1 965 läst ·
8 svar
2k läst
8 svar
Fixa murstocken!
Med tanke på de höga elpriserna och det kalla vädret så vore det inte så dumt att kunna elda lite.
Den ena murstocken har 3 kanaler.
*1 går till kakelugnen i vardagsrum (BV) och är godkänd för eldning
*2 går till sovrum ÖV där det varit en kakelugn
*3 går till kakelugn i matsal (BV) provtryckt och godkänd 2006 men fick eldningsförbud pga att murstocken var förbyggd på ÖV
Jag har rivit bort det som var förbyggt på övervåningen och tänkte sätta en kamin där.
Är det bara hugga upp lämpligt hål i rätt kanal? Vill sotarn provtrycka innan eller efter installation av kamin?
I kanalen till kakelugnen med eldningsförbud har vi fått ett fågelbo som inte går att få bort uppifrån. Kan jag hugga upp ett hål och försöka rensa den vägen och sedan mura igen?
/Micke
Den ena murstocken har 3 kanaler.
*1 går till kakelugnen i vardagsrum (BV) och är godkänd för eldning
*2 går till sovrum ÖV där det varit en kakelugn
*3 går till kakelugn i matsal (BV) provtryckt och godkänd 2006 men fick eldningsförbud pga att murstocken var förbyggd på ÖV
Jag har rivit bort det som var förbyggt på övervåningen och tänkte sätta en kamin där.
Är det bara hugga upp lämpligt hål i rätt kanal? Vill sotarn provtrycka innan eller efter installation av kamin?
I kanalen till kakelugnen med eldningsförbud har vi fått ett fågelbo som inte går att få bort uppifrån. Kan jag hugga upp ett hål och försöka rensa den vägen och sedan mura igen?
/Micke
När jag monterade en kamin nere i källaren ville sotaren att kaminen skulle stå på plats så att han kunde se att allt såg bra ut. Sen tror jag att de sänder in intyg till kommunen att skorstenen är godkänd.
Du kan inte peta med ett VP rör eller en stålfjäder för rörrensning?wirsen skrev:
Om inte annat så för att få igenom ett rep och kunna dra en viska igenom.
Stefan: Tack för det, då gör jag likadant!
Corre: Fågelboet sitter 3,20 ner i skorsten, har inte hittat så långa VP rör...
Jag svarvade en kona 100 mm lång och 20 mm på bredaste stället, borrade hål och skruvade fast på en rundstav och försökte banka med hammare för att komma igenom.. Gick ej!!
Corre: Fågelboet sitter 3,20 ner i skorsten, har inte hittat så långa VP rör...
Jag svarvade en kona 100 mm lång och 20 mm på bredaste stället, borrade hål och skruvade fast på en rundstav och försökte banka med hammare för att komma igenom.. Gick ej!!
Ett kajbo, de eländiga kräken släpper ner pinnar i skorstenen, kan bli metertjockt. En kollega hällde ner en skvätt lacknafta och sedan en tändsticka...jag rekommenderar det inte, bara säger att han gjorde så...
Fotografen: Det är nog inget jag skulle ge mig på...
Jag hade nät över skorsten och en dag såg jag att de satt däruppe... Helt plötsligt kom det upp en ur skorsten... Gav mig upp på taket och såg att de lyckats böja upp nätet och kommit in ändå... Jag hämtade en gammal "skomatta" av järn och la över alla öppningar... De hade tydligen ungar i boet och de attackerade mig på vägen ner...
Jag hade nät över skorsten och en dag såg jag att de satt däruppe... Helt plötsligt kom det upp en ur skorsten... Gav mig upp på taket och såg att de lyckats böja upp nätet och kommit in ändå... Jag hämtade en gammal "skomatta" av järn och la över alla öppningar... De hade tydligen ungar i boet och de attackerade mig på vägen ner...
Hela installationen ska provtryckas när den är färdigbyggd. Snåla inte på den utgiften!
Kajor är väl också ett fall för sotaren.
Kajor är väl också ett fall för sotaren.
En 2"2 eller ett rör med ett rundjärn (armeringsjärn) som spets längst fram. På rundjärnet svetsar du ett par hulingar som pekar bakåt, ungefär som på en båtshake.
Testa utåt hörnen först, för där brukar det vara lite mindre packat.
Testa utåt hörnen först, för där brukar det vara lite mindre packat.
Redigerat:
Klicka här för att svara