kulle
Ska hjälpa en bekant att montera in en beg. panna Albin235 o 3 tankar .
I pannan finns ingen kylslinga och ingen rökgasfläkt. Sätter en säkerhetsventil över pannan.
Behövs ( krävs ) det en syr 5067 ?

Det ska finnas 3 av varandra oberoende säkerhetssystem och som är godkända. Finns 3 sådana system utan syr-ventil så behövs ingen syr-ventil.

kulle
Glömde säga att det blir ett slutet system
Men om jag då sätter in en syr ventil o en säkerhetsvenil, vad skulle den tredje vara ?
Tar emot alla tips för att slippa sätta syrventil

Redigerat:
Du har väl termostat? Jag tror inte du kan hitta något alternativ till SYR-ventil och ändå göra en korrekt installation.

kulle
injonil skrev:
Du har väl termostat? Jag tror inte du kan hitta något alternativ till SYR-ventil och ändå göra en korrekt installation.
Termostat till vad? På pannan finns det ingen.
Om det nu behövs tre olika och det är ett slutet system, vilka alternativ finns det:
Självcirkulation genom laddomat,Säkerhetsventil 1,5 bar,syrventil , Några fler?

Redigerat:
Lämna detta till någon som vet vad h*n gör istället för att riskera livet på människor i din omgivning.

Det är inga problem att göra detta själv om man har tillräcklig kunskap, men det är av allt att döma en hel del kvar för din del. Att installera en vedpanna utan tillräcklig kunskap är nog bland det farligaste man kan hitta på som hempulare.

kulle
Det är ju därför jag frågar här vad det finns för alternativ ???
Har du inget att tillföra till detta så behöver du inte svara.
Jag har noterat din åsikt.

I praktiken bör du försöka undvika SYR-ventil de ger ganska ofta problem genom att de börjar läcka och själv skulle jag inte sätta så stor tilltro till att de funkar ok när de behövs. Om du installerar tankar så att inget hindrar vatten att strömma in via returen mellan panna-tank kan du i praktiken aldrig orsaka allvarliga skador om säkerhetsventiler fungerar. Ännu bättre är det ju om du kan ordna rördragningen så att även självcirkulation hjälper till vid ev strömavbrott etc. Om du sätter dubbla säkerhetsventiler på ett bra sätt så att de kan ta hand om ev ångavblåsning och samtidigt får in vatten via returen från tank kan inget mer än rent teoretiska fall vara farliga.

kulle
GK100 skrev:
I praktiken bör du försöka undvika SYR-ventil de ger ganska ofta problem genom att de börjar läcka och själv skulle jag inte sätta så stor tilltro till att de funkar ok när de behövs. Om du installerar tankar så att inget hindrar vatten att strömma in via returen mellan panna-tank kan du i praktiken aldrig orsaka allvarliga skador om säkerhetsventiler fungerar. Ännu bättre är det ju om du kan ordna rördragningen så att även självcirkulation hjälper till vid ev strömavbrott etc. Om du sätter dubbla säkerhetsventiler på ett bra sätt så att de kan ta hand om ev ångavblåsning och samtidigt får in vatten via returen från tank kan inget mer än rent teoretiska fall vara farliga.
Tack!! Det är just i dom banorna jag funderar, att dom har en tendens att stå o läcka o har man då den dyra varianten som kör in vatten direkt i pannan så blir det både övertryck o syresättning av pannvattnet.
Har tänkt att sätta övertrycksventil över pannan ( kanske två som du säger), dra rören så att självcirkulationen fungerar.
Har en beg. syrventil den enkla sorten som man eventuellt skulle kunna sätta på vvb som sitter i acktanken och givaren i pannan, har lite funderingar på om inte självcirkulationen förbättras om ventilen öppnar och kyler vvb, kallraset som uppstår i tanken då kanske bidrar till en ökad cirkulation av pannvattnet , eller?
Men då är man ju tillbaka till syrventilen igen, men den är ju iallafall inte i kontakt med pannvattnet isåfall.

Tänk bara på att det inte på något sätt ska vara möjligt att koppla bort säkerhetsventilerna med ventiler så blir det bra.

Till injonil: du har mycket kvar att lära om du anser att en vedpanne-installation är bland det farligaste man kan göra. Jag fick mig åtminstone ett gott skratt. :D:D

Indus skrev:
Till injonil: du har mycket kvar att lära om du anser att en vedpanne-installation är bland det farligaste man kan göra. Jag fick mig åtminstone ett gott skratt. :D:D
Jag hoppas du inte är så dum så att du trodde det var själva installationsmomentet som sådant som jag ansåg vara farligt?!

Krilleman
Termoventiler som saluför laddomat tillhandahåller enkla och förståeliga skisser hur man bör koppla hela rasket på ett bra sätt!

Själv skippade jag helt syr:en på min kylslinga, jag kör med en vanlig kula istället för att undvika alla problem som en syr medför. Om det är rätt?! Nja. Jag tvivlar. Men jag gillar när det är enkelt! Att elda är en konst, men är man är man okunnig tar det inte speciellt lång tid att lära sig.

kulle
Tänk bara på att det inte på något sätt ska vara möjligt att koppla bort säkerhetsventilerna med ventiler så blir det bra.

Nej det får man ju absolut inte göra d^_^b
Ska kanske tillägga att jag har installerat tre hela vedanläggningar (min egen inräknad) så helt grön är jag inte.
Men då har det varit nya grejor med antingen kylslinga eller öppet system.
Tar tacksamt emot alla era funderingar och synpunkter på det här.

Redigerat:
kulle
Någon som har några synpunkter på vad jag skrev tidigare? , för jag vet att det finns många finurliga och kompetenta personer här på forumet.
""Har en beg. syrventil den enkla sorten som man eventuellt skulle kunna sätta på vvb som sitter i acktanken och givaren i pannan, har lite funderingar på om inte självcirkulationen förbättras om ventilen öppnar och kyler vvb, kallraset som uppstår i tanken då kanske bidrar till en ökad cirkulation av pannvattnet , eller? ""

Jag kan bara upprepa vad jag skrev tidigare, strunta i SYR-ventilen. Det du nämner med VVB stämmer men det blir ju en indirekt verkan och inte så effektivt kanske. För att känna sig riktigt säker är det bättre med dubbla SÄV och även fungerande dragning för självcirkulation. Se till att ventilerna sitter på en strikt stigande ledning för exputtaget och i närhet av pannan.

Du kan även se det som att du ska upp till runt 120 grader innan det blåser av, det blir ganska mycket energi från normaltemp upp dit även vid ganska små volymer vatten. Skulle det sen bli så att du börjar göra ånga behövs inte mycket kylvatten från tank pga den stora ångbilningsenergin som krävs.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.