Hej!

Ny på forumet och nybliven husägare. Sitter en CTC V30 vedpanna från -97 med acktankar på 1800 liter. Någon som har lite dokumentation/information om den? Har ingen manual.. Verkar inte finnas några spjäll? Ryker även in som fasen när man öppnar luckan. Får inte upp nån temperatur i tankarna heller och därmed inte i elementen. Rören till shunten är svala. Däremot är röret in i tanken varmt men inte röret som kommer ut ur tanken.

Mycket nybörjar frågor från en nybörjare... Hoppas ni har överseende:)

MVH Filip
 
Välkommen !
Lägg ut några bilder så ska du se att svaren lösningar på problemen kommer !

mvh pr 95
 
Tog några dåliga mobilbilder. Första gången vi eldar ikväll. Gissar att dom som ägde huset innan bara eldat några småbrasor så det inte skulle frysa tidigare. Dom har inte bott där på nån månad. Tar kanske lite tid att få upp tempen i tankarna eftersom dom var nere på noll typ. Nu var pannan uppe på 75 grader och tankarna på drygt 35.. Har eldat sen ca 18.00. Men inte lagt i fullt... Men det kanske man skulle gjort så hade tempen stigit fortare...

273731-DSC03361.JPG

273732-DSC03362.JPG
 
Tar nog ett tag att ladda upp fullt i tanken. När tanken är laddad så blir det nog varmt till shunt och vidare till element.
 
Hej

Jag har en likadan panna och när jag köpte huset som följde med pannan kontaktade jag CTC. Jag har en manual i pdf (för stor att ladda upp på forumet) som jag kan mejla dig om du vill? Hon jag har haft kontakt med på CTC heter Christina Johansson (christina.johansson@enertech.se)
 
Glömde svara på dina frågor...

Det finns inga spjäll i pannan... du kanske har i skorstenen?
Har du startat fläkten när det ryker in?
Har du igång cirkulationspumpen på Laddomaten när du inte får värme till tanken? Det kan finnas en rökrörstermostat som startar pumpen. Kolla så denna fungerar...
 
Tack för tipsen! Ska försöka kolla om det finns rökrörstermostat och om den pumpen går.

Jag tar gärna emot manualen på min mail: fil_brun@hotmail.com

MVH Filip
 
Hej! har en sån som ja monterade -98 . när du tänder så måste yttre luckan va öppen
och fläkten på tills pannan stiger till 80-85 grader sen stänger du luckan så är iaf min panna
och varför vet ja inte har pratat med ctc och gjort justeringar men ingen skillnad.
 
Min ctc v30 Har börjat ligga högre i temp. Ligger mellan 95-100 grader
och bryter o startar om förr låg den mellan 80-90 nån som vet varför?
 
Appo... har du ändrat hastighet på laddomaten? Jag har alltid min på högsta hastighet - läge tre.
 
Ser ut att vara istor samma panna (föregångare) till V35??
Finns inget direktspjäll från vedutrymme till skorsten o öppnar/stänger de som det ska??
 
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.