så kommer det inte att räcka med 2 ilägg. Komma hem och tända och fylla på efter 3 timmar är helt ok. Men en gång till efter ytterligare 3 timmar blir inge kul! Behöver du 3 m3 för ett fungerande liv så är helt klart Effektan att föredra. Vedvolymen är som 2an nämner tyvärr alldeles för liten för ett bekvämt eldande om man har lite större energibehov. Synd på en i övrigt rackarns trivsam panna...2an skrev:Det beror hur stor diff du kan ha i tanken Joukko, Men säg 50° (40-90°) så rymmer du 175 kWh i 3 m3 vatten vilket gör att en 35 kW panna klarar att ladda det på 5 tim utan uttag från tanken... Då det är som kallast kanske huset förbrukar 10-12 kW så då får pannan värma 175 + 50/60 kWh = 225-235 kWh vilket kräver ungefär lika många liter ved så med Effektan laddar du det på knappt 2 ilägg medans Ctc drygt 2 ilägg..
Verkningsgraden är inte viktig. Om vissa av er kunde läsa så ser ni att jag mycket väl vet hur mycket effektbehov mitt hus kommer ha.
Vad tror ni om en Viadrus U24 - 74kW? Inte avsedd för ved men går att använda som alternativt bränse. Underförbränning men utan fläktar och trams som jag förstår. Borde ju vara precis vad jag behöver? Osäker på volymen på bränsleförrådet dock.
Vad tror ni om en Viadrus U24 - 74kW? Inte avsedd för ved men går att använda som alternativt bränse. Underförbränning men utan fläktar och trams som jag förstår. Borde ju vara precis vad jag behöver? Osäker på volymen på bränsleförrådet dock.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden