N
norrbottenstorpet: Stenullen klarar temepraturen. Den nätmatta som man normalt använder är av stenull. Dock brukar den vara av en högre densitet än väggisoleringen, så fråga sotaren om du då måste lägga extra mycket isolering. Normalt använder man 2x30 mm nätmatta på stålrörsanslutningar.
2 svar · 4,6k läst
N
norrbottenstorpet: Vänta nu vill du ta bort din murade skorsten för att ersätta detta med plåt? Eller frågar du om insatsrör till din murade del av skorstenen? Skorstensrör ska normalt hålla 3-5 mm gods beroende på stålkvalitet, vilket i vardagstal inte kallas plåt (men i industrin kan göra just det).
1 svar · 1,8k läst
S
silversmeden: Fick min Automix 20 för en vecka sedan verkar funka bra, får ställa max på ca 42 grader annars får den tokspel o vill gärna ha 50 grader när det är riktigt kallt ute. Just nu pendlar utetemperaturen mellan 0 grader och -10 grader då ökar och stänger den ganska mycket det blir ganska häftiga rörelser upp och ner. Skarvade sladden då jag behövde 40 meter tog Julas telefonkabel 100
15 svar · 5,0k läst
D
dcdc: Fjodor,hugger du själv långved flis? vad räknar du med för förbrukning? jag ser att min hög försvinner fortare än vad jag skulle vilja, snål som man är. =) det är bara gran som är väldigt torrt kommer från sågverket, mycke stora bitar = mycket luft i högen. sen har vi 22-23 grader inne.
29 svar · 18,5k läst
I
Izvek: oj har du gjort hela stokern själv? styrenheten oxo? Har en talkkari själv, tycker att behållaren är lite för lite så funderar nu på att göra ett större förråd som matar stokerns föråd.
1 svar · 2,8k läst
P
pr95: Lite dålig koll får ursäkta:(-men det löste pickels:)
5 svar · 4,5k läst
Taxen
Taxen: Jag har ett rör som går genom vägg och där tog jag en plåt som är större än hålet och därefter klippte jag den i två halvor.Klippte efter röret i två halvmånar,så att det passade när man sammanförde dem runt röret.Skruvade fast halvorna med skruv och plugg.Isolering innanför så det blev tätt.Vill jag ta bort röret så tar jag bara bort halvorna.
5 svar · 1,9k läst
MathiasS
MathiasS: Håller på med en installation av en braskamin och har ett par funderingar... Pga att skorstenen (NVI) dras på tvären på vinden behövs en renslucka innan sista vinkeln ut mot taket. Finns det någon praxis som säger hur rensluckan ska placeras? Man kan ju vrida röret med rensluckan i hur som helst. Jag gissar att det blir bra att ha luckan på sidan, lite nedåt. Då går det att få i en
0 svar · 1,7k läst
J
JohanEO: Jag försöker hitta en ren vattenmantlad braskamin som man kan ha för att värma huset med. En kamin som man inte behöver sota varje vecka och inte släpper ut så mycket illaluktande rök och drar lite med ved. Har sett på olika forum att Aidan Multi-Fuel Boiler Stove, 21kw är populär, http://www.ecostove.co.uk/stove-shop/Olymberyl-Aidan-Multi-Fuel-Boiler-Stove.html Det står "Hi-tech
0 svar · 1,8k läst
jajamänsan
jajamänsan: Har en contura 520t och den knäpper bara vid avsvalning och när jag just laddat den med ny ved, sedan under eldningen är den knäpptyst:D
3 svar · 6,5k läst
Bosse_A
Bosse_A: https://www.flashback.org/leave.php?u=http%3A%2F%2Farkainia.datafil.se%2Faskajian%2Ftradera%2520l%25C3%25A5da%25204%2520och%252020%2520073.jpg Detta är vad länkarna pekar på
1 svar · 2,0k läst
B
Bjuris: Köp INTE en sån fläkt, har en sån och märker inte nån skillnad när den är på och inte.
5 svar · 1,7k läst
S
saiter: Shunten till elementen i huset sitter vid flispannan? Kör du el-varmvattenberedare? //AA
50 svar · 20,4k läst
Tyresö
Tyresö: Det där är bara en dyr onödig låtsasploj-grej. Visst, den brinner, men det är uppdelat ungefär så här: 99% mysfaktor och 1% värme. Så vill du betala det priset för lite mysfaktor, då är det väl okej. Vill du ha mer värme - köp en värmefläkt. Jag har bara sett såna hemma hos några privatkunder, och jag blev verkligen besviken - vilket skämt det är, jag hade lite högre tankar
1 svar · 4,2k läst
T
tjaboo: Flytande packning / silikonpackning / packningsilikon / flytande silikon Finns bl.a på clasohlson max 260grader. http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=152252875 http://biltema.se/sv/Bygg/Kemikalier/Silikon/Silikon-hogtemperatur/
2 svar · 10,3k läst
H
henke82: Tjo Eldar för tillfället i en CTC265 panna från -73, en riktigt dålig panna att elda i det vet jag men bergvärmen kopplas in om 5 dagar så jag kör på detta så länge. Problemet jag har är att vattnet inte vill värmas upp riktigt längre. Radiatortempen ligger på 40 grader och varmvattet ligger på max 70 om jag eldat ett bra tag men oftast runt 60 grader och tar jag en dusch så
0 svar · 1,5k läst
P
PappasHammare: Våran var så hög så den gick inte att förflytta stående så vi la den ner på ett par rundstavar och rullade fram den. När vi behövde ändra riktning så var vi alla grannar.
7 svar · 1,8k läst
pellefant
pellefant: jag beställde min laddomat21a med en större pump för att klara av calmar v65an.
4 svar · 1,8k läst
A
Asterix: [citat] Saken är den att att jag körde brännaren på full effekt vid installationen. Problemet var att pannan blev överhettad hela tiden så kontentan blev att jag var tvungen att öka effekten på laddkretsen eller minska effekten på brännaren. Det första verkade inte ens görbart då det redan var maximerat så min installatör sänkte effekten på brännaren. Det ska sägas att jag är
10 svar · 4,3k läst
P
Patrik79: Laga med eldfast bruk tills den är väldigt dålig.. det gjorde jag
2 svar · 4,7k läst
P
pr95: Roade mig med att räkna lite :) har inte "laddomat" använder en ESBE TV laddventil 72c strypning på bypass Termoventilers mall-pump1850l/h 70/92 =47.2kw lenntech calc =45.6 kw 1850x22graders tempökning /860 =47,3 kw Flöde genom panna ? Rökgas ca 200c Termoventiler skriver pannans momentana effekt alltså vad den ger för ögonblicket :rolleyes:
15 svar · 9,4k läst
P
pr95: Jag har en Anki skorsten element typ leca 150mm [citat] eller använda ett vanligt 4-kantrör ca.4-5 mm vägg fördelen med ett runt rör är att det samlar mindre aska i botten kom ihåg att dreva inte gjuta fast röret i skorsten
1 svar · 1,8k läst
K
Kröll: jag har många hål där nere
6 svar · 1,9k läst
S
Skalman: Bilden kom inte med, varför?
5 svar · 1,2k läst
·
F
fredda: Du kyler ju ur pannan med en massa kalluft i onödan och dessutom drar väl fläkten lite ström också.
22 svar · 4,9k läst
·
N
never2000: Eller förslag på annan variant av keramiken som ni anser bra går också bra.
1 svar · 1,2k läst
2
2an: Visst kan man köra laddpumpen hela tiden men onödigt att den gör det, Termiskventil/laddomat o sedan fixa så pumpen går då brännaren går samt motera driftstermosten ca 30 cm från toppen alt skaffa en TK1F med dubbla termostater som starta/stoppar brännaren vid valda temperaturer.. http://www.ekontroll.com/ekontroll_tk1f_prodblad.pdf
6 svar · 3,1k läst
H
heliac: Kanske var lite otydlig. Jag är fullt medveten om att det är för litet avstånd, det visste jag även när jag monterade den. Men i ett gammalt hus från -28 så är muren där den är, och det ska dit en godkänd skiljevägg i samband med att rummet renoveras senare. Men, hur kan man prata om torrdestillation och självantändning? För att dessa fenomen skall uppstå måste det väl ändå
4 svar · 7,1k läst
Alpha
Alpha: Köpte 5 säckar lokalt av märket sca bionorr 6mm vilket är samma märke jag kommer att få hem idag för att det blev lite brist på pellets i avaktan på beställningen. OCH undrar det verkligen kan vara klass 1 kvalité, var säkert 1-1,5dl spån totalt/säck, mycket småbitar på kanske 2mm sedan större bitar som definitivt var större än 4ggr diametern, 3,5-4cm + flisbitar och skit,
4 svar · 1,7k läst
I
Indus: Laddda upp några bilder så kan folk nog hjälpa dig.
2 svar · 1,9k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.