Larsa
Larsa: Tack för alla tips. Har aldrig upplevt att det rykt/osat speciellt mycket, och sotaren har alltid sagt att det sett fint ut. Men efter som det "poffade" så kör jag med öppna spjäll numera. Har haft kaminen i 7 år, och då den inspekterades av sotaren menade han att jag kunde använda spjället i skorstenen för att reglera elden. Kanske borde testa det istället för lufttillförseln?
7 svar · 10,1k läst
slipperman
slipperman: [citat] Fattar inte riktigt. Det verkar ju som att fläktarna är anpassade till olika motortyper. Varför tar du inte hem den variant som passar din motor? Verkar ju bli rätt bökigt att hålla på och fippla. Eftersom den snurrar i ganska bra fart är risken att du kommer få obalans i fläkten med oönskade stomljud som följd.
8 svar · 3,0k läst
Mugmaz
Mugmaz: http://www.kaminexperten.se/Start
1 svar · 1,4k läst
E
Erlandsson: Har inte tittat så mycket på brännaren ännu.
17 svar · 4,0k läst
G
GordonE: Inga problem. Fyll på du bara. Mvh Gordon
1 svar · 1,0k läst
Elffors
Elffors: [citat] Ok. det verkar ju mer normalt:)
7 svar · 5,6k läst
V
viktorsson: Nja inte riktigt, är ute efter något som styr fläkten beroende på panntemperatur och rökgastemperatur
2 svar · 2,1k läst
N
Nilinjo: Vem har en industriskorsten för att kunna köra denna drake? Dessutom torde gengasbakpuffarna höras över hela länet..?
1 svar · 2,0k läst
P
pr95: Optimalt är väl om man får ner retur till nära rumstemperatur- då har man överfört all värme som vattnet kan ge. kräver stora radiatorer och lågt flöde
8 svar · 1,8k läst
P
pr95: http://www.mybacharach.com/draft-gauges.htm http://www.kimo.se/u-r%C3%B6r.htm
3 svar · 9,1k läst
P
pyerdarn: de fungerar med ved jag lova har eldat i en euronom a25b de va skorstens värmare ska jag lova rakt ut och rg gick upp till 0 an igen på mätaren elda så 1 2 år utan ett problem
11 svar · 6,4k läst
·
L
Linisen_01: Nämen vilken pärla, tack!!
14 svar · 7,0k läst
·
S
sjögräs: Hej! Jag har en iwabo brännare till en exakt samma panna och den fungerar utmärkt! Dok så saknar jag en instruktionsbok till min panna. Har du en som du kan skicka till mig i PDF så vore det toppen. /Tony
1 svar · 4,1k läst
E
exerg: Det fungerar men det är lite som att köpa en bäddsoffa...Det går varken att sitta eller ligga optimalt i den. Dessutom får du både en separat pelletskamin och en hyfsad vedkamin för samma pris.
1 svar · 1,3k läst
C
camli: Är väldigt sugen på att sätta in en murspis i huset vi nu ska bygga om. Har kikat på de modellerna som inte är så tunga men hittar ingen riktig favorit. Undrar därför om det är möjligt att förstärka golvet på något sätt för att kunna sätta in en tyngre spis? I så fall, hur gör man? Är det ett besvärligt ingrepp? Huset är byggt 1950 i trä, 1,5 plans hus med hel källare.
0 svar · 1,3k läst
S
snigelfaan: ja frågan lyder hur mäter man effektivitet i pannan? har en 45kw panna 2000l acc volym (4¤500) började elda idag (40 grader topp 30 botten) i tankarna med ca 144liter ved så fick jag upp tankarna i 90 topp 80 botten.hade ut ca 40grader på (framlednings givarn) med värme och tog en snabbdusch under samma eldningstid.(alla element varma redan) kan någon hjälpa mig med en formel lr liknande
0 svar · 990 läst
B
Benny_P: Aj då! Jag skapade nog tråden när jag läst klart en tråd i ett annat forum genom "nytt ämne". Då får jag väl inte räkna med fler svar på denna. Så fel det kan bli! Ja jag menar Farmarskruv, och hellre än liten fulare skruv än att få byta vindskivor för att de rutnat. Går det att flytta tråden till rätt ställe?
6 svar · 4,6k läst
kulle
kulle: @kulle Jag köpte ett tidrelä och en återfjädrande knapp från en näthandel ........... hmm jag är inte så haj på sånt där, så det får nog va. :(
27 svar · 5,4k läst
pipewelder
pipewelder: [citat] Ja, eltändning.
11 svar · 5,6k läst
·
F
fth: http://kotly.com/product_info.php?cPath=26_67&products_id=694 + frakt c:a 1000:- /fth
1 svar · 1,6k läst
S
SWE_Bridgeman: Hejsan! Hur gick det sen, blev det nån 23T? Jag hade förr en öppen spis i min gillestuga och som jag tröttnade på och satte in en 23T där samt en Contura 560T i vardagsrummet på entrévåningen. Såhär i efterhand kan jag säga att Conturan är helt överflödig, den har blivit en något dyr datorpulpet i stället eftersom Handölen värmer upp hela huset på ganska kort tid, jag har 1.5
2 svar · 3,0k läst
Majgårdarna
Majgårdarna: [citat] Synd att det bara är 2000l. Nu efter 2 dagar är det dags att göra en brasa igen...
21 svar · 3,3k läst
·
Taxen
Taxen: Här finns lite lektyr att läsa.Sid 11 står det om beteckningar. http://www.grundfos.se/web/homese.nsf/Grafikopslag/guide2005/$file/Grundfos%20Pumpguide%202005.pdf
6 svar · 3,3k läst
A
Avemo: [citat] Det låter som det finns en bra tanke bakom, men jag är inte säker på att det är en bra idé. Genom att stänga in elden går man miste om den goa strålningsvärmen om kvällen är kylig. När man sedan suttit på altanen och eldat några timmar en sommarkväll är det 35 grader varmt i hela huset när det är dags att gå in. Man skall inte krångla till saker för mycket. Skall man
7 svar · 4,0k läst
Kloge
Kloge: Kan du inte filma detta monster till kanon?
38 svar · 35,8k läst
·
S
sockerollon: Norrbottenstorpet (eller andra experter) Har tvingats justera om klockan och insett att jag kan använda ett kortare rör in i murstocken. Det sticker in fem centimeter i överkant och går alltså inte hela vägen fram till kanalen (se bild). Det är fullt tillräckligt för att effektivt kunna dreva tätt. Men duger det eller ska jag trots allt sätta på ett längre rör som går ända fram
6 svar · 3,4k läst
·
Göran.W
Göran.W: Kom att tänka på att där var insatts rör i skorstenen och det är då förklaringen till den höga temperaturen i toppen. När man sätter ett insatts rör isolerar man runt det med vermikulit eller motsvarande http://www.luftbutiken.se/ovrigt/2719-vermikulit-skorstensisolering-100lsack.html och då får man inte samma av kylning av rök gaserna från mur stocken som man normalt får.
17 svar · 7,6k läst
L
LaT: @PST Hade ingen aning om det, tack för info. Om man har keramikinsats så bör väl risken för tjälbildning vara minimal? En av tankarna med detta är väl att få upp förbränningstemp så att så mycket ved som möjligt förgasas? Själv har jag en Wamsler K158 kökspanna utan liknande finesser.
18 svar · 10,0k läst
onville
onville: Tack för länken -suveränt. Pensionär, för tung för takstegen och höjdrädd har jag i alla fall funderat på att bygga en taktucka i anslutning till skorstenen. Många liksom oss sitter med svarte petter i form av ett hus som är i stort sett värdelöst och i näst intill osäljbart. Då blir det inga glassiga renoveringar eller dyra lösningar som t.ex. jordvärmepumpar. Är man dessutom
2 svar · 4,0k läst
R
roli: Prata med sotaren före montaget. Han skall ju ändå dit sedan och godkänna installationen. Då får du tips på vad han sedan kan tänka sig godkänna och du slipper eventuellt göra om något......
3 svar · 4,4k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.