Hej!
Har jusst köpt ett hus där det är en kombipanna av äldre modell. märket är alpha eller möjligtvis tmv alpha pannan är vit och troligtvis från slutet av 80-talet eftersom det messta av texten är borta från märkskyltarna på pannan så har jag mycket lite data om pannan

på min panna sitter det ovanför vedluckan en smal lucka som man verkar kunna skruva bort med någon typ av verktyg. ser att det hänger sotviskor för tuber på pannrumsväggen, så min fråga är om det möjligen kan dölja sig tuber bakom den luckan? så om någon utifrån denna vaga beskrivning kan säga vad det är för data på pannan eller ännu bättre har en manual liggande vore jag tacksam kan ev. fixa en bild lite senare men närmaste dagarna är det flytt för hela slanten. har förstått att dessa pannor inte är särskilt bra att elda ved i så ett byte blir det när ekonomin tillåter, men i vinter måste jag i vart fall använda den. sitter en helt ok pelletsanläggning monterad i oljedelen som jag använder för närvarande. vad är vettigaste lösningen för i vinter med denna pannan? alternativen är köra på pellets eller köpa färdigkluven ved allternativt köra på el? till pannan är det anslutet en acktank på 500 liter som rundpumpas med pannan via sepparat cirkpump. tidigare ägaren hade tillgång till billig ved så han har nästan uteslutande eldat ved dom senaste åren. så lite råd utifrån dessa förutsättningar vore inte dumt?

Jag skulle kombinera pellets och ved. Kör pellets när du inte vill eller har möjlighet att elda och ved när du kan det. Elpatron skulle inte jag använda.

Ingen som har en aning om verkningsgraden på en sådan panna vid pellest/ respektive veddrift? eller är den skillnaden försumbar? så att det inte skulle bli så att ved blev det dyrare alternativet om t.ex verkningsgraden för ved är väldigt dålig, men rätt ok med pellets?

Ja, el känns ju helt klart som det sämsta alternativet.

Troligtvis så sotar du bakom luckan. och i bakant (längst in så ska du sticka in en viska och göra rent) Kolla med sotaren när han kommer de brukar vara pigga på att förklara hur det fungerar. Har en TMW vedex 2000 och den fungerar så att man tar bort luckan som du beskriver. Där inne har jag 2 metallskivor. Den ena är ett spjäll som antingen kör upp röken direkt i skorstenen eller kör den i bakant av pannan. Det andra spjället är ett effektspjäll. Jag tar ut spjällen och gör rent där inne. Sedan tar jag en viska och gör rent i bakant av pannan. Ganska lortigt jobb :) Lycka till

Ahh! så det fins inga tuber i en sådan panna, ante mig att den troligtvis är lite för gammal för det. Goglade tmv alpha och bilder och fick en träff på en exakt sådan panna som jag har med samma brännare! lägger en länk till träffen.http://user.tninet.se/~hjb354l/panna_stor.jpg

En släkting till mig har en sån där panna men den tror jag är spegelvänd med ved delen till vänster och olje/pellets delen till höger. Kan det stämma eller är det jag som minns fel?

Har ingen aning i fall dom tillverkades i olika utförande, men jag har ved delen till höger i min panna.

Jag har samma panna! Pannan är på väg ut så fort kulvertinstallationen är klart! Tror jag har manualen nånstans så du kan få den om jag hittar den...
Bakom luckan sitter en baffelplåt som går att dra ut vid sotning...

Hej! hittar du manualen vill jag jättegärna ha den! Vad tror du är den mest ekonomiska lösningen för mig i vinter med den pannan? köpa ved färdigkluven eller köra pellets?

Jag ska kolla imorn och se om jag kan hitta den!
Vad gäller ved eller pellets har jag ingen aning, har ingen vidare koll på varken pellets eller färdig ved. http://www.sandviksved.se/ved_energimaengd.asp Här är en länk på ungefärligt energiinnehåll i ved, ta reda för motsvarande för din tilltänkta vedleverantör och jämför. Det kan ju inte ligga några enorma pengar att hämta i något av alternativen, det är ju "bara" en vinter det handlar om, inte 20... Jag skulle nog ta pellets för bekvämlighetens skull, jag antar att du inte har några tankar och då är ju värmen slut på morgonen, eller när man kommer hem från jobbet om du eldar med ved. Pelletsen håller ju värmen uppe utan tillsyn under dagen, och den hindrar ju inte att man kör med ved om man vill på helger, när man är hemma och kan sköta om det.
Som många andra tycker jag inte att pannan är något vidare rolig att elda ved i. Får ofta köra med nedre luckan lite på glänt för att det ska bli riktig fart.

Jag har hittat lite papper på pannan! Jag kan scanna in dem på jobbet nästa vecka, och lägga upp på nätet så kan du tanka hem dem...

Hej!
det vore kanon! är utan internet ett tag nu eftersom det tar en evighet för tele 2 att flytta anslutningen, därför som jag varit lite osynlig ett tag. måste tjuvsurfa på jobbet till den 13 då jag fått preliminärt inkopplingsdatum.

Haha, jag måste erkänna att jag inte har scannat dem heller, jag har knappt varit innanför dörren på jobbet senaste veckan utan farut runt som ett skott hela veckan... Ska försöka skärpa mig till nästa vecka! :)

Jag hat också en del papper på denna pannan, sitter en sådan i vårat nyköpta hus och vi fick med en hel del papper på den.
Vår är installerad -90 så jag vet inte om det är någon skillnad men den är exakt likadan som den på bilden.

Jag kan försöka att komma ihåg att lägga upp en kopia imorgon.

Hej igen! nu har äntligen internetanslutningen rullat igång efter flytten, så om någon fortfarande har tid så här i julstöket att bistå med lite manualer fakta om pannan så har jag möjlighet att ladda hem dom nu.:)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.