kan man elda med pellets i en braskamin/vattenmantlad braskamin? I så fall hur?
 
Funkar det?
 
har själv sett en i drift och det brann :)
Men kolla först vad du får ge för ved resp pellets i inköp? vilket är billigast för dig?
 
Vill ha det som är smidigast! Finns en del modeller av korgar, ska fundera lite och se vad jag kan konstruera. Skall tydligen vara täppt baktill, kanske man kan ställa den på en plåt så att all luft går genom korgen? kan reglera luftflödet underifrån med ett vred.. Veden kosta ca 300/m3 tror jag + kapning & klyvning i 14 dagar som jag kan ligga vid poolen istället..
 
Fuinkar alldeles utmärkt efter att jag gjort en egen pelletskorg. Gjorde en över hela kaminens bredd och 15 cm djup resp 10 cm hög. Brinner i 2 timmar. Med ved måste jag ladda minst 2 ggr/timmen, nu kan jag titta på en hel film utan att missa nåt av den! Gissar att det går åt ca 10-15 kg pellets på en dag. Jag gör 4-5 stycken korgar så jag kan "ladda" dem samtidigt! Då kan vilken idio... Hela familjen elda och hålla värme! Om intresse finns så kan jag lägga upp lite bilder.Upplever det som att pelletsen har mer effekt än veden.
 
Ja takk, gjerne legg opp noen bilder :-)
 
Lägg gärna bilder på hur du har gjort.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.