2
2an: Ser ut att vara istor samma panna (föregångare) till V35?? Finns inget direktspjäll från vedutrymme till skorsten o öppnar/stänger de som det ska??
10 svar · 7,7k läst
2
2an: Här har du vad du söker http://www.blocket.se/stockholm/Pelletspanna_Biomatic_20__inkl__frakt__28909230.htm?ca=2&w=3 Lätt att justera bara du har tillgång till hushållsvåg ;) Jag kan hjälpa dej med värdena du ska ha sen är det bara att elda, Bättre panna o till det priset får du inte nu då det är standard med spaksotning o askkoprimering i 50 l asklådan samt shuntstyrning.. Du ska
2 svar · 2,7k läst
V
Ventilations Bosse: det låter lagom, och ställa dom på olika temp.
13 svar · 3,9k läst
S
saabdea: Jo, det var väl lite det jag syftade på, att man måste ju ut i friskt material för att lyckas med svetsandet. Det är bra att någon skriver det som man själv tänker, och borde skrivit klart och tydligt.
4 svar · 1,0k läst
L-Bror
L-Bror: Sorry Vänstersidan. :( Det är en egen "låda" som är fastskruvad på vänstra delen.
13 svar · 9,9k läst
·
D
Daja: Klinkers lite lägre än omgivande golvet. För att hålla skräpet på plats. Då jag har platta på mark så tog vi hål i golvet och murade upp till rätt nivå. Blir enklast om man skall byta golv senare.
15 svar · 4,9k läst
·
S
sin: Var också lite sugen på en sån. Priserna i Sverige verkar dock lite galna jämfört med USA priserna: http://www.amazon.com/Caframo-Ecofan-Original-Black-Nickel/dp/B001AYVXRY/ref=pd_sim_hpc_2 80usd (540kr) emot 1 595kr i Sverige! Så lär ju löna sig att beställa från USA även om man får betala frakt, moms och tull.
1 svar · 4,4k läst
S
saabdea: Vilken termostat har du i laddpaketet? Vilken temp har pannan? Kolla http://www.byggahus.se/forum/biobraensle/77050-laddomattermostat-solo-innova.html där står hur man justerar driftstermostaten.
2 svar · 3,3k läst
S
Skeptisk-1: Ja det är alltid bäst att äga saker själv. Ingen krusning av andra.
5 svar · 1,7k läst
·
S
Skeptisk-1: Ska kolla mera på gotfire
12 svar · 2,2k läst
F
frpeon: Hej på er...och gott nytt! Ska installera en Eurofire i en CTC Elcombi -84, är det någon som vet var man kopplar in brännarens tempgivare (typ dykrör). När jag tittar i manualen så verkar det finnas på höger sida över den övre luckan två "hål" (är lite otydlig bild) men dessa har inte jag på min....kan dom finnas under plåten? Tacksam för svar....veden börjar ta slut..... //
0 svar · 1,3k läst
L
LaT: @v-g vi pratade väl aldrig om framledning (till radiatorer), vi pratar väl om stigartemp ifrån pannan? @fatboy_kim Kolla rökgastemp, köp en rökgastemp nånstans (Jula) som går till ~500C, borra hål i rökröret & sätt in den. Eftersom du inte har nåt rökgasspjäll så kan du reglera rökgastemp med att strypa/öka luften på luckan på framsidan (inte lika bra som rökgasspjäll, men
10 svar · 4,4k läst
B
BigGitt: Hade jag haft 50 mille, vem vet d^_^b
15 svar · 8,2k läst
knekten
knekten: Ja då så! Då har du ju redan bestämt dig...Tror att pannan börjar koka innan acken är full laddad,om man laborerar för mycket med rördragningen..
17 svar · 4,1k läst
bax
bax: :DJag SKÄNKTE bort en gammal Palmiastoker tidigt i höstas......sorry. Men en vinkelväxel borde inte vara så svårt att få tag på.
2 svar · 1,8k läst
slipperman
slipperman: Låter som du är ungefär där jag var för några år sedan. Jag hade ett rum med stampat jord/sand-golv och på det var det vid tiden ruttna träplank. Bort med träplank, rensa grunden, cellplast in, gjuta, byggde väggar utanpå befintliga väggar med 45x145 regel+dubbel gips. I min kommun behövde jag bara bygganmälan. Se till att involvera sotaren från början, det blir mycket lättare
1 svar · 1,7k läst
P
Patrik79: på biltema
2 svar · 3,6k läst
P
2 svar · 3,6k läst
MickeCTC
MickeCTC: Tack för info, låter klokt att prova redan nu så att det fungerar som det ska när vi väl åker bort.
5 svar · 1,1k läst
G
gaia: sök på fex "vedpanna Baxi" och på deras hemsida bör finnas beskrivningar hur man ska koppla tankar till en vedpanna. Principen är samma för alla vedpannor. Finns 2 möjligheter: parallel eller seriekoppling av tankar. Dom flesta väljer parallelt. gaia
1 svar · 2,3k läst
S
Smissarve: Jag har en Euronompanna där konvektionsdelen består av veckad plåt. Har letat med ljus och lykta efter en passande tubrensare med trekantig form men alla jag stött på är runda. Jag har köpt runda och hyfsat till dem med vinkelslipen, men på den senaste lossnade borsten direkt, antar att vinkelslipen slet ut några stycken och faller en faller alla. Finns trekantiga tubrensare alls att få
0 svar · 1,1k läst
Staffans2000
Staffans2000: Här är en gammal tråd där både jag och "gaia" kommenterat. Förugnar fungerar mycket bra om de är kopplade till acctankar. Endast då kan deras höga verkningsgrad och effekt tas tillvara. Sök på forumet efter "förugn eller vedförugn" så kommer du att märka att de som spyr galla över förugnen, ej har använt den tillsammans med acktank. Staffan
6 svar · 1,8k läst
I
IvarN: Det verkar som att pelletspriserna sjunkit på sistone, både Bauhaus och Fredells tar numera ca 40:-/säck. Billigt om man skall köpa enstaka påsar, har inte jämfört med konkurrenter om man köper på pall. Mvh Ivar
4 svar · 3,1k läst
M
mrfrenzy: Jag skulle höja effekten på kaminen till max. Räcker inte det för att få tillräcklig temperatur vid skorstenstoppen är det nog bara byta kamin eller trots allt försöka med insatsrör.
11 svar · 7,7k läst
·
J
jonssonligan: Tack för tipset, men jag har ringt dem båda. De har slut på ved båda två. Hittade lite i Tibro. Var och hämtade två säckar så jag klarar mig över jul i alla fall. Dessutom kom jag vid "min "ved" hos min leverantör, så några dagar till klarar jag mig. Börjar så smått smida planer för nästa vinter, hoppas att det går bättre. Får passa på att tacka samtliga som svarat på detta
46 svar · 8,6k läst
R
RickeP: [citat] Precis något sånt jag har funderat på, rätt dyr tyvärr. Kanske finns andra tillverkare? Vad skulle nackdelarna vara att köra med Acctank med vvb och elpatron vara?
34 svar · 5,2k läst
G
gaia: nej, det bör inte bli pyreldning . Du kommer att se på röken från skorstenen, på eldningstiden och pannans temperatur om du pyreldar eller ej. Om röken är grågul, veden brinner dålig och onormalt länge och panntemp är låg så är det pyreldning. lycka till! gaia
3 svar · 2,3k läst
M
mickec: Ca 16-18000 KWH per år med tre små barn som glömmer stänga av TV:n på lite olika platser. Samt nu i vinter en utebelysning som jag inte ens vågar gissa och motorvärmare/kupevärmare på två bilar. Så mycket går det åt, man får gå "elrond" varje dag och släcka lampor (varför måste alla tända alla lampor även när det är ljust ute?) och stänga av apparater :D
9 svar · 1,8k läst
T
TOBBE E: Stäng av dom andra tankarna kör bara patronen i en. Blir dyrt att värma upp alla med el.
1 svar · 1,1k läst
M
-MH-: Är en Iwabo VIlla-S som är 9 år (med skruv) men kapat rör). 3-4 kkr om man kollar vd som finns kvar på blocket?
6 svar · 3,0k läst
P
PST: Skiktningen är som sagt viktig för att kunna utnyttja tanken maximalt. Detta gäller då egentligen främst vid urladdningen av tanken, men anledningen till att man även vill ha hygglig skiktning vid laddning av tanken är dels att man oftast har en ständigt pågående urladdning..och det vore ju synd om man just då blandade runt tanken (Som vid eldningens början är kall förutom en liten
12 svar · 3,8k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.