Ved, Pellets, Flis
kvistarn2: ja det är en skrubb imellan där kaminen är tänkt att stå (vardagsrummet) och murstocken, sen har vi dörröppningen precis där med...
Lindgrenski: Får försöka räkna ut allt sånt där då, för jag har ingen som helst aning. Det enda jag vet är antalet element och vilken utrustning som står i pannrummet. Dock så räknade jag med 1000 liter, vart jag fått den uppgiften från är jag osäker på. :)
Kurtivan: Jag anar en urspårning av tråden till att handla om utesass istället för kaminer. Vi har en i ett gammalt hus vi äger. Huset var väldigt nergånget vid köpet, men en liten rund kamin från Ebbes Bruk fanns i ett rum på övervåningen. Jag tror också att den egentligen är gjord för koks, man öppnar en mindre lucka på kanten upptill och ställer alltså veden i den. Efter kontroll av
albinh: Tack! Det kommer ner ett vertikalt rör (syns tyvärr inte på bilden) i matkällaren. Knackar man på skvallerröret vid expansionskärlet hörs det tydligt vid detta rör. Det finns inte något avlopp el. dyl. under detta rör. Men väl några platta stenar som tyder på att det stått en hink här tidigare. Imorgon ska vi nog våga oss på att vrida på den där ventilen.
ichgary: Längden är inget problem alls, det som är viktigt är att rören blir bra förlagda med tanke på värme och luft..
John J: [citat] ebay.de sök på: Kaminofen Kamin Ofen Herd Holzofen Kachelofen 7kW NEU
Bolian: 51cm exakt från pannan till tak. Ja, det känns som om det inte kommer funka. Får bli flexaxeln från sotarverkyg.se, dyr:(
huggan: Hej. Installerade en vedolux 30 förra sommaren med två acktankar. Men jag tycker inte förbränningen är som den ska. För det första blir det mycket aska kvar om man jämför med vår förra panna som var en NIBE 3000. Sen så puffar den luft ur askluckan i lufthålen och det känns lite obehagligt. Rökgasen kan ibland bli så varmt som 250. Nu kör jag bara björk, bra torkad. Tacksamt
John J: Kanske är lite dum men vad blir problemet för TS med det som installatören gjort? Ryker ut skarvarna, spelar det någon roll? Är väl en del silikon som smälter bort antar jag.
analog: [citat] Jag vet ju inte vart i landet du bor men här har vi iallafall inte haft plusgrader än så borstar du bort allt damm innan "värme och fuktighet i luften ökar" så borde du väl klara dig? Är det färsk ved du flisat? Blir det verkligen damm som båser omkring av fuktig ved?
Göran.W: [citat] Det funkar men man måste lägga antingen köra fast kondensering eller lägga värme kurvan lite högre för att sen ha en shunt styrning på tanken för annars blir det för hög temperatur på elementen när man eldar. Man ska ju som bekant ha termostaterna fullt öppna på elementen och styra framlednings temperaturen för bästa ekonomi när man kör med värmepump.
Ann Mari: Hej. Jag har köpt nån Prity kamin hos Karles. De är CE märkt. Priser är låga och kaminer detsamma som i andra butiker.:)
HJFF1969: Vanlig var den väl när det begav sig, iaf häromkring :) De första modellerna som kom hade slät plåt i eldstaden, det visade sig att den sprsck rätt fort så dom gjorde en uppgradering med räfflad plåt istället, det finns dem som eldar fortfarande i sina Hugo kaminer. En nackdel som jag upplevde det var att fläkten för värmespridningen väsnades så, det blev även ett väldigt
-MH-: Att det sitter en pump för cirk i pannan vet jag, men att avlufta den? Vad exakt vred du på?
pr95: För den seriöse http://www.kimo.se/produktinfo.asp?meny=undefined&artikelnr=10447
Thorsella: gå in på atmos.se där har du priser på allt och har sett endel importerat från kotly? där ska dom vara billigare har jag hört med tror det kanske är bättre att rörmockaren får sälja pannan till dej
FRS05: [citat] Vad grundar du det på? Danmark, Italien, Tyskland, England, Holland, Österrike, Belgien, Ungern, Irland, Grekland osv. hade högre priser på el sist jag kollade. Vi har dock en rätt bra ökning av priserna i Sverige..... Du får ursäkta mig lite, hade ett dokument som var något år gammalt men det ser ungefär liknande ut nu och Sverige har inte direkt högst priser i Europa....
ingemar_o: jag har ingen erfarenhet alls o det du kan ju kontakta dom om det finns nån som har i närheten av dig som du kan besöka
fredda: En 2"2 eller ett rör med ett rundjärn (armeringsjärn) som spets längst fram. På rundjärnet svetsar du ett par hulingar som pekar bakåt, ungefär som på en båtshake. Testa utåt hörnen först, för där brukar det vara lite mindre packat.
GustavW: Om veden är torrare så borde förbränningen bli bättre och därmed så borde du få igen mer energi än vad som gått åt för att torka det. Även om det är marginellt...
PeterNacka: Läste lite trådar. Står ingen lösning. Längre skortenspipa kanske? Kör med blandved. Björk, gran och Al tror jag det även är. Mest Gran jag eldar med. Tackar!
Krokfar: Har nu eldat på ordentligt och det gav faktiskt resultat. Det såg man också tydligt på askan i glöden. Den var riktigt vit. Jag kopplade ändå ur ackumulatortanken vid uppeldningen för att testa pannan och temperaturen steg mycket mycket fortare, runt 40 grader på 1 timme. När jag kopplade in ackumulatortanken igen efter ytterligare lite eldande landade systemet på 65 grader vilket är
don-tomazo: jag du har sårätt så öppnade å tittade en gång till och såg att det satt 2 kablar på varje plint...... skruvade ditt dem som du sa å vips började den surra jippi. gick sen till datorn och kollade mailen ibland har man för bråttom ,men ett stort tack för svaret. nu återstår det att se hur den går har nu en roslagsbrännare som inte orkar driva pannan.......
johanpelle: [citat] Brännaren är så gammal att kretskortet kommer från Nymo.Ett kretskort kostar mycket men är brännaren bra i övrigt så.
P.R: Jag har en Bonus 30 med en panntermometer som visar grovt fel (antar jag), diffen mellan min laddomat och pannan ligger på över 10°. Jag har följt Mats råd och "dopat" min drifts-termostat för att kunna ladda ~95 i topp och ~90 i botten på tankarna.
GK100: [citat] Skaffa en lambdasond för biltrimmare med tillhörande instrument av typen Matss, Bosse_A m.fl använder. Då kan du ha den ständigt inkopplad och även logga via AO eller serieport på dem om man önskar det. Drag kan du mäta med den typ av liggande U-rör som används inom ventilation över filter o.dyl det brukar vara lätt att få såna med reklamtryck gratis.
2an: Helt klart är att verkningsgraden försämras om man ökar rökgastempen för långt i från tas upp av murstocken o avges till huset, Det strömmar luft via skorsten o drar ut värme även då inte brännaren går så naturligtvis är det bästa att installera radiatorer på wc.. Visst kan du öka effekten utan att få korta gångtider, Du går in o ändrar till tankdiff 25° t.ex o då går