Jag har nyligen flyttat till ett hus där en Egor V25 FK vedpanna finns installerad och även en ackumulatortank som är slavkopplad emot denna. När temperaturen sjunker under -10 grader stannar luftvärmepumpen och jag får antingen elda eller slå på elpatronen.
Dom gånger jag har eldat har det tagit en jäkla tid att få upp värmen i systemet. Har sett att temperaturen ökar bara runt 5 grader/timme. Jag har gjort rent rökgångarna och sotat ur pannan så gott jag kunnat. Har även haft bra temp på rökgaserna (200-300 grader). Beror den långa uppeldningstiden på att jag har ackumulatortanken slavkopplad? Cirkulationspumpen till den går precis hela tiden. Vill jag snabbt få upp värmen i huset stänger jag av den och kopplar bort acktanken med en ventil. Då ökar värmen betydligt fortare men inte så pass fort som för dom flesta verkar det som.
Något måste ju vara fel. Troligtvis är det jag som gör någe knas men pannan är från -94 så jag vet inte.
Tacksam för alla svar och funderingar.

Var avläser du temperaturen som inte vill öka mer än 5 grader i timmen? Vilken temp har du på pannvatten in och ut?
Huset förbrukar ju värmen medan du eldar så pannan skickar varmt ut och får kallt in och får jobba för att värma nytt och kanske mycket kallt vatten typ under 60 grader?. Då kyls pannan för mycket.
Det skulle vara bra mycket bättre om du hade en Ladomat som förhindrar att det kommer en kall ( under 60) vatten in i pannan och kyler den för mycket.
Ladomat är en ventilpaket med termoventiler och cirkulationspump som ska sitta mellan panna och radiatorsystem/tank och skyddar pannan mot kondens och rostskador.
Du har troligen en annan lösning och en bild skulle hjälpa att bedöma vad du har och hur du ska styra ditt system ....
gaia

gaia skrev:
Var avläser du temperaturen som inte vill öka mer än 5 grader i timmen? Vilken temp har du på pannvatten in och ut?
Huset förbrukar ju värmen medan du eldar så pannan skickar varmt ut och får kallt in och får jobba för att värma nytt och kanske mycket kallt vatten typ under 60 grader?. Då kyls pannan för mycket.
Det skulle vara bra mycket bättre om du hade en Ladomat som förhindrar att det kommer en kall ( under 60) vatten in i pannan och kyler den för mycket.
Ladomat är en ventilpaket med termoventiler och cirkulationspump som ska sitta mellan panna och radiatorsystem/tank och skyddar pannan mot kondens och rostskador.
Du har troligen en annan lösning och en bild skulle hjälpa att bedöma vad du har och hur du ska styra ditt system ....
gaia
Det är temperaturen på vattnet i pannan samt i ackumulatortanken jag menar. Det är dom vanliga termometrarna där som jag avläser. Någon bild har jag tyvärr inte men jag kan beskriva det lite noggrannare istället. Ackumulatortanken är kopplad på så sätt att den fungerar som en förstoring av pannans tank. Man värmer således allt vatten på en och samma gång. Någon skiktning är det med andra ord inte frågan om här. Här är en bild jag hittade på nätet som jag tror liknar mitt system:
http://www.k2system.se/econtent/img/inkoppling_3.jpg

Temperaturen ut/in har jag inte tittat på än, men ska kolla upp det vid nästa eldningstillfälle. För att utesluta att det är avkylning från radiatorerna som motverkar uppvärmningen så borde man väl kunna stänga shunten under en timme eller så för att se om det gör någon skillnad?
En Ladomat vore nog inte så dumt alls. Ska kolla upp vad det kostar att installera en sådan. Tack för det snabba svaret :-)

Om du har luft-luft värmepump så värmer den inte vattnet i systemet. Så då borde det hålla samma temperatur som huset, 20 grader eller vad du nu håller för temp. Så då tar det tid innan systemet får upp värmen eftersom huset samtidigt slukar värme. Men 5 grader i timmen verkar väl mycket.
Nu vet jag inte hus stort hus du har eller hur det är isolerat, men jag kan ta mitt eget hus som exempel. 150kvm 70-talshus. Idag Kom jag hem efter att ha varit borta i två dygn, innetemperaturen var på 9,5 grader. Jag har inga elpatroner inkopplade så det blir rätt så kallt om man åker bort. Jag började elda och efter ca 3,5 timmar var innetemperaturen 15 grader. Panntemperaturen låg på ca 60 grader. Det tar ju tid att få upp temperatur i ett helt hus. Men själva pannan blir ju varm rätt så fort.

Jag har samma panna som dig, men jag har laddomat. Den blandar det kalla tankvattnet med varmt vatten från pannans topp så att inte pannan blir nerkyld. Med din koppling kommer det kalla vattnet frå tankens botten att kyla pannan så att det tar längre tid att få upp temperaturen. Men trots det borde det gå fortare att få upp tempen, termometrarna sitter ju i toppen och den blir ju varm rätt så fort.

Har du koll på hur man eldar en panna med keramisk omvänd förbränning? Eldar man fel så får man bara ut en bråkdel av värmen. En så där panna har ju förbigångspjäll också. De är till för att det inte ska ryka in när man fyller på ved. Om de är öppna när man eldar skickar man ut all värme genom skorstenen. Kolla att de är stängda. Luckan ovanför vedinkastet användas för att sota tuberna, de ska vara rena. Öppna även nedre lucka och kolla att inte förbränningskammaren är fylld med aska eller nåt.

spaedgris skrev:
Om du har luft-luft värmepump så värmer den inte vattnet i systemet. Så då borde det hålla samma temperatur som huset, 20 grader eller vad du nu håller för temp. Så då tar det tid innan systemet får upp värmen eftersom huset samtidigt slukar värme. Men 5 grader i timmen verkar väl mycket.
Nu vet jag inte hus stort hus du har eller hur det är isolerat, men jag kan ta mitt eget hus som exempel. 150kvm 70-talshus. Idag Kom jag hem efter att ha varit borta i två dygn, innetemperaturen var på 9,5 grader. Jag har inga elpatroner inkopplade så det blir rätt så kallt om man åker bort. Jag började elda och efter ca 3,5 timmar var innetemperaturen 15 grader. Panntemperaturen låg på ca 60 grader. Det tar ju tid att få upp temperatur i ett helt hus. Men själva pannan blir ju varm rätt så fort.

Jag har samma panna som dig, men jag har laddomat. Den blandar det kalla tankvattnet med varmt vatten från pannans topp så att inte pannan blir nerkyld. Med din koppling kommer det kalla vattnet frå tankens botten att kyla pannan så att det tar längre tid att få upp temperaturen. Men trots det borde det gå fortare att få upp tempen, termometrarna sitter ju i toppen och den blir ju varm rätt så fort.

Har du koll på hur man eldar en panna med keramisk omvänd förbränning? Eldar man fel så får man bara ut en bråkdel av värmen. En så där panna har ju förbigångspjäll också. De är till för att det inte ska ryka in när man fyller på ved. Om de är öppna när man eldar skickar man ut all värme genom skorstenen. Kolla att de är stängda. Luckan ovanför vedinkastet användas för att sota tuberna, de ska vara rena. Öppna även nedre lucka och kolla att inte förbränningskammaren är fylld med aska eller nåt.
Tack för ditt utförliga svar. Det var kul att läsa hur andra har det där hemma som eldar, med temperaturer etc. Nej spjällen har jag bara öppna i början så att det tar sig och en stund vid varje iläggning. Sen när jag fått ordentligt drag kör jag med stängda spjäll. En sak som jag funderar över är om mitt roster har något med saken att göra. Eller roster och roster förresten, den är bara en grettingsbit som man lagt i botten av pannan. Den ger väldigt bra luftgenomströmning och det brinner bra när man väl får fyr. Sen har jag lagt märke till att keramiken över askluckan har spruckit, annars ser det mesta fräscht ut.
Vid nästa eldning ska jag testa att stänga shunten för att inte huset ska kyl av pannan, samt att koppla bort ackumulatortanken. Då borde man verkligen se om det är pannan det är fel på eller något annat.

Hur mycket ved lägger du in åt gången och hur ofta? Om man utgår från att det är väl torkad ved såklart.

Hej med all sannolikhet så är felet att du inte har en Laddomat 4030, en panna är inte gjord att värma så mycke vatten samtidigt,.. ja förstår att det inte ökar mer,..
sen vet ja inte pannans konstruktion men du säger att du kör med stängda spjäll,, vilket spjäll är stängd..
gå in på www.termoventiler.se och kolla vilken typ av laddomat du ska ha.
när ja eldar och vattnet är kallt, värmebehovet är större än den mängd varmvatten som finns i tankarna så tar det tid även om man har laddomat,.. tänk dig själv att pannan värmer i ditt fall kanske 600 liter SAMMTIDIGT + värmeåtgången som du shuntar ut,.. fördelen som tidigare skribenter skrivit så förser laddomat pannan med varmt vatten hela tiden,..
då ja eldar fyller ja hela pannan med ved,. hur stor tankvolym har du,. har du vvb i pannan el tanken,.
Lycka till

Patrik79 skrev:
Hej med all sannolikhet så är felet att du inte har en Laddomat 4030, en panna är inte gjord att värma så mycke vatten samtidigt,.. ja förstår att det inte ökar mer,..
sen vet ja inte pannans konstruktion men du säger att du kör med stängda spjäll,, vilket spjäll är stängd..
gå in på www.termoventiler.se och kolla vilken typ av laddomat du ska ha.
när ja eldar och vattnet är kallt, värmebehovet är större än den mängd varmvatten som finns i tankarna så tar det tid även om man har laddomat,.. tänk dig själv att pannan värmer i ditt fall kanske 600 liter SAMMTIDIGT + värmeåtgången som du shuntar ut,.. fördelen som tidigare skribenter skrivit så förser laddomat pannan med varmt vatten hela tiden,..
då ja eldar fyller ja hela pannan med ved,. hur stor tankvolym har du,. har du vvb i pannan el tanken,.
Lycka till
Det är dom två spjällen i pannan som jag stänger för att rökgaserna ska ta den rätta vägen. Det står att man ska göra så i instruktionsboken. Annars smiter tydligen värmen förbi värmekropparna eller vad man ska säga. Man har dom bara öppna när man tänder eller lägger in ny ved för att få bättre drag.
Dom få ggr jag har eldat har jag lagt in 2-3 vedträn åt gången och väntat med nästa ilägg tills rökgastemperaturen har sjunkit till ca: 150 grader. Hurvida det är rätt vet jag inte. Det står att man ska elda med ca: 2-3 kg ved/timme. Tycker det låter ganska lite.
Jag har WB i pannan också så den totala volymen bara i pannan blir 380 liter (pannvatten 265 + WB 115).
....och jag ska definitivt kolla upp en Ladomat. Det verkar som om mitt system är en riktig energitjuv.

Tack för svaret! Man lär sig långsamt mer och mer........

När du tänder upp och börjar elda så gör först en liten tändbrasa och sen när du fått en fin glöd så lägger du pannan full med ved så ska du se att temp ökningen blir bättre.

TOBBE E skrev:
När du tänder upp och börjar elda så gör först en liten tändbrasa och sen när du fått en fin glöd så lägger du pannan full med ved så ska du se att temp ökningen blir bättre.
Det ska jag testa. Längtar faktiskt till det blir kallt så man får prova alla teorier man jag.
Men om jag fyller pannan, är det inte risk att rökgastemperaturen blir för hög då?
Tack för tipset!

Rökgaserna kommer nog att stiga men du får ju mer energi över till vattnet i pannan.För lägger du bara i 2-3 vedträn i taget så förstår jag att det tar det lång tid att värma allt vatten.

Redigerat:
TOBBE E skrev:
Rökgaserna kommer nog att stiga men du får ju mer energi över till vattnet i pannan.För lägger du bara i 2-3 vedträn i taget så förstår jag att det tar det lång tid att värma allt vatten.
Ok, då ska jag prova. Kan tänka mig att man får en fin glödbädd också.

Krokfar skrev:
. Det verkar som om mitt system är en riktig energitjuv.

..
Nej, din panna är ingen energitjuv! Den får bara för lite bränsle för att omvandla det till energi. Du verkar elda i din panna som man gör i en kamin och det är där felet ligger. Som TOBBE sagt ovan fyll på mer bränsle så får du mer värme :).
Det finns nog en shuntventil ( 3 väggs ventil?) någonstans mellan panna och radiatorer/tank som fördelar en del varmvatten till radiatorer och resten går kanske till tank? svårt det där när man inte ser dina rör :).

Nu när du ska brassa på så observera hur det går .... så pannan inte kokar eller att du får 80 gradig vatten ( onödigt högt) till radiatorer ?!?
Du får styra det manuellt eftersom du inte har en Ladomat som skötter det automatiskt åt dej.
gaia

Ja om du inte lägger i mer än 2-3 vedträn åt gången så är det inte konstigt att det tar tid. Då blir troligen förhållandet mellan luft och ved fel. Blir det för mycket luft så kyler det brasan.

Det är ingen fara med att lägga i fulla pannan med ved. Om bara keramiken är ok så ska inte rökgaserna bli högre än du har nu. Det brinner ju bara i botten, all ved antänds inte samtidigt.

spaedgris skrev:
Ja om du inte lägger i mer än 2-3 vedträn åt gången så är det inte konstigt att det tar tid. Då blir troligen förhållandet mellan luft och ved fel. Blir det för mycket luft så kyler det brasan.

Det är ingen fara med att lägga i fulla pannan med ved. Om bara keramiken är ok så ska inte rökgaserna bli högre än du har nu. Det brinner ju bara i botten, all ved antänds inte samtidigt.
Det är så att man är lite feg i början innan man vet hur det ska gå till.
Man vill inte ställa till med något elände. Fan va bra att det finns folk som kan hjälpa en
på forum som detta :-)

Ja kan tänka mig att om du inte haft ack tankarna så ska man kanske elda 2-3 kilo i timmen.. men nu när du har tankarna så ska du elda fullt,. införskaffa laddomat 4030 el gå ut o läs om den,..

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.