5 457 läst ·
19 svar
5k läst
19 svar
Problem med laddning av acktankar, samt strulande radiator
Ny eldning är nu utförd. Jag stoppade i en ny panntermometer i ett ledigt dykrör i pannan, och mycket riktigt visade den en lägre temperatur än den befintliga termometern. Ställde upp drifttempen lite till också. Nu kom jag upp någonting runt 88-88-86, men mer gick inte innan nödkylningen hoppade igång. Jag verkar ha ställt upp drifttempen lite väl mycket, fläkten måste ju stoppa innan nödkylningen går in. Men resultatet kändes lovande. Kylningen av pannan är ju inte i full gång förrän Termovaren får 92-gradigt vatten, så jag funderar på att testa med en 72-gradersventil. Då får pannan full kylning vid 84 grader redan, och det borde gå att plocka upp taktempen några grader till. Vad tror ni?
Edit: Mats, när du säger att du har 100 grader i driftemp, är det 100 grader på panntermometern? Har du öppet system eller slutet med nödkylning?
Edit: Mats, när du säger att du har 100 grader i driftemp, är det 100 grader på panntermometern? Har du öppet system eller slutet med nödkylning?
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Jag har en Bonus 30 med en panntermometer som visar grovt fel (antar jag), diffen mellan min laddomat och pannan ligger på över 10°. Jag har följt Mats råd och "dopat" min drifts-termostat för att kunna ladda ~95 i topp och ~90 i botten på tankarna.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden