7 851 läst ·
17 svar
8k läst
17 svar
Biomatic 20+ - för låg rökgastemp
Sida 1 av 2
Har alltås installerat en Biomaticv 20+ med panna. Två problem, det ena är att varmvattnet rä'cker till lååånga duscha numera. Det andra är att rökgastempen bara ligger på ca 100 grader ut, oftast lägre. Mått med intern tempgivare samt extern rökgastermometer.
Jag är av åsikten - rätt eller fel - att mitt hus skulle må bättre med högre temp, 150-200 skulle jag tror vara lagom. Murstocken värmer upp en toalett, en hall och lite av kallvinden. Och så är jag lite nervös vad gäller kondens.
Har någon här försökt höja tempen i denna panna?
Jag är av åsikten - rätt eller fel - att mitt hus skulle må bättre med högre temp, 150-200 skulle jag tror vara lagom. Murstocken värmer upp en toalett, en hall och lite av kallvinden. Och så är jag lite nervös vad gäller kondens.
Har någon här försökt höja tempen i denna panna?
60-70 grader nån meter ner ifrån skorstenstoppen är kondensfritt.. Sätt myntautomat på varmvattnet eller en begränsare som stänger efter 7 minuter. Att murstocken skulle värma våningen ovanför är ett forntida fenomen då rökgastemperaturen låg runt 700 grader. Har du retardar i pannan kan du ta bort dem men varmt på murstocken på vinden blir det nog inte.
Det är mätt ut från pannan, inte vid skorstenstoppen.exerg skrev:
Nej, det värmer tillräckligt då tempen låg på 200 grader,
Nej, men på våning 1 och 2 bidrar det med värme. Jag har trots altl upplevt det de första 10 åren i huset. Och rökgastemperaturen var då dryga 200 grader mätt vid pannan.
Varför det, spelar väl ingen roll hur värmen kommer dit?
Några få procents lägre verkningsgrad får vägas mot mindre installationskostnad och mindre underhållsarbete på skorstenen.
Men jag skulle gärna vilja veta om någon har försökt höja rökgastempen på just den här pannan.
Några få procents lägre verkningsgrad får vägas mot mindre installationskostnad och mindre underhållsarbete på skorstenen.
Men jag skulle gärna vilja veta om någon har försökt höja rökgastempen på just den här pannan.
Lyfte lite på en plåtbit, och har nu 160-170 grader ut ur pannan efter långdusch. Så får det nog bli. Någon kan säkrt räkna ut hur många %-enheter min pannverkningsgrad sjunker. Dock så kommer det mesta huset till godo.
Jag tycket du tänker rätt-MH- skrev:
gaia