Vad de sa till mig var att det förmodligen blir tätt när skorstenen blir varm, men problemet är väl som i senaste inlägget, om det är silikon i de inre skarvarna så finns det brandrisk. Mao måste jag ta isär min skorsten på något sätt... Min skorsten är topp ansluten, kaminen står på murad leca ner till berg, så då är det väl skorstenen som lättar! ;) Jag får försöka ta tag i detta till sommaren. får väl såga ner den å köpa ny annars... men det är ganska fint med värmeljus i en dyr kamin också!

Du skulle ju kunna offra översta röret och kapa det yttre röret en bit ovanför skarven och lyfta. är inte det inre röret fogat borde det bara vara att lyfta övre röret utan problem? har du lite flyt så är inte översta sektionen i full längd, då blir det inte så farlig kostnad. i värsta fall kostar väl en hel sektion ca 1500? tror det blir minst sagt jobbigt att få i sär skorstenen i skarvarna, jag märkte att sektionerna suger fast rejält utan silikon och med silikon är det nog väldigt stor risk att man skadar röret så att den blir svårt att få tät sedan.

Redigerat:
sccarber skrev:
Vad de sa till mig var att det förmodligen blir tätt när skorstenen blir varm, men problemet är väl som i senaste inlägget, om det är silikon i de inre skarvarna så finns det brandrisk. Mao måste jag ta isär min skorsten på något sätt... Min skorsten är topp ansluten, kaminen står på murad leca ner till berg, så då är det väl skorstenen som lättar! ;) Jag får försöka ta tag i detta till sommaren. får väl såga ner den å köpa ny annars... men det är ganska fint med värmeljus i en dyr kamin också!
Vadå till sommaren..... Jag monterade mitt avgasrör + 1,7m takhuv i december. Lite snö på taket har ingen dött av. Eller ja, inte så många iallafall.

Fixa nu!

anjn skrev:
Du skulle ju kunna offra översta röret och kapa det yttre röret en bit ovanför skarven och lyfta. är inte det inre röret fogat borde det bara vara att lyfta övre röret utan problem? har du lite flyt så är inte översta sektionen i full längd, då blir det inte så farlig kostnad. i värsta fall kostar väl en hel sektion ca 1500? tror det blir minst sagt jobbigt att få i sär skorstenen i skarvarna, jag märkte att sektionerna suger fast rejält utan silikon och med silikon är det nog väldigt stor risk att man skadar röret så att den blir svårt att få tät sedan.
Jag förstår inte riktigt vad jag vinner på detta? Du menar att jag skulle få med hela innerröret i sin fulla längd? det kommer jag inte få, då modulerna är "hela". Eller se om fogen ligger rätt? Det övre korta röret hade de vare sig fogat eller monterat spännbanden på, så det har jag gjort.

Jag är mest orolig för om eventuell silikon skulle börja brinna , annars har det ju kommit en del bra lösningar på att få det tätt. Jag får väl försöka lyfta den i den översta modulen och "skaka", tyngden kanske kan få det att släppa då, så svårt att greppa en rund grej bara, å så är det så j-a trångt.

Varför jag inte gör nåt nu? Tja, halt på plåt taket å så har vattnet frusit sönder, så vill inte se huset just nu ;)

Nej jag tänkte att då ser du om dom fogat det inre röret med silikon, har dom det så sitter röret fast trots att du kapat det yttre röret. har dom inte det så får du bort hela det översta röret utan större problem förutom själva skarven och då kan du försiktigt slipa igenom plåten på själva skarven samt stumpen som är kvar och bryta bort den, man bord ju kunna anta att dom gjort lika på hela skorstenen? och är det då ingen silikon på det inre röret är det bara att ersätta den sista sektionen med en ny.

Kan du få in ett 100mm insatsrör från Soliduct så blev det enkelt.

Prova med att trycka ut lite silikon av samma typ och tända eld på den.Tvivlar på att du ens klarar det med svetslåga.Ligger den dessutom innanför 5 cm isolering och ett tätt plåthölje så.....

J
Kanske är lite dum men vad blir problemet för TS med det som installatören gjort?

Ryker ut skarvarna, spelar det någon roll? Är väl en del silikon som smälter bort antar jag.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.