10 576 läst ·
18 svar
11k läst
18 svar
Väldigt lång uppeldningstid. Vad kan vara fel?
Till den pannan är det laddomat 4030 som gäller, Att pumpa runt som görs nu kan inbära risk för kondens i pannan pga att den går kall så rökgaserna kondenserar i pannan o gör att den rostar sönder i förtid 
Både shunt o vvb sitter i pannan så laddomaten för bara över överskottsvärmen till tanken under eldning sedan då det brunnit ut tar laddomaten o pytsar över vv till pannan från tanken igen..
Men ladda pannan full med ved tills du skaffat laddoamten
Både shunt o vvb sitter i pannan så laddomaten för bara över överskottsvärmen till tanken under eldning sedan då det brunnit ut tar laddomaten o pytsar över vv till pannan från tanken igen..
Men ladda pannan full med ved tills du skaffat laddoamten
Har nu eldat på ordentligt och det gav faktiskt resultat. Det såg man också tydligt på askan i glöden. Den var riktigt vit. Jag kopplade ändå ur ackumulatortanken vid uppeldningen för att testa pannan och temperaturen steg mycket mycket fortare, runt 40 grader på 1 timme. När jag kopplade in ackumulatortanken igen efter ytterligare lite eldande landade systemet på 65 grader vilket är en avsevärd förbättring. Hade man bara en Ladomat 4030 så skulle med all säkerhet laddningen gå snabbare.
Nu vill jag tacka för all hjälp som jag har fått av er här inne. TACK!!!!!!!!!!!!!! Nu slipper jag frysa i vinter
Mvh Tomas
Nu vill jag tacka för all hjälp som jag har fått av er här inne. TACK!!!!!!!!!!!!!! Nu slipper jag frysa i vinter
Mvh Tomas
Klicka här för att svara