7 852 läst ·
17 svar
8k läst
17 svar
Biomatic 20+ - för låg rökgastemp
Det är nog riktigt som MH tänker här, det blir ju inte speciellt stor skillnad i verkningsgrad om man höjer RGT lite inom rimliga gränser, murstocken sprider, lagrar, fördelar ju sen också den lilla energin på ett bra sätt.
Det viktiga är att man har en bra inställd förbränning, den förlustfaktor man får där är ju avgörande och sen gäller bara att suga ut värmen ur gaserna. Den grundläggande delen får man ju trimma med bränsle/luft justeringar och mäta med hjälp av tex CO2, lambdasond odyl sen ligger den faktorn konstant.
Det är rimligt och enkelt att trimma förbränningen så att förlusten blir <5% per 100K diff mellan luft in och ut i pannan, en ändring allt annat lika på 50K ökning ger ju då endast 2.5% ökad förlust.
Det viktiga är att man har en bra inställd förbränning, den förlustfaktor man får där är ju avgörande och sen gäller bara att suga ut värmen ur gaserna. Den grundläggande delen får man ju trimma med bränsle/luft justeringar och mäta med hjälp av tex CO2, lambdasond odyl sen ligger den faktorn konstant.
Det är rimligt och enkelt att trimma förbränningen så att förlusten blir <5% per 100K diff mellan luft in och ut i pannan, en ändring allt annat lika på 50K ökning ger ju då endast 2.5% ökad förlust.
Jag har pappiren från installatören som säger som följer.
Rökgastemp 120 C
CO2 12,7%
Luftövers. 1,6%
O2-halt 7,8%
Verkningsgrad 94%
Så är jag nere på runt 92% pannverkningsgrad nu så får jag väl leva på det, i alla fall hälften av den minskade verkningsgraden kommer huset till godo genom avkylning av rökgaser är min tro.
pr95, hur skall jag kunna se det? Det är kallare idag än det var i går och särskilt i förrgår. Snittförbnurkningen har ökat från 32 till 40 kg/dag.
Rökgastemp 120 C
CO2 12,7%
Luftövers. 1,6%
O2-halt 7,8%
Verkningsgrad 94%
Så är jag nere på runt 92% pannverkningsgrad nu så får jag väl leva på det, i alla fall hälften av den minskade verkningsgraden kommer huset till godo genom avkylning av rökgaser är min tro.
pr95, hur skall jag kunna se det? Det är kallare idag än det var i går och särskilt i förrgår. Snittförbnurkningen har ökat från 32 till 40 kg/dag.
Helt klart är att verkningsgraden försämras om man ökar rökgastempen för långt i från tas upp av murstocken o avges till huset, Det strömmar luft via skorsten o drar ut värme även då inte brännaren går så naturligtvis är det bästa att installera radiatorer på wc..
Visst kan du öka effekten utan att få korta gångtider, Du går in o ändrar till tankdiff 25° t.ex o då går brännaren bara på läge hög.. Ställ då börvärdet på 85° så startar brännaren när pannan är 60°
Rökgastempen ligger säkert på 20-30° högrre i verkligheten för dessa givare i pannan visar för lite sen blir det ändå mer fel då givaren i rökröret blir sotig..
Bra värden annars
Vad har du för värden inställda på hög/låg effekt nu??
Visst kan du öka effekten utan att få korta gångtider, Du går in o ändrar till tankdiff 25° t.ex o då går brännaren bara på läge hög.. Ställ då börvärdet på 85° så startar brännaren när pannan är 60°
Rökgastempen ligger säkert på 20-30° högrre i verkligheten för dessa givare i pannan visar för lite sen blir det ändå mer fel då givaren i rökröret blir sotig..
Bra värden annars
Vad har du för värden inställda på hög/låg effekt nu??
Klicka här för att svara
