S
Svanteman: En brandvägg är ju klassad beroende på hur länge den ska hålla en brand ute typ 30, 60 eller 120 min. vad ska du ha den till, vad har du för krav på väggen?? men du kan göra en brandvägg av deras element, hur tänker du med luftspalten?? ska du göra 70/30/70? det skulle bli en stöddig vägg om du dessutom ska putsa på det. Gips funkar också bra 1,2 eller 3 lager, och brandtätningar
2 svar · 7,1k läst
P
Patrik79: hoppas det funkar nu när kylan kommer
18 svar · 9,1k läst
·
R
rundvikarn: Varenda kubikmeter ved man slipper kapa , klyva och trava är ju faktiskt minskad belastning för ryggen ... Solfångaren är mer en miljömässig investering än något man kan räkna hem ekonomiskt gentemot vedeldning . Rätt dimensionerad och korrekt monterad börjar den faktiskt ge värmetillskott redan fina dagar i februari , även om den inte klarar huset själv förrän i maj .
4 svar · 1,4k läst
P
pr95: Metall luckor kan man göra egna/beställa av en plåtslagare , när man hittat den rätta insatsen :)helst av gjutjärn:D
1 svar · 2,1k läst
G
gillis018: så här gjorde jag
6 svar · 1,5k läst
·
P
Patrik79: Rökgaserna blir lägre än med din ved kamin,. räkna på ins av pellets kamin samt pellets så inser du nog att det blir billigare att fortsätta elda med ved,,.
3 svar · 2,8k läst
G
gravis: Då låter det inte som att jag ska lägga ner någon energi på det, tack för svaren. //Gravis
3 svar · 2,1k läst
Lasse245
Lasse245: Tänd på huset isället, så får du ju varmt en gång!d^_^b
7 svar · 2,2k läst
Åskar
Åskar: "Allmänt råd Rökkanaler och skorstenar bör uppfylla kraven i SS-EN 1443. Gasapparater bör anslutas till avgaskanal om förbränningen avsiktligt sker med luftunderskott eller sotande låga. Se även avsnitt 6:2. När flera eldstäder ansluts till samma rökkanal bör man beakta riskerna för kondensering, brandspridning, inrykning via eldstad som inte används och eldstädernas funktion vid
3 svar · 1,6k läst
B
BigGitt: Skulle jag be granfrun om hjälp? Då skulle jag behöva din hjälp med. Du känner inte min fru :D p.s. klart jag badar inte naken. Skulle skrämma bort alla badgäster. Gör du det? ;)
6 svar · 1,9k läst
B
BigGitt: Ska man slæ 112 innan eller efter att man tänd på? Bensin q(;^;)p
3 svar · 2,8k läst
K
kaka84: fel fel fel
0 svar · 801 läst
T
tompa_70: Jag ville koppla in min kakelugnspanna med flexibel slang melllan kakelugnen och skorstenen men det var inte tillåtet (numera) enligt sotaren....
2 svar · 1,6k läst
T
TOBBE E: Skulle prova att byta patron till en med högre gradantal och se vad som händer.
3 svar · 1,7k läst
K
kuben74: Hej! Ställer några frågor under detta ämne istället. Vi har en Alpinpanna 225 från -88 i huset vi köpte ifjol. Har två 500l ack tankar + laddomat 21 Omvänd förbräning. Har några frågor: - Dragluckans funktion? såg någonstans att den ska vara stängd när man har acktankar. Jag har den öppen för att hålla över 80grader. Mycket luft ska väl vara bra? - Ska man ha keramik i
0 svar · 910 läst
I
inez: Snällt, men vi har inte kvar pannan. Till slut dog den helt, elektroniken inkluderad. Saknar den inte!
35 svar · 13,1k läst
Pompe1997
Pompe1997: Jag e väldigt tacksam för era svar och jag kommer nog att laborera en hel del med mitt system.
12 svar · 2,3k läst
J
Jörgen Nilsson: Ok. tack för att du delar dina erfarenheter. Tror att det blir en sådan här oxå vad det lider.
2 svar · 4,2k läst
Tyresö
Tyresö: [citat] Men försvinner då inte hela poängen med att det ska vara hyfsat billigt att tända eld i kaminen? Det måste bli svindyrt med alla gastuber om man ska tända kaminen 2 - 3 ggr/dygn, som vi måste göra pga en 9 kw-Conturakamin som är för överdimensionerad för vårt hus.
16 svar · 31,1k läst
H
hjorthjon: den tanken har oxå funnits och är ett allternativ. mycket lättare dragning men ska bara upp med spiro genom ett träbjälklag så det är lätt gjort. problemet med vattenburet är att hela systemet står kallt mellan gångerna jag är där. glykolbwlandning funkar men känns som mer problem? dettutom så springer kostnaden ju iväg så det ska dras kopparrör... tänker jag fel?
2 svar · 8,2k läst
I
ichgary: Laddomat, massa rör och anslutningar. och kanske ett större expansionskärl..
1 svar · 2,2k läst
T
TOBBE E: Om det bara är 10 dagar om året så skulle jag satsa på elpatron i stället.
3 svar · 1,9k läst
M
Matss: Okunskap? Man upphör aldrig att förvånas... Var nyligen och tittade på en kulvertinkoppling som "stora rörfirman" gjort. Kulverten anslutet på en högpunkt ovanför tankarna och pumpen sög bara luft. Första försöket att fixa det hela var nån slags inovativ rördragning som naturligtvis inte förbättrade nånting men det gick åt mycket rördelar:). Andra försöket flyttade man pumpen
8 svar · 2,3k läst
·
O
oOFrenZyOo: [citat] Ja för bövelen, det ser jag ju nu! :blushing: Det har jag totalmissat :x Transtemper var en fin sida. Tigerholm var bra också, men det står inga priser där. KWZ 150 KWZ 180 Tigex 50 Nån av dom ser ju intressanta ut
65 svar · 9,6k läst
T
TOBBE E: Du skall defenitivt satsa på en shuntautomatik. Det besparar mycket energi plus att det blir ett bättre inomhus klimat.
3 svar · 1,3k läst
A
Alkemist: Hej, Skorstenen är ändå upp till undersidan av taket som är råspont, underlagspapp, strö och bärläkt och sen Borga plåt som är profilerat som tegel. Plåten var mått beställt dvs varje skiva är nästan 3m lång. Nu funderar jag hur jag ska montera skorstenshuven som är inte så långt från nocken (se bifogat ritning). Skorstenshuv är från Schiedel och det finns ett underbeslag
0 svar · 2,4k läst
·
G
guntorp: Uppföljning på trådens inledande fråga.. Tog med mig en modul och åkte till sotarmästarens kontor, han såg direkt vad för skorsten det var och halade fram de 10år gamla typgodkännandet med bifogad installationsanvisning och drog fotostatkopior på detta och gav mig. Det enda är ju att minerit är det enda som godkänns i schakt numera istället för gips. Han sa att han godkänner
9 svar · 10,9k läst
A
Alkemist: Finns också för Permeter. Kostar 200kr och finns mer i Permeter monteringsanvisningar punkt 14.
2 svar · 1,9k läst
S
silversmeden: Prisvärt alternativ:www.ahalvarsson.com kolla deras skorstenar, jag köpte en komplett 150 i diam i och för sig bara 3.5 meter isolerad 30mm rostfri för 5600:- ink moms ink frakt. Med huv band och hatt kitt anslutningar odyl. (godkänd skorsten med typbevis och sotaren tyckte om.) Han visste tydligen vilka de var.
1 svar · 1,9k läst
S
Sture Castor: Zac! - Kika en gång till i mitt inlägg 10-11-07, 12.00! Det är en rekommendation om hur du kan göra för att få din anläggning att fungera på bästa sätt med ett minimum av driftskostnader och värmeförluster. - Rekommenderade dig att använda injusteringsventil eftersom då kan du justera med precision. - Sen är det så att man kan fördela värmen (flödet) även i ett obalanserat
22 svar · 4,1k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.