T
TOBBE E: Stäng av dom andra tankarna kör bara patronen i en. Blir dyrt att värma upp alla med el.
1 svar · 1,1k läst
M
-MH-: Är en Iwabo VIlla-S som är 9 år (med skruv) men kapat rör). 3-4 kkr om man kollar vd som finns kvar på blocket?
6 svar · 3,0k läst
P
PST: Skiktningen är som sagt viktig för att kunna utnyttja tanken maximalt. Detta gäller då egentligen främst vid urladdningen av tanken, men anledningen till att man även vill ha hygglig skiktning vid laddning av tanken är dels att man oftast har en ständigt pågående urladdning..och det vore ju synd om man just då blandade runt tanken (Som vid eldningens början är kall förutom en liten
12 svar · 3,8k läst
T
TOBBE E: Är det nån som kör med den shuntautomatiken?I sånna fall funkar den bra? Har funderat på en sån om min skulle gå sönder.
4 svar · 4,6k läst
Ö
öringen: Vedspisen är det bästa vi har i vårt hus enligt min mening. Men som sagt tidigare, på sommaren är det bra med elspisen. På vinter lagar vi i princip alla mat på vedspisen då det är eld i den hela dagen när vi är hemma...
11 svar · 3,1k läst
·
pipewelder
pipewelder: [citat] It's a deal! Den såg ju kanonfin ut! Blir säkert en bra apparat att ha ute i pannhuset. Har blivit utlovad larm via epost ifall den löser ut, och kanske man kompletterar med sms senare :D
12 svar · 1,7k läst
M
Matss: Problemet är inte att spjällen inte är separata utan att detta är en 30 år gammal konstruktion som släpper luften högst upp i vedmagasinet. Det brukar dock gå att få dessa pannor att brinna bra.
11 svar · 3,8k läst
·
S
Strandberg: Det går utmärkt att flytta en Nunna eller Tulikivi ugn. Det är dock mer än dubbelt så mycket jobb som att bygga en ny ugn............ Man kan knacka ner ugnen med klubba. Täljstenslimmet är otroligt sprött, och fogarna mellan stenarna bryts lätt. Den murade kärnan i ugnen kan vara knepigare, men med en hammare och väl avvägda knackningar kan man bryta även dessa fogar. När alla
2 svar · 7,2k läst
Johan Gunverth
Johan Gunverth: En Thermia från 2001 borde man kunna koppla ihop med en extender. Det blir en separat värmesystem där man i princip värmer en tank vatten. Värmepumpen plockar sedan automatiskt ut värme antingen via shuntning eller via förvärmning beroende på hur varm tanken är. Krävs naturligtvis en sekundärslinga till den nya värmekällan, typmen vattenmantlad braskamin eller en pellets/vedpanna.
7 svar · 3,8k läst
P
pr95: Visst men vill man ha svart så får man åtgärda eller som Henry Ford sa vill folk ha annan färg än svart får de söka annan leverantör eller måla själv har själv en Kedddy upplever den som svart eller nästan tror den är grafitsvart ;)
6 svar · 2,2k läst
M
Matss: [citat] Som sagt, det vanliga problemet luft i laddkretsen. Dra övre rör så att det lutar upp mot tanken och glöm dåliga nödlösningar som autoluftare
22 svar · 7,0k läst
mycke_nu
mycke_nu: Håller med PST, sätt in en luft/vatten pump istället, Hässleholm är ju förhållandevis milt. Först och främst skall du dock givetvis reklamera anläggningen och se till att leverantören fixar den. Om dom finns kvar vill säga, det kan ju knappast ha varit en seriös firma.
6 svar · 2,9k läst
Majgårdarna
Majgårdarna: Har kollat och termoventiler har ingen isolering och kommer inte höra någon till gamla laddomater. Men ring och ligg på så kanske dom ändrar sig
3 svar · 1,4k läst
L
Lajsing: Hej hej alla. Har lite av era problem också. Vad händer när primärluftsluckan står och fladdrar som bara den? Beror det på övertändning? Läste att nån hade primären på 0.5 och sek på 5? Funkar detta bra för dig? Testade 1 och 5 innan, men då tyckte jag det bolmade ur rök som aldrig förr.. Tacksam för svar och all hjälp! Mvh Lajsing
165 svar · 41,9k läst
·
L
LaT: Sätt i en rökgastemometer i rörkröret och justera spjället för en rökgastemp på c:a 200C (om möjligt).
1 svar · 3,4k läst
G
Garf: Ok, jag lägger ner planen =)
7 svar · 7,4k läst
·
v-g
v-g: Problemet är att gör inte sotaren det här så gör ingen det här ;) Brandskyddsbesiktningen här kostar lika mycket som 1 års sotning plus att flera som "självsotar" har fått nerslag på denna. Det kan vara för att jävlas vad vet jag tänker inte chansa för något som kostar så lite. Sen kan ju du välja att plumsa i djupsnön på ett tak med sotargrejjer för 300 spänn det gör
17 svar · 13,2k läst
S
silversmeden: Ja den säger elda endast med björkved 50 cm och alla spjäll på halvöppet. Det innebär att så fort man inte har just den veden så gäller ingen bruksanvisning.
5 svar · 3,8k läst
cust3000
cust3000: Så blir det för mig med, ...när jag slarvat med att aska ur koppen
4 svar · 3,1k läst
A
analog: Pelletskostnaden ligger nu farligt nära vp, bara elpriset stiger lite lite till... så kan jag ge mig in i diskutionen igen. Redan för nån vecka sedan behövde jag framledningtemperatur på över 55grader för att hålla 22grader inomhus. Kärnkraften stular fortfarande och meterologerna spår en lika lång och intensiv vinter som fjolårets. Någon som hört om pelletseldare som begränsat
22 svar · 11,5k läst
bax
bax: Jag köpte en acktank med lite speciallösningar av dom. När tanken landade på gården såg jag att dom glömt några muffar som vi kommit överens om. Ett telefonsamtal gav beskedet: "Jag skickar muffar, lej en lokal svetsare att fixa det och skicka sedan räkningen till oss". Sagt och gjort.
5 svar · 8,4k läst
K
karlsson013: okej låter fläktem mycket? Bor i linköping mvh johan
11 svar · 4,1k läst
A
AndersS: Och skulle du efter en tid ändra dig så kan du ju alltid montera ett galler. Men man blir hemmablind fort...........
6 svar · 2,5k läst
M
M_Persson: Sägs att de är dåliga till sågspån, att det inte vill följa med skruven då den saknar kärna.
20 svar · 2,0k läst
M
M_Persson: Har ännu inte gjort något åt problemet men har som lite funderingar ändå.. Funderar på att göra förrådet större ifall man åker bort en dag eller 2. Som det är nu räcker behållaren på 420liter strax över ett dygn då så pass mycket "fastnar" på kanterna. Är det vettigast att göra den högre eller göra den större i omkrets? För gör jag den större i omkrets så kan jag ju
4 svar · 1,2k läst
P
poptos: Hej! Jag har nu en CTC 453B med janfire NH brännare. Om jag kastar ut CTC 453 b och behåller Janfire NH så skulle jag vilja har förslag på prisvärd panna? Behov: Jag tänker bara använda pelletspannan som spetsvärme. Mestadels kommer en l/v-pump att gå. Den behöver inte rymma så mycket vatten. Har en tank (ecozenith i 550) med styrning så styrningen behöver inte alls vara avancerad.
0 svar · 1,3k läst
Alfredo
Alfredo: Jag har egentligen ingen aning om eventuella risker men jag skulle inte ens ha kommit på tanken att det skulle kunna vara något problem. Elda på säger jag, i varje fall tills någon kommer med övertygande argument om motsatsen.
3 svar · 6,3k läst
M
mrfrenzy: Jag instämmer i talarna som förespråkar elverk till befintlig brännare och cirkpump. Billigaste bensinverket för en tusenlapp borde räcka, kolla bara vad eventuellt tändelement har för effekt. När brännaren väl tänt så förbrukar den minimalt med el och bensinkostnaden blir mycket liten i förhållande till att elda etanol eller något annat. För att få det tyst och billigt i drift
20 svar · 50,8k läst
P
poptos: Idag har jag efter lite studerande också tänkt skaffa denna tank ( CTC Ecozenith I 550 ). Till att börja med tänkte jag koppla på min gamla värmepanna med pellets. Den ska senare användas som spetsvärme. Och i ett senare skede tänkte jag koppla på en Ecoair 109 polar edition. Anledningen till bytet är att jag är trött på styrningsmöjligheterna på min nuvarande panna. Många
0 svar · 2,7k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.